Hej.

Har börjat bila upp golvet i källaren och plattan är 15cm minst så det tar en stund :)
Men tänkte ställa ett par frågor innan jag gör för mycket.

Bifogar en ritning på tänkt dragning av nya avloppet i källarplan.
Idag går avluftningen upp genom taket från toaletten på övervåning, denna toalett är i början av stammen.
Räcker denna eller ska jag sätta en till senare på stammen? Det blir inte lätt att dra upp en avluftning genom taket i nya "bad/relax" rummet då det nyrenoverade köket ligger ovanför.

Sen undrar jag om dragningen av rör, är det några problem/svårt att lägga rören under innerväggarna i källaren istället för genom dörröppningarna? Om jag struntar i att lägga stammen i hallen och drar den direkt till "bad/relax" och rakt över till "tvättstugan" så sparar jag ett antal meter bilning. Samma sak gäller egentligen in i tvättstuga samt pannrum, går det lätt att lägga under innerväggarna som jag ritat?

Mvh

• Gilla
Olastrom
  • Laddar…
Ingen som har några tips angående avluftningen?

En till fråga är om man kan återfylla med befintliga massor. Under mina 15cm betong ligger grus/sten, går det att använda igen och komplettera med makadam eller liknande?
Så man slipper konka ut all skiten :)

S
Det behövs ingen mer avluftning.
Går alldeles utmärkt att dra avlopp under väggar. Kortaste väg gäller.
Kom ihåg att alla riktningsförändringar på liggande ledning utförs med 45°-iga böjar eller mindre, aldrig 90°.
Enda godkända undantagen är anslutning av wc, tvättställ och liknande apparater.
Grenrör ska alltså vara 45°.

Återfyll med befintligt material men lägg rören i sand eller fint grus för att undvika skador av vassa stenar.

Tack så mycket för de bra svaren.
Är det nödvändigt att gjuta igen med 15cm betong eller kan man börja "grundare".
Blir ju ett antal meter så blir djupt i slutet om man ska ner så långt.
Jag lägger ett helt nytt stråk och kommer gå ut vid sidan av de gamla betong rören.

S
Mindre än 10 cm betong bör det inte vara över röret som då delvis blir ingjutet. Blir ju bara aktuellt vid dom apparater som ligger längst ut i systemet.
För att få ett problemfritt avlopp, bör fallet vara 2%, samma som betongrören troligen ligger med.
Fundera också på hur rören ska rensas. Är alla delar åtkomliga med ett rensband? Behövs några rensrör?

Finns en lucka där det går upp till köket och en i början upp till badrummet. Och allt ovanför mark är redan utbytt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.