Håller på att inreda en vind och ska förbereda för FTX-ventilation.
Det blir öppet till nock och med endast 285mm isolering i taket.
Jag hade en idé om att dra Intelmanns platta kanaler i taket men kom på att det då inte får plats någon ljuddämpare nära tilluftsdonet.
Hur är det med att ha tilluftsdonet i väggen mot kattvinden på ca 120cm höjd, funkar det eller är det inte att rekommendera?
Det blir öppet till nock och med endast 285mm isolering i taket.
Jag hade en idé om att dra Intelmanns platta kanaler i taket men kom på att det då inte får plats någon ljuddämpare nära tilluftsdonet.
Hur är det med att ha tilluftsdonet i väggen mot kattvinden på ca 120cm höjd, funkar det eller är det inte att rekommendera?
Det går bra. Så projekterades två av våra sovrum på vind.M MobbA skrev:Håller på att inreda en vind och tänker förbereda för FTX-ventilation.
Tänker ha öppet till nock och det blir bara 285mm isolering i taket.
Jag hade en idé om att dra Intelmanns platta kanaler i taket men kom på att det då inte får plats någon ljuddämpare nära tilluftsdonet.
Hur är det med att ha tilluftsdonet i väggen mot kattvinden på ca 120cm höjd, funkar det eller är det inte att rekommendera?
Hej!
Hur blev det? Hur ser det ut? Kanske någon bild?
Förra ägaren satte dem ovanför fönstret dock fuska dem rejält och det ger mer eller mindre noll luft. Men vill heller inte dra ett hål rak igenom väggen eftersom vi bor högt och det blåser ofta. Så kattvinden känns ändå rätt, den är uteluftsventilerad.
Hur blev det? Hur ser det ut? Kanske någon bild?
Förra ägaren satte dem ovanför fönstret dock fuska dem rejält och det ger mer eller mindre noll luft. Men vill heller inte dra ett hål rak igenom väggen eftersom vi bor högt och det blåser ofta. Så kattvinden känns ändå rätt, den är uteluftsventilerad.
Redigerat:
Kan ju visa orignallösning som är på undervåningen (man tar luften från luftspalten i fasaden) och lösningen på ovanvåningen. I donen på våning 1 känner man friskluften hur den kommer in, på vån2 står det helt still. Vet iofs inte om det skulle bli bättre om man sätter ett rör istället. Någon som vet?B brygus skrev:Hej!
Hur blev det? Hur ser det ut? Kanske någon bild?
Förra ägaren satte dem ovanför fönstret dock fuska dem rejält och det ger mer eller mindre noll luft. Men vill heller inte dra ett hål rak igenom väggen eftersom vi bor högt och det blåser ofta. Så kattvinden känns ändå rätt, den är uteluftsventilerad.
Klicka här för att svara


