hej,

Hur drar man på smidigast sätt ett avluftningsrör från avloppsröret i krypgrunden hela vägen upp genom golv till taket. Idag har vi inget avluftningsrör och badrummet är kaklat så det är kanske lite jobbigt att dra röret därigenom?! Någon som har något bra tips?

Schematisk planritning som visar avluftningsrörets väg från krypgrund genom våningsplan upp till tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du kan ju dra upp det t.ex. i hörnet i nishen utanför badrummet (mot sovrum 3). Anslut på "vanligt sätt" till röret i krypgrunden. (Det gör inget om det blir några meter "oluftat" sista biten till badrummet.)
Glöm inte att kolla läget på golvreglar och takstolar.

• Gilla
Micke_TH
  • Laddar…
B
Har ingen erfarenhet själv, men vet att det finns vakuumventiler för avlopp, vilket gör att man kan få till avluftning av avlopp på mer kreativa platser. Kanske något att överväga om det är svårt att dra avluftning som man brukar göra

https://www.vvsochbad.se/purus-vakuumventil-75mm-183036

• Gilla
Micke_TH
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Har ingen erfarenhet själv, men vet att det finns vakuumventiler för avlopp, vilket gör att man kan få till avluftning av avlopp på mer kreativa platser. Kanske något att överväga om det är svårt att dra avluftning som man brukar göra

[länk]
Låter intressant, ska prata med någon VVS-firma angående dessa alternativ.

Har du eget eller kommunalt avlopp

Har idag eget där det sitter en luftventil/rör på röret som går ut till septiktank. Röret sitter utanför huset.

Men vi ska installera kommunalt VA om någon månad och då insåg jag att jag kanske måste sätta dit ett avluftningsrör?! Men jag vill helst göra så liten åverkan på badrummet som möjligt då detta är i bra skick.

M Micke_TH skrev:
Har idag eget där det sitter en luftventil/rör på röret som går ut till septiktank. Röret sitter utanför huset.

Men vi ska installera kommunalt VA om någon månad och då insåg jag att jag kanske måste sätta dit ett avluftningsrör?! Men jag vill helst göra så liten åverkan på badrummet som möjligt då detta är i bra skick.
Då är nog en vakuumventil lämplig i ditt fall.

• Gilla
Micke_TH
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.