Hej på er visa husbyggare!

Hur tänkte ni med avstånd mellan garageportar samt mellan port till yttervägg?
Vi ska bygga 8 meter brett. 2 st 2,5 m portar och 1 st 90 dörr. Får inte till det tycker jag… blir det för tätt mellan dörr o port får jag knappt imellan ett foder.

Vill ha utrymme längst väggarna till tex arbetsbänk mm.

idéer?

Är 8 meter utvändigt eller invändigt mått? Vi bygger ett extra brett enkelgarage sammankopplat med huset med utvändigt mått 5,73 och invändigt på 5,24. Porten vi tog var 4,5 meter. Vi önskade en bred port så det är Enkelt att göra in och ut saker även om en bil står där. Såg samtidigt inget behov av en dörr.

Vi tänkte också att bara för att man har en bredare port så stoppar det inte en från stt ha saker på sidan.

Rent estetiskt hade en 4 m port passat bra också. Inte flyttat in en så kan inte säga något hur det upplevs.

Har du övervägt en 6m port och en dörr? Alternativ två bredare (3m?) portar och ingen dörr?

T Tinototem skrev:
Är 8 meter utvändigt eller invändigt mått? Vi bygger ett extra brett enkelgarage sammankopplat med huset med utvändigt mått 5,73 och invändigt på 5,24. Porten vi tog var 4,5 meter. Vi önskade en bred port så det är Enkelt att göra in och ut saker även om en bil står där. Såg samtidigt inget behov av en dörr.

Vi tänkte också att bara för att man har en bredare port så stoppar det inte en från stt ha saker på sidan.

Rent estetiskt hade en 4 m port passat bra också. Inte flyttat in en så kan inte säga något hur det upplevs.

Har du övervägt en 6m port och en dörr? Alternativ två bredare (3m?) portar och ingen dörr?

Yttermått är 8 meter. Har med funderat fram o tillbaka men inser att två 2,50 portar passar oss bättre. Dörren vill jag ha för att slippa köra upp en port så fort jag ska ut o hämta nått..

I det läget finns
J Jabinski skrev:
Yttermått är 8 meter. Har med funderat fram o tillbaka men inser att två 2,50 portar passar oss bättre. Dörren vill jag ha för att slippa köra upp en port så fort jag ska ut o hämta nått..
i det läget finns det inte så mycket spelrum. Vill du ha en symmetrisk stil finns det ännu mindre

Unikt namn
Hade jag fritt fått göra om mitt garage hade jag valt en större port istället för två.
90-Dörren skulle få sitta kvar på kortsidan.

Det skulle underlätta mycket när man har bylsigare saker i garaget att ha friare tyglar att placera bilen utan att behöva pricka en smal port.
Jag har sedan länge släppt tanken att få plats med två bilar dock.

En tanke kan vara att ha dörren mellan portarna så bilarna inte kommer så nära varandra.

Så kan kan du ha ~70 cm från ytterväggarna till garageporten.

Port med gångdörr Modernt hus med platt tak, vit garageport, grusgång, grönt buskage, och liten krukväxt.

Måste dörren vara 90 cm? Allt som kräver mer än 80 cm är värt att öppna de större portarna för. 80 cm kräver också mindre utrymme när det står en bil etc utanför dörren.

Alternativt ha en bredare och en smalare garageport och en 90 dörr.

V
Jag hade samma problem som dig. Jag vet inte om du har dom möjligheterna men jag valde tillslut att placera dörren på långsidan istället, så nära knuten som möjligt.

V vvalle skrev:
Jag hade samma problem som dig. Jag vet inte om du har dom möjligheterna men jag valde tillslut att placera dörren på långsidan istället, så nära knuten som möjligt.
Tror dessvärre jag måste det med. Problemet är att det blir den bortre knuten så man slipper gå rakt in i en bil om du förstår vad jag menar..

V
J Jabinski skrev:
Tror dessvärre jag måste det med. Problemet är att det blir den bortre knuten så man slipper gå rakt in i en bil om du förstår vad jag menar..
Förstår! Det är så jag har det men har inte upplevt det som något problem alls. Hade iofs inget annat val än att göra så.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.