Hej!

Jag skulle verkligen behöva lite tips och råd från er som har erfarenhet.

Jag planerar att installera en AC (luft-luftvärmepump som ska kyla på sommaren), men har nu haft 2–3 olika firmor på plats och alla har föreslagit olika placeringar. Det gör mig bara mer osäker.

Jag vill så klart att den ska fungera så effektivt som möjligt, både vad gäller spridning av kalluften och energiförbrukning.

Jag har markerat två möjliga placeringar (plats 1 och 2) på planritningen som jag bifogar här i tråden – det är där jag själv tänkt mig eller blivit rekommenderad att sätta innerdelen. Skulle vara jättetacksam om någon med koll kunde kika och ge sin åsikt – är någon av dem bra? Finns det något bättre alternativ?

Tacksam för all input!

• Planritning av bostad med markerade platser för potentiell installation av luft-luftvärmepump; plats 1 i vardagsrum, plats 2 nära sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Plats 2 vid sovrummen tycker jag då blir bäst men kan inte säga hur det går att dra dit rören och kondensslangen. Kanske behövs kondensvattenpump? Öppen trappa ner till källaren är väldigt dåligt att ha. Kylan kommer att vilja rasa nerför trappan och lägga sig i källaren där det förmodligen redan är ganska svalt. Likaså om man sätter på värme i källaren kommer den att vilja rymma upp förbi trappan till våningen ovanför.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.