Hej!
Vi har precis fått hemleverans av vårt uterum från Willab Garden.
Fristående Sadeltak 15m2 för sommarsäsong.
Detta fotomontage avslöjar att det är rena berget vi vill bygga på.
Från sidan ser man att berget sluttar där den bakre bärlinan går. Vi vill ha uterummet så långt bak (till vänster) som möjligt för att liva med altanen.
Fråga nr 1. Kan man ha endast 50 mm mellan berg och bärlina? Behövs skydd mot fukt under eller på bakvåggen?
Denna bild visar var hörn- och mittstolpar är placerade i stommen.
De gråa limträbalkarna kallas "bärlina" i monteringanvisningen och har måtten 56x270.
Då tänker jag att vi gjuter våra plintar på samma plats som hörn- och mittstolparna är placerade enligt ritningen och en mitt mellan vid de längre avstånden. Vi kommer också han en fackbyggd inre längsgående bärlina i mitten och golvbjälkar i balkskor. Se bild nedan. Golvbjälkarn är inte inritade.
Tack vare plintarnas täta placering så behöver ju bärlinan för golvet inte vara så kraftigt dimensionerad. Den bär ju endast golvet. Eller?
Bild på tänkt plintplacering.
Fråga nr 2. Vilka dimensioner på virke till bärlinan?
Fråga nr 3. Vilken diameter skall man ha på plintarna?
Jag har ingen erfarenhet av hur man monterar stolpskor i hörnen av en bärlina. Hur görs skarven när man har dubbla 45 mm syllar.
Bild på min uppfattning om plint i hörn.
Fråga nr 4. Hur gör man plinthörn?
Fråga nr 5. Förankring i berg. Räcker det att borra hål Ø14 mm till ett djup på 150 mm och fästa två armeringsjärn Ø12 mm med expanderbruk i varje plint som är högre än 200 mm?
Mycket tacksam om någon vill svara på mina frågor.
Vi har precis fått hemleverans av vårt uterum från Willab Garden.
Fristående Sadeltak 15m2 för sommarsäsong.
Detta fotomontage avslöjar att det är rena berget vi vill bygga på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Från sidan ser man att berget sluttar där den bakre bärlinan går. Vi vill ha uterummet så långt bak (till vänster) som möjligt för att liva med altanen.
Logga in
Skapa konto
Fråga nr 1. Kan man ha endast 50 mm mellan berg och bärlina? Behövs skydd mot fukt under eller på bakvåggen?
Denna bild visar var hörn- och mittstolpar är placerade i stommen.
Logga in
Skapa konto
De gråa limträbalkarna kallas "bärlina" i monteringanvisningen och har måtten 56x270.
Då tänker jag att vi gjuter våra plintar på samma plats som hörn- och mittstolparna är placerade enligt ritningen och en mitt mellan vid de längre avstånden. Vi kommer också han en fackbyggd inre längsgående bärlina i mitten och golvbjälkar i balkskor. Se bild nedan. Golvbjälkarn är inte inritade.
Tack vare plintarnas täta placering så behöver ju bärlinan för golvet inte vara så kraftigt dimensionerad. Den bär ju endast golvet. Eller?
Bild på tänkt plintplacering.
Logga in
Skapa konto
Fråga nr 2. Vilka dimensioner på virke till bärlinan?
Fråga nr 3. Vilken diameter skall man ha på plintarna?
Jag har ingen erfarenhet av hur man monterar stolpskor i hörnen av en bärlina. Hur görs skarven när man har dubbla 45 mm syllar.
Bild på min uppfattning om plint i hörn.
Logga in
Skapa konto
Fråga nr 4. Hur gör man plinthörn?
Fråga nr 5. Förankring i berg. Räcker det att borra hål Ø14 mm till ett djup på 150 mm och fästa två armeringsjärn Ø12 mm med expanderbruk i varje plint som är högre än 200 mm?
Mycket tacksam om någon vill svara på mina frågor.
Redigerat av moderator:
Klicka här för att svara