3 052 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Placering av accesspunkt i tvåvåningshus
Nu har jag tröttnat på bredbandsleverantörens router och dess WiFi. Jag har beställt en Unifi AC Lite och räknar med att det ska räcka för vårt hus som har två plan plus källare.
Idag står routern (TG789) på entréplanet och täcker hjälpligt även på övervåning och källare. Ska jag placera den nya accesspunkten på samma plats eller är det bättre att sätta den på övervåningen? Hur strålar en accesspunkt vertikalt?
Idag står routern (TG789) på entréplanet och täcker hjälpligt även på övervåning och källare. Ska jag placera den nya accesspunkten på samma plats eller är det bättre att sätta den på övervåningen? Hur strålar en accesspunkt vertikalt?
Bra val av unifi, det verkar vara bra grejer. Har du möjlighet till att dra kablar så är det säkert bäst att placera den på övervåningen, speciellt om du där kommer ha behov av snabbt trådlöst nätverk. WiFi utreder sig bäst horisontellt, så därför ska du nog prova att ha den i nivå med de utrymmen den ska täcka. De verkar iofs ha grym täckning, så man kan ju prova att ha den nära routern först och se hur bra den duger där. Den lär vara mångfalt bättre än din router vad gäller wifi.
Klicka här för att svara