14 472 läst ·
3 svar
14k läst
3 svar
Placering av uttag/dosor i kök - hjälp behövs
Jag har rivt ned ett gammalt kök och skall fräsa upp spår och hål i väggarna för VP-rör och ROT-dosor. Kan ngn hjälpa mig med korrekt placering av nedanstående apparater? Min gissning skriver jag inom parantes.
Många frågor men jag hoppas att ngn kan hjälpa mig...
Mvh
Michel
- Traditionell 3-fas spis (infällt Perilex-uttag bakom spis max. 20-25 cm från golv, 20 mm VP-rör. Krävs det en större ROT-dosa och vart hittar man isåfall dessa?)
- Diskmaskin (infällt 1-vägsuttag lättillgängligt under diskhon, 16 mm VP-rör (maskinen står direkt bredvid diskbänken)
- Kyl och frys, separata fullhöjd (antar att dom kan dela på ett 2-vägsuttag men är mycket osäker på placering och om infällt eller utanpåliggande)
- Inbyggnadsmicro (1-vägsuttag, utanpåliggande inne i skåpet. Gör jag isåfall bara ett hål i skåpet för VP-röret?)
- Uttag under överskåp (2-vägsuttag monterade under överskåpet direkt vid vägg, VP-rör går fram igenom kaklet)
- Trafos för spottar under överskåp (har ingen aning, måste man montera trafon inne i skåpet och sätta en utanpåliggande kopplingsdosa på samma ställe? Kan man isåfall dra in VP-rör direkt till kopplingsdosan?)
Många frågor men jag hoppas att ngn kan hjälpa mig...
Mvh
Michel
1 så vitt jag vet finns det inte nog stora ROT-dosor men du kan sätta in en spisdosa så här: såga upp hålet för dosan, c:a 10 cm vid sidan sågar du upp ett rektangulärt hål som är 20x30 cm, fäst en dosan vid en träkortling, stoppa in dosa och kortling genom det stora hålet och skruva fast genom att skruva framifrån genom skivan och in i kortingen.
Stoppa in två bitar av en bräda genom det rektangulära hålet skruva fast, sätt tillbaka biten du har sågat utskruva fast.
Eller ta ett utanpåliggande perelexuttag men då får du vara uppmärsam på vilken spis du ska sätta dit vissa har plan baksida och då får inte uttaget plats.
2 ok
3 uttagen skall sita i eller bakom (löstagbart bakstycke) överskåp och man brukar lägga dem på var sin säkring infäld eller utanpå=smaksak höjd oftast 2100mm
4 japp
5 ok
6 Trafos brukar jag sätta uppe på skåpet eller i fläktskåpet och klamra svagströmsledningarna inne i skåpen och koppla uppe på skåpen
Stoppa in två bitar av en bräda genom det rektangulära hålet skruva fast, sätt tillbaka biten du har sågat utskruva fast.
Eller ta ett utanpåliggande perelexuttag men då får du vara uppmärsam på vilken spis du ska sätta dit vissa har plan baksida och då får inte uttaget plats.
2 ok
3 uttagen skall sita i eller bakom (löstagbart bakstycke) överskåp och man brukar lägga dem på var sin säkring infäld eller utanpå=smaksak höjd oftast 2100mm
4 japp
5 ok
6 Trafos brukar jag sätta uppe på skåpet eller i fläktskåpet och klamra svagströmsledningarna inne i skåpen och koppla uppe på skåpen
Tack för ett snabbt svar! 
Några följdfrågor
Jag har Ikea-kök, ngn som har förslag på bästa lösning för deras 35cm överskåp för ang. montering av 2-vägsuttaget för kyl/frys?
- Baksidan i masonit sitter ju inte dikt mot vägg så uttaget kan inte placeras där och jag antar att baksidan inte går att ta loss/ha lös eftersom den stabiliserar själva skåpkonstruktionen.
- Om jag inte kommer på ngn bra lösning med överskåpet, är det OK att placera uttaget bakom kylen eller frysen och isåfall på vilken höjd?
Ang. spottarna under överskåpen: Är 12 V spottar serie- eller paralellkopplade? Skall jag alltså förbereda för att kabeln för varje spot går upp på ovansidan av överskåpet tillgemensam trafo? (jag har inte köpt spottar ännu så jag kan inte kolla på ngn installationsanvisning)
Ciao
Michel
Några följdfrågor
Jag har Ikea-kök, ngn som har förslag på bästa lösning för deras 35cm överskåp för ang. montering av 2-vägsuttaget för kyl/frys?
- Baksidan i masonit sitter ju inte dikt mot vägg så uttaget kan inte placeras där och jag antar att baksidan inte går att ta loss/ha lös eftersom den stabiliserar själva skåpkonstruktionen.
- Om jag inte kommer på ngn bra lösning med överskåpet, är det OK att placera uttaget bakom kylen eller frysen och isåfall på vilken höjd?
Ang. spottarna under överskåpen: Är 12 V spottar serie- eller paralellkopplade? Skall jag alltså förbereda för att kabeln för varje spot går upp på ovansidan av överskåpet tillgemensam trafo? (jag har inte köpt spottar ännu så jag kan inte kolla på ngn installationsanvisning)
Ciao
Michel
Sätt uttagen i överskåpet utanpåliggande i gavelstycket länst bak och inte i bakstycket, bakom är oftast inte bra det brukar inte få plats och man vill helst göra kylen/frysen spänningslös innan man tar ut dom eller om man ska byta eller serva tex termostaten.
Spottarna ska paralellkopplas på småspottar sitter det ofta en kabel ansluten till armaturen och den brukar vara så lång att den räcker upp genom skåpet och kanske till nästa skåp så har du tur och är lite smart kanske du kan koppla flera spottar i samma dosa. Jag brukar dra ledningen rakt bakåt från spotten och borra hål längst bak i skåpet, sedan klamrar jag kabeln inne i skåpet gärna i "hörnet".
Spottarna ska paralellkopplas på småspottar sitter det ofta en kabel ansluten till armaturen och den brukar vara så lång att den räcker upp genom skåpet och kanske till nästa skåp så har du tur och är lite smart kanske du kan koppla flera spottar i samma dosa. Jag brukar dra ledningen rakt bakåt från spotten och borra hål längst bak i skåpet, sedan klamrar jag kabeln inne i skåpet gärna i "hörnet".
Klicka här för att svara