Hej!

Jag skulle behöva hjälp av er...
Har köpt en beggad hyvel av märke INCA med modellbeteckning 343.190.02.
när jag nu efter ett och ett halvt år av att den bara stått i garaget och jag äntligen skulle använda den och prova lite och lära mig så är det ett antal grejer som gått fel...

Det största just nu är att den inte verkade klara lite tyngre jobb, alltså hyvla en ca 45x150 regel som var 245 lång.. så den där platskugghjulet för drivningen smälte...
det är denna del jag är ute efter men gärna lite billigare för det lär ju hända igen...
https://incamachines.com/english/in...-feed-pinion-for-inca-343-190-us-550-570.html

Vet någon av er om det går att hitta den av någon tredjepartsföräljare eller om någon har gjort en 3dprintad eller annat?
1100 spänn för plats liksom.... saftigt...

tack på förhand! :)

Z Ztalarm skrev:
Hej!

Jag skulle behöva hjälp av er...
Har köpt en beggad hyvel av märke INCA med modellbeteckning 343.190.02.
när jag nu efter ett och ett halvt år av att den bara stått i garaget och jag äntligen skulle använda den och prova lite och lära mig så är det ett antal grejer som gått fel...

Det största just nu är att den inte verkade klara lite tyngre jobb, alltså hyvla en ca 45x150 regel som var 245 lång.. så den där platskugghjulet för drivningen smälte...
det är denna del jag är ute efter men gärna lite billigare för det lär ju hända igen...
[länk]

Vet någon av er om det går att hitta den av någon tredjepartsföräljare eller om någon har gjort en 3dprintad eller annat?
1100 spänn för plats liksom.... saftigt...

tack på förhand! :)
Tyvärr en av de svåra reservdelarna att hitta någon annanstans än på incamachines sida. Klart den går att 3dprinta men du vill ju inte ha den i PLA..
Finns ett gäng videos där ute där folk byggde alternativa drivningar.

Sen måste ngt annat du gjorde fel, för den brukar klara en 150mm bred planka utan problem. Hur mycket försökte du hyvla av?

Frustrator Frustrator skrev:
Tyvärr en av de svåra reservdelarna att hitta någon annanstans än på incamachines sida. Klart den går att 3dprinta men du vill ju inte ha den i PLA..
Finns ett gäng videos där ute där folk byggde alternativa drivningar.

Sen måste ngt annat du gjorde fel, för den brukar klara en 150mm bred planka utan problem. Hur mycket försökte du hyvla av?
jag tog ca 1-2mm i taget. den klarade liksom inte att mata regeln framåt så matningen stannade och då gick plasthjulet sönder...

PLA antar jag är då den plasten som man använder till 3dprinting.

Har du något tips på video på ett sådant bygge?

Z Ztalarm skrev:
jag tog ca 1-2mm i taget. den klarade liksom inte att mata regeln framåt så matningen stannade och då gick plasthjulet sönder...

Pla är en sorts plast, finns ett helt gäng olika man kan printa med. Men just kugghjul kan vara lite meckigt. Så man är snabbt uppe i de där 1100kr ett 'äkta' kostar.

• Gilla
Cosmobanan
  • Laddar…
Z Ztalarm skrev:

Vad hade du glidbehandlat bordet med?

Han har gjort fler uppgraderingar efter det, kolla in hans kanal.

En annan variant.

Vad hade du glidbehandlat bordet med?
Pla är en sorts plast, finns ett helt gäng olika man kan printa med. Men just kugghjul kan vara lite meckigt. Så man är snabbt uppe i de där 1100kr ett 'äkta' kostar.
Ja eftersom den hade stått ett bra tag och jag märkte att det var flera delar som var ganska tröga så gick jag igenom dom delarna med lite 5-56 så bordet glidbehandlades med det typ... alltså jag är helt novis på denna typ av maskiner så döm mig inte allt för mycket 🙄

Ah okej! då är det nog ingen större ide att kolla på det...

Hittade denna video också

Z Ztalarm skrev:
Ja eftersom den hade stått ett bra tag och jag märkte att det var flera delar som var ganska tröga så gick jag igenom dom delarna med lite 5-56 så bordet glidbehandlades med det typ... alltså jag är helt novis på denna typ av maskiner så döm mig inte allt för mycket 🙄

Ah okej! då är det nog ingen större ide att kolla på det...

Hittade denna video också
[media]
Var i landet befinner du dig?
Ytterligare en enkel lösning är att göra matningen handvevad. Mindre insats direkt, mer insats varje gång man ska hyvla..

Waxilit eller liknande är bra på bordsytorna så underlättar du för hyveln

Var i landet befinner du dig?
Ytterligare en enkel lösning är att göra matningen handvevad. Mindre insats direkt, mer insats varje gång man ska hyvla..
Högt upp... Gällivare

handvev är nog inte det bästa då jag är själv så måste ta emot reglarna som kommer ut och sätta in dom

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.