Husägare
· Karlskrona
· 55 inlägg
Hej! Jag ska installera luft vatten värmepump hemma, vill höra med er vad ni tror om placeringen av utedelen, den kommer sitta riktad mot grannen hus, det är 9 meter mellan vårt hus och tomtgränsen, 16 meter från hus till hus, och 25 meter till deras uteplats, utedelen har en max ljudvolym på 61db, tror ni det är tillräckligt avstånd för att inte orsaka störande ljud för grannarna?
Det beror mycket på märket av VP.
Men det borde inte störa allt för mycket enl mitt tycke
Men annars kan man bygga ett VP skydd i trall.
Taket görs helt så att snö inte kan falla från hustaket och skada VPn
baksida och höger/vänster sida helt öppna
framsidan har ca60 gradigt vinklade trallbrädor. Detta gör då två saker.
1) Ljudet studsar på trallbrädan ned mot gräsmattan som sprider ljudbilden och därmed dämpar ljudet så det blir mer diffust och därmed inte upplevs lika störande.
2) tyvärr sänker effektiviteten på VPn lite. VP utedelar vill helst ha fritt luftflöde och alla restriktioner påverkar men iom att det bara är "framsidan" som har vinklat galler så blir påverkan inte så stor.
Typ så här (dock dåligt ritat i paint)
Detta om jag nu kommer ihåg allt rätt sen mina skoldar
1) Ljudet studsar på trallbrädan ned mot gräsmattan som sprider ljudbilden och därmed dämpar ljudet så det blir mer diffust och därmed inte upplevs lika störande.
2) tyvärr sänker effektiviteten på VPn lite. VP utedelar vill helst ha fritt luftflöde och alla restriktioner påverkar men iom att det bara är "framsidan" som har vinklat galler så blir påverkan inte så stor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husägare
· Karlskrona
· 55 inlägg
Stort tack för ditt svar! Verkar som en bra lösning med skyddet i värsta fall!M MrDizzy skrev:Det beror mycket på märket av VP.
[bild]
Ska prata med grannen innan vi installerar den med och de vad de säger
Våran nibe 2125 sitter 2 meter mot gatan låter inget alls knappt kan jag tycka. Borde inte vara ett problem.rasmusandersson4 skrev:
Hej! Jag ska installera luft vatten värmepump hemma, vill höra med er vad ni tror om placeringen av utedelen, den kommer sitta riktad mot grannen hus, det är 9 meter mellan vårt hus och tomtgränsen, 16 meter från hus till hus, och 25 meter till deras uteplats, utedelen har en max ljudvolym på 61db, tror ni det är tillräckligt avstånd för att inte orsaka störande ljud för grannarna?
Klicka här för att svara