Hej.
Jag ska installera en förbränningstoalett, en Cinderella Comfort, och har lite frågor om utloppsröret.
Röret ska enligt instruktion gå ut genom väggen och sen max 6m. upp över taket. Däri står även att en 2x 45° vinkel kan användas för att gå runt taknock om längden kortas till 5m.
Placeringen invändigt gör dock att utloppsröret hamnar precis utanför ett fönster, vilket vi inte vill.
Mina frågor:
1. Vad händer om utloppsröret görs längre än 6 m?
2. Vad händer om man vinklar röret på fler ställen? T.ex genom att placera en extra rörböj någonstans och går runt fönstret?
3. Måste röret sluta ovanför taket? Kan det inte få sluta mitt på fasaden istället? Vårt hus är rätt högt (högre än 6 meter) och toan ska stå på bottenvåningen.
Mvh/Andreas
Jag ska installera en förbränningstoalett, en Cinderella Comfort, och har lite frågor om utloppsröret.
Röret ska enligt instruktion gå ut genom väggen och sen max 6m. upp över taket. Däri står även att en 2x 45° vinkel kan användas för att gå runt taknock om längden kortas till 5m.
Placeringen invändigt gör dock att utloppsröret hamnar precis utanför ett fönster, vilket vi inte vill.
Mina frågor:
1. Vad händer om utloppsröret görs längre än 6 m?
2. Vad händer om man vinklar röret på fler ställen? T.ex genom att placera en extra rörböj någonstans och går runt fönstret?
3. Måste röret sluta ovanför taket? Kan det inte få sluta mitt på fasaden istället? Vårt hus är rätt högt (högre än 6 meter) och toan ska stå på bottenvåningen.
Mvh/Andreas
Hej!Meatleif skrev:
Hej.
Jag ska installera en förbränningstoalett, en Cinderella Comfort, och har lite frågor om utloppsröret.
Röret ska enligt instruktion gå ut genom väggen och sen max 6m. upp över taket. Däri står även att en 2x 45° vinkel kan användas för att gå runt taknock om längden kortas till 5m.
Placeringen invändigt gör dock att utloppsröret hamnar precis utanför ett fönster, vilket vi inte vill.
Mina frågor:
1. Vad händer om utloppsröret görs längre än 6 m?
2. Vad händer om man vinklar röret på fler ställen? T.ex genom att placera en extra rörböj någonstans och går runt fönstret?
3. Måste röret sluta ovanför taket? Kan det inte få sluta mitt på fasaden istället? Vårt hus är rätt högt (högre än 6 meter) och toan ska stå på bottenvåningen.
Mvh/Andreas
Hur gick det? Är nyfiken då vi har samma problem. Här är vårt hus. Kan det funka?
Vilken anledning funderar ni på förbränningstoa framför klassisk WC, som man ser lite av i bilden - huset är gammalt och stor nog för att ha/har haft riktig klosettvattenavlopp.
Av arbetskamraten som har en sådan på sitt lantställe så är den både dyr i inköp och bök med transporter och kostnad i service för att hålla den i fungerande skick. - men visst den fryser inte sönder om huset är kallställd.
Av arbetskamraten som har en sådan på sitt lantställe så är den både dyr i inköp och bök med transporter och kostnad i service för att hålla den i fungerande skick. - men visst den fryser inte sönder om huset är kallställd.
Vi har enkammarbrunn och tänkte ansluta till kommunalt vatten och avlopp när vi omvärderar huset om fyra år. Men vi behöver en toalett 😃X xxargs skrev:Vilken anledning funderar ni på förbränningstoa framför klassisk WC, som man ser lite av i bilden - huset är gammalt och stor nog för att ha/har haft riktig klosettvattenavlopp.
Av arbetskamraten som har en sådan på sitt lantställe så är den både dyr i inköp och bök med transporter och kostnad i service för att hålla den i fungerande skick. - men visst den fryser inte sönder om huset är kallställd.
Vi har förbränningstoa på landet. Fördelarna är många men nackdelen är doften, särskilt när det är vindstilla. Försök få upp utloppet så högt det går och helst inte nära någon uteplats eller något fönster ni öppnar ofta. Har ni inte valt toa än kan jag rekommendera incinolet - enkel beprövad konstruktion och all service kan man göra själv.S Sommarhuset74 skrev:
Klicka här för att svara
