Jag har en gammal Emco Rex B20 som jag har fått efter min farfar och som därför har ett stort emotionellt värde för mig. Motorn slutade fungera efter att jag hyvlat teak i kanske 2 timmar. Motorn var kokhet trots att jag arbetade i ett ouppvärmt garage i nollgradig temperatur. Husets huvudsäkring slog inte av så jag gissar att det är något med själva motorn. Vad jag kan se finns det ingen säkring till själva motorn. Det luktade inte bränd elmotor. Det finns en kondensator och kablage som jag ska felsöka vid tillfälle.

Nåväl om jag ska byta elmotor så undrar jag om jag kan byta originalmotorn som är på 1.5hp och 3000rpm till en på tex 2.2kw och ett högre varvtal? Min Dewalt 733 har ett varvtal på 10000rpm. Kan det bli en förbättring med högre varvtal? Jag vet inte hur utväxlingen ser ut i dagsläget.

Tacksam för tips, råd och funderingar

Nej
Byt inte till högre varvtal. Påkänningarna och riskerna ökar och ingenting blir bättre. Att DeWalt använder högvarviga motorer beror bara på att de är billigare att tillverka och DeWalt är strängt taget ett lågprismärke som bygger av billiga delar.

Jag föreslår en 2,2 kW trefasmotor på 2800 (ibland står det 3000) varv i minuten. Så kan du behålla den gamla utväxlingen.

Teak är extremt tunghyvlat så inte konstigt att din gamla motor överhettade. 1,5kw är i minsta laget för en hyvelmaskin som arbetar så tungt så länge.

• Gilla
De Stilj
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Nej
Byt inte till högre varvtal. Påkänningarna och riskerna ökar och ingenting blir bättre. Att DeWalt använder högvarviga motorer beror bara på att de är billigare att tillverka och DeWalt är strängt taget ett lågprismärke som bygger av billiga delar.

Jag föreslår en 2,2 kW trefasmotor på 2800 (ibland står det 3000) varv i minuten. Så kan du behålla den gamla utväxlingen.

Teak är extremt tunghyvlat så inte konstigt att din gamla motor överhettade. 1,5kw är i minsta laget för en hyvelmaskin som arbetar så tungt så länge.
Tack för svaret!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.