1 306 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Placering av karmhylsor i djupa karmar
Hoj!
Renoverar gamla fönster på kåken där fönsterkarmen är runt 200 mm djup. Man kan säga att karm och smyg är gjort i ett stycke.
Då jag monterade nya fönster från Allmoge Snickerier i Leksand förra hösten var deras rekommendation att sätta karmhylsorna i linje med fönsterbågen för att justeringen skulle få så stor effekt som möjligt.
Gör jag lika på mina gamla fönsterkarmar har jag nästan 150 mm som "hänger fritt"
Så frågan är:
Ska jag sätta karmhylsorna i liv med fönsterbågen och sen sätta extra karmhylsor alternativt kila fönstersmygsdelen eller ska karmhylsorna sättas mitt på fönsterkarmen?
/Martin
Renoverar gamla fönster på kåken där fönsterkarmen är runt 200 mm djup. Man kan säga att karm och smyg är gjort i ett stycke.
Då jag monterade nya fönster från Allmoge Snickerier i Leksand förra hösten var deras rekommendation att sätta karmhylsorna i linje med fönsterbågen för att justeringen skulle få så stor effekt som möjligt.
Gör jag lika på mina gamla fönsterkarmar har jag nästan 150 mm som "hänger fritt"
Så frågan är:
Ska jag sätta karmhylsorna i liv med fönsterbågen och sen sätta extra karmhylsor alternativt kila fönstersmygsdelen eller ska karmhylsorna sättas mitt på fönsterkarmen?
/Martin
Produkter som diskuteras: "karmhylsor"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Att smygen hänger fritt är inget problem då den är en del av karmen. På moderna/tunga fönster vill man ha karminfästningen så nära/i linje med glaset som möjligt pga av tyngden från glaspaketet. På gamla kopplade fönster vill jag påstå att det inte spelar så stor roll var de sitter, gamla fönster sitter ofta bara fast med några spik ändå.
Men varför inte sätta dem i falsen så syns inte karmplopparna när fönstret är stängt? Klart snyggast på gamla fönster.
Men varför inte sätta dem i falsen så syns inte karmplopparna när fönstret är stängt? Klart snyggast på gamla fönster.
Klicka här för att svara