3 670 läst ·
23 svar
4k läst
23 svar
Placering på tomten, hjälp!!
Tusen tack för dina förslag! Tycker att det nedre alternativet ser väldigt bra ut, vi behöver nog fundera en runda till innan vi skickar in bygglovshandlingarna. Vilket alternativ hade du själv valt?lnu skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Alla typhus är ritade till en tänkt tomt. Sedan gäller det att anpassa dem till den aktuella situationen. Detta kräver ofta att man spegelvänder planlösningen och kanske roterar huset. När det gäller inplaceringen av byggnaden/byggnaderna borde alla blivande husägare ta en timmes konsultation med en arkitekt. Det kräver en viss professionalism för att se möjligheterna och begränsningarna. Ingen investering under byggprojektet är lika lönsam vad gäller den slutliga trivseln.
Jag tycker absolut inte att entrén bör vara åt V eller SV. I anslutning till entrén bör kapprum och besökstoa mm finnas. I V och SV skall vardagsrum och andra umgängesutrymmen ligga utan att störas av klädhantering mm.
Jag tycker heller inte att man på en så relativt liten tomt som ca 1000 kvm kan ta särskilt mycket hänsyn till insynsproblem, eftersom sådana alltid kommer att uppstå. I synnerhet kan man inte göra det innan man vet hur grannarnas hus kommer att ligga och se ut och innan man vet om man får trevliga eller tråkiga grannar.
Placera husen på tomten så att den fria markytan blir så användbar som möjligt med hänsyn till väderstreck och intressen!
Jag tycker absolut inte att entrén bör vara åt V eller SV. I anslutning till entrén bör kapprum och besökstoa mm finnas. I V och SV skall vardagsrum och andra umgängesutrymmen ligga utan att störas av klädhantering mm.
Jag tycker heller inte att man på en så relativt liten tomt som ca 1000 kvm kan ta särskilt mycket hänsyn till insynsproblem, eftersom sådana alltid kommer att uppstå. I synnerhet kan man inte göra det innan man vet hur grannarnas hus kommer att ligga och se ut och innan man vet om man får trevliga eller tråkiga grannar.
Placera husen på tomten så att den fria markytan blir så användbar som möjligt med hänsyn till väderstreck och intressen!
Med tanke på alla bra förslag så kanske vi borde sätta oss ner med en arkitekt en timme som du säger och reda ut vad som blir bäst för oss. Tycker det är fantastiskt bra att det finns så mycket hjälp att få här inne, speciellt för oss som bygger för första gången. Mycket som man inte har koll på!justusandersson skrev:Alla typhus är ritade till en tänkt tomt. Sedan gäller det att anpassa dem till den aktuella situationen. Detta kräver ofta att man spegelvänder planlösningen och kanske roterar huset. När det gäller inplaceringen av byggnaden/byggnaderna borde alla blivande husägare ta en timmes konsultation med en arkitekt. Det kräver en viss professionalism för att se möjligheterna och begränsningarna. Ingen investering under byggprojektet är lika lönsam vad gäller den slutliga trivseln.
Huset passar perfekt på tomten tycker jag om man vågar tänka okonventionellt och gör några små justeringar..
På den där tomten skulle jag föreslå huset parallellt med vägen. Ingång på långsidan in mot gården det vill säga mot sydväst. Då får vi veranda mot sydväst där ni kan njuta av vackervädret både vårar och höstar. Mitt i hetsommaren är det bara att gå några steg längre och sätta sig i skuggan av ett träd.
Igen dörr på vägsidan och ingen terass ditåt precis som ni har tänkt. De stora vardagsrumsfönstren skulle jag göra normalhöga för att minska kylan från norr därifrån man ändå inte får så mycket ljus.
Terassdörren från vardagsrummet skulle jag personligen sätta igen för jag tror inte att den kommer att användas..... men det är bara en smaksak.
Man bygger för att bo i och inte för att skylta med. Här i trakten var det väldigt vanligt förr att bygga boningshuset med långsidan mot vägen och alla ingångar från gårdssidan. På det viset fick man fredat privatliv och kort väg från dörren till den delen av tomten som man mest använder och begränsad mängd snö att skotta.
På den där tomten skulle jag föreslå huset parallellt med vägen. Ingång på långsidan in mot gården det vill säga mot sydväst. Då får vi veranda mot sydväst där ni kan njuta av vackervädret både vårar och höstar. Mitt i hetsommaren är det bara att gå några steg längre och sätta sig i skuggan av ett träd.
Igen dörr på vägsidan och ingen terass ditåt precis som ni har tänkt. De stora vardagsrumsfönstren skulle jag göra normalhöga för att minska kylan från norr därifrån man ändå inte får så mycket ljus.
Terassdörren från vardagsrummet skulle jag personligen sätta igen för jag tror inte att den kommer att användas..... men det är bara en smaksak.
Man bygger för att bo i och inte för att skylta med. Här i trakten var det väldigt vanligt förr att bygga boningshuset med långsidan mot vägen och alla ingångar från gårdssidan. På det viset fick man fredat privatliv och kort väg från dörren till den delen av tomten som man mest använder och begränsad mängd snö att skotta.
Jag hade nog valt det med vardagsrummet/gaveln mot SV och entré mot NV.Karin C skrev:
Angående entréns placering: personligen skulle jag vilja ha entrén åt det håll man angör tomten ifrån, men jag har också sett äldre hus med entrén på "baksidan"/gårdssidan.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 183 inlägg
I norr är en cykelbana och inte en väg, utan bilvägen finns i sydvästra hörnet.heimlaga skrev:Huset passar perfekt på tomten tycker jag om man vågar tänka okonventionellt och gör några små justeringar..
Klicka här för att svara