6 588 läst ·
13 svar
7k läst
13 svar
Placering mätarskåp
Hej
Nybliven husägare som behöver göra om elen i hela huset vilket innebär att vi också behöver flytta ut mätarskåpet. Det är ett 50-tals hus med spiktegel.
Då har vi två alt antingen sätta skåpet på fasaden eller ett på marken. Hur har ni gjort? Har lite svårt att bestämma oss! För er som flyttat ut vad är kostnaden för respektive? Dyrare med ett på marken har jag förstått men vad har ni betalt?
Alt 3 skulle vara att ha ett skåpet inbyggt i fasaden men osäker på hur det går till när vi har spiktegel?
Tacksam för svar
Nybliven husägare som behöver göra om elen i hela huset vilket innebär att vi också behöver flytta ut mätarskåpet. Det är ett 50-tals hus med spiktegel.
Då har vi två alt antingen sätta skåpet på fasaden eller ett på marken. Hur har ni gjort? Har lite svårt att bestämma oss! För er som flyttat ut vad är kostnaden för respektive? Dyrare med ett på marken har jag förstått men vad har ni betalt?
Alt 3 skulle vara att ha ett skåpet inbyggt i fasaden men osäker på hur det går till när vi har spiktegel?
Tacksam för svar
Medlem
· Blekinge
· 11 701 inlägg
Varför flytta ut mätarskåpet? Vem kräver det? Jag tycker det är superskönt att ha mätarskåpet inne i huset för att kontrollera mätarställning när man vill. Och vem vill sabotera en fin och kanske dyr fasad med ett mätarskåp? Behåll det inne.
Det är nätägaren som kräver detta inget vi egentligen vill göra. Som du säger så är det ju snyggast att ha inneT Thomas_Blekinge skrev:
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 660 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 660 inlägg
Sitter allt redan inne så kan väl inte nätägaren kräva en flytt ut.
Men om ni har frågat nätägaren om att byta plats på mätaren inne så brukar dom endast flytta den ut.
Så var det för oss när vi ville flytta.
Jag köpte skåp och skruva på vägg ute.
Drog ny kabel till ny central inne.
Sen en kabel från nya centralen till den gamla.
Allt efter som vi renoverar så tas den nya ibruk och den gamla försvinner snart.
Så kom Fortum och flytta mätare ut åt mig.
Men om ni har frågat nätägaren om att byta plats på mätaren inne så brukar dom endast flytta den ut.
Så var det för oss när vi ville flytta.
Jag köpte skåp och skruva på vägg ute.
Drog ny kabel till ny central inne.
Sen en kabel från nya centralen till den gamla.
Allt efter som vi renoverar så tas den nya ibruk och den gamla försvinner snart.
Så kom Fortum och flytta mätare ut åt mig.
Medlem
· Blekinge
· 11 701 inlägg
Nu finns det ju flera bottnar än en i detta...
Hur är skicket på Din nuvarande mätartavla och mätarplats (och elcentral)?
Eftersom mätaren sitter inne misstänker jag att det handlar om minst 25 år gamla prylar - kanske mycket äldre än så.
Mätarplatta, huvudbrytare etc kan man väl rimligt tycka skall hålla minst 40 år - håller de mer är det bra, men efter 40 har de i alla fall betalat av sig "fullt". I så fall är det väldigt rimligt att byta mätartavlan - speciellt om det skall byggas om centraler och/eller göras andra ändringar. En ny mätartavla för "inomhusmontage" är inte heller gratis.
En fördel med mätarskåp ute är att matningar vidare till garage, laddboxar, ev. Attefallhus mm kan tas från skåpet, utan att man behöver kämpa med kabeldragningar in genom grundmurar etc eller inne i huset.
Om det skall jämföras priser, sätt lite värde även på om gamla kablar byts och ersätts med nya - det är inte bara en "merkostnad" att få modern standard, modern area på PEN-ledare etc.
Själv tycker jag att markmätarskåp kan vara väldigt behändiga - de kan placeras på valfritt ställe på tomten - mot garage, häckar etc. Var bara medveten om att kabeln efter mätarskåpet är Din egen, och måste betalas av Dig. Men Du kan själv, fritt, välja var Du vill ha den också. (Både inköp och nergrävning är Din egen fråga).
Ett markmätarskåp "nära gatan", där man sedan ansluter laddbox för elbil direkt är i min värld ofta en bra lösning. Ett trevligt skåp är GARO C 1-25 Slim, E22 005 82. Ser idag att Elbutik säljer den för 9251:- inklusive MOMS (7 400 exklusive), förvisso mer än 3 500 för ett fasadskåp, men inte så att det borde motivera en förstörd fasad eller ett par dagar med snickare. Jag tror att ABB har ett snarlikt skåp på marknaden också, men senast jag skulle beställa var det lång leveranstid från dem...
Lycka till oavsett vilken väg Du väljer!
Hur är skicket på Din nuvarande mätartavla och mätarplats (och elcentral)?
Eftersom mätaren sitter inne misstänker jag att det handlar om minst 25 år gamla prylar - kanske mycket äldre än så.
Mätarplatta, huvudbrytare etc kan man väl rimligt tycka skall hålla minst 40 år - håller de mer är det bra, men efter 40 har de i alla fall betalat av sig "fullt". I så fall är det väldigt rimligt att byta mätartavlan - speciellt om det skall byggas om centraler och/eller göras andra ändringar. En ny mätartavla för "inomhusmontage" är inte heller gratis.
En fördel med mätarskåp ute är att matningar vidare till garage, laddboxar, ev. Attefallhus mm kan tas från skåpet, utan att man behöver kämpa med kabeldragningar in genom grundmurar etc eller inne i huset.
Om det skall jämföras priser, sätt lite värde även på om gamla kablar byts och ersätts med nya - det är inte bara en "merkostnad" att få modern standard, modern area på PEN-ledare etc.
Själv tycker jag att markmätarskåp kan vara väldigt behändiga - de kan placeras på valfritt ställe på tomten - mot garage, häckar etc. Var bara medveten om att kabeln efter mätarskåpet är Din egen, och måste betalas av Dig. Men Du kan själv, fritt, välja var Du vill ha den också. (Både inköp och nergrävning är Din egen fråga).
Ett markmätarskåp "nära gatan", där man sedan ansluter laddbox för elbil direkt är i min värld ofta en bra lösning. Ett trevligt skåp är GARO C 1-25 Slim, E22 005 82. Ser idag att Elbutik säljer den för 9251:- inklusive MOMS (7 400 exklusive), förvisso mer än 3 500 för ett fasadskåp, men inte så att det borde motivera en förstörd fasad eller ett par dagar med snickare. Jag tror att ABB har ett snarlikt skåp på marknaden också, men senast jag skulle beställa var det lång leveranstid från dem...
Lycka till oavsett vilken väg Du väljer!
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Kan rekommendera Enstos markskåp. Det kommer med 3f-16A uttag.
https://www.elbutik.se/product.html/ensto-markmatarskap-esteri
https://www.elbutik.se/product.html/ensto-markmatarskap-esteri
Min ringa erfarenhet från två mätarflyttar är att elbolaget brukar 'glömma' att ta betalt eftersom det gynnar dom att ha mätaren ute. Är det dessutom gamla prylar så är det ännu bättre för dom att de byts ut.
I sommarstugan brann det i plinten för inkommande luftledning. Försäkringsbolaget fixade ny elcentral med alla moderna faciliteter och i samband med det så flyttade elbolaget ut mätaren till närmsta stolpe och grävde ner ledningen in till huset utan kostnad.
Där vi bor nu flyttade vi mätaren från ett ställe inomhus till ett fasadskåp på andra sidan huset i höstas. Nu hade jag sån 'tur' att inkommande kabel gick runt huset och passerade den nya platsen, så det behövdes ingen komplettering/omgrävning av serviskabeln, bara en avkortning. Dock flyttades även elcentralen inne, men då huset är under totalrenovering så är det bara några enstaka grupper för byggström och belysning anslutna. Jag frilade servisen själv, köpte fasadmätarskåp och kabel själv. Sen kom elbolaget och kopplade in mätaren och min elektriker flyttade elcentralen och kopplade in den. Kostnaderna fritt från minnet:
Mätarskåp och kabel till elcentralen inne: ca 8 000:-
Flytt och inkoppling av centralen inne: ca 2500:-
Inkoppling av mätare: väntar fortfarande på fakturan...
I sommarstugan brann det i plinten för inkommande luftledning. Försäkringsbolaget fixade ny elcentral med alla moderna faciliteter och i samband med det så flyttade elbolaget ut mätaren till närmsta stolpe och grävde ner ledningen in till huset utan kostnad.
Där vi bor nu flyttade vi mätaren från ett ställe inomhus till ett fasadskåp på andra sidan huset i höstas. Nu hade jag sån 'tur' att inkommande kabel gick runt huset och passerade den nya platsen, så det behövdes ingen komplettering/omgrävning av serviskabeln, bara en avkortning. Dock flyttades även elcentralen inne, men då huset är under totalrenovering så är det bara några enstaka grupper för byggström och belysning anslutna. Jag frilade servisen själv, köpte fasadmätarskåp och kabel själv. Sen kom elbolaget och kopplade in mätaren och min elektriker flyttade elcentralen och kopplade in den. Kostnaderna fritt från minnet:
Mätarskåp och kabel till elcentralen inne: ca 8 000:-
Flytt och inkoppling av centralen inne: ca 2500:-
Inkoppling av mätare: väntar fortfarande på fakturan...
När jag ville flytta min mätare till ny mätartavla sa nätägaren som nätägare brukar att de endast flyttar till utomhus. Eftersom det var snö och is ute var jag inte så pigg på det - jag ville ju helst sätta en ny mätartavla inne av flera skäl. Jag kontrade med att fråga varför de monterat en mätare utan bakstycke på en mätartavla i trä. Då var det inga problem med ny placering på ny tavla inomhus utan kostnad. Jag betalade alltså enbart mätartavlan från webbutik, och min elektriker för montage; nätbolagets elektriker flyttade mätaren gratis till nya platsen.
Ska nu mätaren tvunget flyttas så är det utomhus och tillgängligt som gäller.
Och då är ett markmätatskåp den snygga, praktiska och moderna lösningen jämfört med ett fasad skåp insatt i efterhand.
Kostnader kan du jämföra själv, men troligen lite dyrare, ja.
Och då är ett markmätatskåp den snygga, praktiska och moderna lösningen jämfört med ett fasad skåp insatt i efterhand.
Kostnader kan du jämföra själv, men troligen lite dyrare, ja.
Extra tillbehör (säkring, jordfelsbrytare och uttag) burkar inte komma gratis.R Robert-san01 skrev:
OBS att skåpet i länken inte är komplett - markfäste måste köpas till för att kunna gräva ner skåpet.
De andra fabrikaten har också varianter med uttag etc, avsedda att ställas upp "dag 1" vid nybygge, och dra en sladd till boden och byggcentralerna. Det behövs inte när man har ett färdigt hus, om man inte verkligen vill ha ett 3-fasuttag ute, därför länkade jag till en modell utan.
Klicka här för att svara