Z Zlatje skrev:
121 l/s på 1 fläkt??? eller 121 m3/hL?

Min logiska amatörgissning är att om du skulle få till ett så pass bra utsug nere, så att spaltventiler över fönsterna uppe blir tilluft, då har du ett enormt överdrivet undertryck nere som kan bidra till höga halter av radon, materialdoft osv

Jag tror tyvärr att man måste följa rekomendationerna att varje våning ska ventilera sig själva. Speciellt med enbart mekanisk frånluft som vi/du har
Z Zlatje skrev:
121 l/s på 1 fläkt??? eller 121 m3/hL?

Min logiska amatörgissning är att om du skulle få till ett så pass bra utsug nere, så att spaltventiler över fönsterna uppe blir tilluft, då har du ett enormt överdrivet undertryck nere som kan bidra till höga halter av radon, materialdoft osv

Jag tror tyvärr att man måste följa rekomendationerna att varje våning ska ventilera sig själva. Speciellt med enbart mekanisk frånluft som vi/du har
Det är alltså en fläkt på vinden som servar två kanaler - en till övervåning och en på undervåning. Totalt luftflöde är 121 l/s.

F fredrik1234 skrev:
Det är alltså en fläkt på vinden som servar två kanaler - en till övervåning och en på undervåning. Totalt luftflöde är 121 l/s.
ahaa. Då har jag faktiskt ingen koll när vi pratar om dom flöderna. Kan du inte öppna fönsterna uppe genom att vika in dom och tända lite toapapper, blås ut och se vart röken går när du håller pappret på åvansidan? min rök gick ut när jag testade. kunde inte få det att gå in alls.

Dock har man alla naturens lagar mot sig att försöka lyckas få tilluft så högt upp på en övervåning på det sättet

Z Zlatje skrev:
ahaa. Då har jag faktiskt ingen koll när vi pratar om dom flöderna. Kan du inte öppna fönsterna uppe genom att vika in dom och tända lite toapapper, blås ut och se vart röken går när du håller pappret på åvansidan? min rök gick ut när jag testade. kunde inte få det att gå in alls.

Dock har man alla naturens lagar mot sig att försöka lyckas få tilluft så högt upp på en övervåning på det sättet
Byggarna ska sätta ventilerna imorgon och fläkten är inte satt i drift än. Tack för all bra input, ska ta en diskussion med ventilationskillen innan de sätter borren i väggen.

• Älska
Zlatje
  • Laddar…
BirgitS
F fredrik1234 skrev:
Kommer inte en frånluftsventil med 60 l/s göra att det känns väldigt dragigt och därmed kallt?
Man brukar rekommendera 15 l/s i badrum och 10 l/s eller mindre i andra rum.

F fredrik1234 skrev:
Byggarna ska sätta ventilerna imorgon och fläkten är inte satt i drift än. Tack för all bra input, ska ta en diskussion med ventilationskillen innan de sätter borren i väggen.
Hej,

Hur gick det för dig? Fick du till eller frånluft? Har själv tagit upp tilluft i sovrum på övervåning (strax över fönster) och trots förstärkt självdrag via skorstenkanaler får jag endast frånluft på övervåning. Ställer jag fläkten på max så att det susar i frånluftsdonen får jag lite tilluft periodvis. Men upplever då att mest drar in genom springor i trägolv på både mellan och övervåning. Äldre otätt hus (1910) med moderna/täta fönster.

Har exakt samma problem, synd man inte läste den här tråden innan man borrade i fönstren 🙃

Jag har en styrd frånluftsfläkt, inte ens om man kör den på 100% kommer det in luft uppe (200L/s). Antar att man får sätta igen fönsterventilerna igen och testa att montera dem nere på fönstret eller bakom radiatorn.

Eller har någon hittat nånannan lösning?

BirgitS
N nezze skrev:
Har exakt samma problem, synd man inte läste den här tråden innan man borrade i fönstren 🙃

Jag har en styrd frånluftsfläkt, inte ens om man kör den på 100% kommer det in luft uppe (200L/s). Antar att man får sätta igen fönsterventilerna igen och testa att montera dem nere på fönstret eller bakom radiatorn.

Eller har någon hittat nånannan lösning?
Har du frånluftsfläktar på det undre planet så att fläkten på det övre inte lika lätt kan dra luft från undre planet?

BirgitS BirgitS skrev:
Har du frånluftsfläktar på det undre planet så att fläkten på det övre inte lika lätt kan dra luft från undre planet?
Det är samma fläkt som jag reglerar med spjäll. Luften går bara upp via trappan och sugs ut via badrummets fläkt

BirgitS
Då tror jag att du har för lite mekanisk frånluft i huset och man bör ventilera varje våningsplan för sig. Dessa är de rekommenderade normerna:
Total frånluft (per plan) 0,35 l/s och kvm
Badrum 15 l/s
Kök, tvättstuga, toalett 10 l/s
Ev. ytterligare frånluft i klädkammare, förråd, hall för att komma upp i totalmängden.
Minst 4 l/s per person som vistas i ett rum.

Tilluft i alla rum som man vistas i under lång tid t.ex. sov- och vardagsrum.

N nezze skrev:
Det är samma fläkt som jag reglerar med spjäll. Luften går bara upp via trappan och sugs ut via badrummets fläkt
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har frånluftsfläkt i skorsten som suger i 3 frånluftsventiler på vardera våningsplan (tvättstuga källare, kök mellanvåning, badrum övervåning). Jag kan reglera dom individuellt. Finns ingen dörr vid vare sig källartrapp eller trapp till övervåning. Så luften kan stiga relativt obehindrat.

Har funderat på tre saker:

Tänker installera dörr till källaren (vill inte ha upp den luften mer än nödvändigt). Det borde minska övertryck på ovanvåning något?

När frånluftsfläkt installerades vill jag minnas att ventilationskillen satte ett större flöde på övervåning jämfört med mellan- och källarvåning. Om jag skulle justera ett större flöde på mellanvåning med samma totala flöde (minska övervåning) borde det ge mindre övertryck på övervåning?

Har först efter installation av frånluftsfläkt installerat tilluftsventiler. En i vardagsrum på mellanvåning och en i sovrum på ovanvåning. Har tänkt installera tilluft i två sovrum till på ovanvåning men vill avvakta så jag vet att dom tjänar något till. Fler tilluft på övervåning (de facto frånluft) hjälper väl inte problemet?

BirgitS BirgitS skrev:
Då tror jag att du har för lite mekanisk frånluft i huset och man bör ventilera varje våningsplan för sig. Dessa är de rekommenderade normerna:
Badrum 15 l/s
Ev. ytterligare frånluft i klädkammare, förråd, hall för att komma upp i totalmängden.

Tilluft i alla rum som man vistas i under lång tid t.ex. sov- och vardagsrum.jag har kört fläkten på ma
BirgitS BirgitS skrev:
Badrum 15 l/s

Tilluft i alla rum som man vistas i under lång tid t.ex. sov- och vardagsrum.
Som jag skrev så har jag testat att öka fläkten till att dra 200 l/s och det ger ingen skillnad, det kommer fortfarande inte in luft genom ventilerna.

Att ventilera var våning för sig är ju lätt att säga men svårare att utföra.
Jag har tilluft på båda våningsplanen, frånluft på bägge.
Men luften tar uppenbarligen lättaste vägen och det är trappan upp.Jag har ingen dörr mellan våningsplanen som jag kan stänga.

För att testa så stängde jag dörren ner till källaren ifall det var det som var problemet men det gjorde ingen skillnad.

Mitt hus är tydligen inte tillräckligt tätt, annars hade de börjat suga in genom ventilerna på ÖV när ventilerna på nedervåningen blir "maxade". Men troligen börjar det suga genom andra otätheter.

J Joakim WH skrev:
Jag har frånluftsfläkt i skorsten som suger i 3 frånluftsventiler på vardera våningsplan (tvättstuga källare, kök mellanvåning, badrum övervåning). Jag kan reglera dom individuellt. Finns ingen dörr vid vare sig källartrapp eller trapp till övervåning. Så luften kan stiga relativt obehindrat.

Har funderat på tre saker:

Tänker installera dörr till källaren (vill inte ha upp den luften mer än nödvändigt). Det borde minska övertryck på ovanvåning något?

När frånluftsfläkt installerades vill jag minnas att ventilationskillen satte ett större flöde på övervåning jämfört med mellan- och källarvåning. Om jag skulle justera ett större flöde på mellanvåning med samma totala flöde (minska övervåning) borde det ge mindre övertryck på övervåning?

Har först efter installation av frånluftsfläkt installerat tilluftsventiler. En i vardagsrum på mellanvåning och en i sovrum på ovanvåning. Har tänkt installera tilluft i två sovrum till på ovanvåning men vill avvakta så jag vet att dom tjänar något till. Fler tilluft på övervåning (de facto frånluft) hjälper väl inte problemet?
Testa att sätta plast för innan du monterar en dörr. För mig gjorde det ingen skillnad när jag stängde dörren.

• Gilla
Joakim WH
  • Laddar…
BirgitS
J Joakim WH skrev:
Det beror ju på hur luftflödena går idag. Bara för att det är öppet mellan planen behöver det ju inte gå någon nämnvärd luftmängd mellan dem. Kall luft sjunker och varm luft stiger dessutom.
J Joakim WH skrev:
Om jag skulle justera ett större flöde på mellanvåning med samma totala flöde (minska övervåning) borde det ge mindre övertryck på övervåning?
Mindre frånluft på övervåningen borde ge mindre undertryck där. Man eftersträvar ett lätt undertryck.
J Joakim WH skrev:
Ställer jag fläkten på max så att det susar i frånluftsdonen får jag lite tilluft periodvis. Men upplever då att mest drar in genom springor i trägolv på både mellan och övervåning. Äldre otätt hus (1910) med moderna/täta fönster.
Om luften kommer in på fel ställen så finns det för få bra ställen i förhållande till frånluftsflödet.
J Joakim WH skrev:
Jag har frånluftsfläkt i skorsten som suger i 3 frånluftsventiler på vardera våningsplan (tvättstuga källare, kök mellanvåning, badrum övervåning).
Först skriver om tre frånluft på varje plan men du räknar bara upp en per plan.
J Joakim WH skrev:
När frånluftsfläkt installerades vill jag minnas att ventilationskillen satte ett större flöde på övervåning jämfört med mellan- och källarvåning.
Det ska vara större flöde i ett badrum (15 l/s) än i ett kök (10 l/s).

Såklart menar han 1 frånluftsdon på varje våning, Totalt 3 st. Vilket är en väldigt vanlig lösning om man har skorsten.
Har samma lösning i mitt hus men stängt dem från rummen och dragit all frånluft från badrummen (genom en pipa i skorstenen + fläkt)

Men BirgitS. Har du praktisk erfarenhet av detta eller skriver du bara sånt som man hitta med en enkel googling?
Tabellerna är ju allmänt kända.Du förstog inte det där med skorstenen och du skriver som en teoretiker som inte har någon praktisk erfarenhet.
"Om luften kommer in på fel ställen så finns det för få bra ställen i förhållande till frånluftsflödet."
Har man inte praktisk erfarenhet ska man nog inte ge råd på ett forum.

Uppenbarligen är det lättare för luften att åka från BV , genom 1 sovrum, en hall och upp genom trappan och ut genom frånluftfläkten i badrummet än att ta luften från en fönsterventil som sitter 4m ifrån badrummet.
Det finns speciella radiatorventiler som är utvecklade just för det här problemet, så det finns ingen quick fix vad jag kommit fram till.

Men det löser kanske så man får in ny luft, problemet är att man fortfarande har högre tryck uppe än nere.
Frågan är sen om man har högre tryck på ÖV än vinden, isåfall finns risk för mögel om det läcker ut inomhusluft genom vindslucka exempelvis.

Ett alternativ jag själv tänkt på som borde kunna fungera är att montera en värmeförflyttare (fläkt) som suger ner luft från ÖV till BV.

BirgitS
N nezze skrev:
Såklart menar han 1 frånluftsdon på varje våning, Totalt 3 st.
Det antar jag också men mitt påpekande ger en möjlighet att korrigera mitt antagande.
N nezze skrev:
Tabellerna är ju allmänt kända
De är verkligen inte kända av majoriteten som ställer frågor om ventilation i forumet. Den informationen brukar följas av inlägg som uttrycker stor förvåning över hur mycket flöde som det anses att det behövs.
N nezze skrev:
Har man inte praktisk erfarenhet ska man nog inte ge råd på ett forum.
Du menar att det bara är de som jobbar med ventilation dagligdags som får ge råd om ventilation, bara auktoriserade/behöriga elektriker som får ge råd om el och bara de som jobbar med VVS som får ge råd om det?
Det blir i så fall ett väldigt begränsat forum där de allra flesta inte kommer att få några svar alls. Jag tror inte att forumägarna vill ha det så eftersom det skulle ge för lite intäkter.
N nezze skrev:
Det finns speciella radiatorventiler som är utvecklade just för det här problemet, så det finns ingen quick fix vad jag kommit fram till.
Jag vet att det finns sådana ventiler och jag tar ofta upp dem.
Jag vet också att i det hus som jag bodde i förut, så fungerade inte spaltventilerna i överkanten av sovrumsfönstren på översta planet (av 3) som frånluftsventiler utan som tilluftsventiler trots öppet trapphus rakt igenom. 2 frånluftsventiler per plan (var och en injusterad av en ventilationsexpert), 2-3 tilluftsventiler per plan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.