Min fastighet angränsar till kommunens mark. Nära gränsen, på kommunens sida, står en gammal bod som (antagligen) någon tidigare ägare av mitt hus har placerat där. Boden används inte och omnämns inte i några köpekontrakt eller liknande.

Nu gör kommunen någon form av markinventering och de kommer sannolikt att konstatera att boden står på deras mark.

Kan kommunen tvinga mig att ta bort boden? Jag gör inga anspråk på den så de får gärna riva den.

Svaret på frågan i rubriken är nej.
Om kommunen, någon granne eller nån som bott i området tidigare har en byggnad på ofri grund utanför din tomt bör inte innebära att du på nått sätt kan bli tvingad att göra nått eller betala nått för dess bortskaffade.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Nej, det är kommunens bod och de gör vad de vill med den.

• Gilla
atomlab
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Nej, det är kommunens bod och de gör vad de vill med den.
Hur kan du veta att det är kommunens bod och inte ett svartbygge ägt av nån som tidigare bott i grannskapet?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Hur kan du veta att det är kommunens bod och inte ett svartbygge ägt av nån som tidigare bott i grannskapet?
Det går ju inte veta vem som byggt den en gång i tiden men som det presenteras nu...en gammal bod som ingen gör några ägaranspråk på, utan någon dokumentation om hur den kom dit och den står på kommunens mark så vill jag nog påstå att det är kommunens problem att eventuellt göra något av eller med den.

Claes Sörmland
Håller med, boden på ofri grund tillhör den som byggde den. Eller t ex dess dödsbo, eller den som personen har gett eller sålt den till.

Om boden har uppförts med stöd av ett härskande servitut för TS fastighet av dåvarande ägare av TS fastighet så äger dock nu TS boden. Det beror på att den då blev ett fastighetstillbehör när den uppfördes och nu har ju TS köpt fastigheten med dess tillbehör. Men det kräver alltså att servitut fanns och att boden och härskande fastighet var i samme ägares hand.

Redigerat:
  • Gilla
em72
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Håller med, boden på ofri grund tillhör den som byggde den.
Men en "okänd bod", som inte kan härledas till någon människa vare sig död eller levande, kan väl ändå inte vara ett eventuellt problem för någon annan än markägaren?

• Gilla
Supermyra och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Det går ju inte veta vem som byggt den en gång i tiden men som det presenteras nu...en gammal bod som ingen gör några ägaranspråk på, utan någon dokumentation om hur den kom dit och den står på kommunens mark så vill jag nog påstå att det är kommunens problem att eventuellt göra något av eller med den.
Javisst är det kommunens problem, men att boden skulle vara deras är väl osannolikt?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar. Om kommunen hör av sig så kommer jag att svara som det är, att boden inte är min.

• Gilla
vcx och 4 till
  • Laddar…
S
Du köpte en tomt med dess byggnader inom tomten inget annat.
Byggnader utanför tomtgränsen på angränsande mark är den markägarens byggnader och ansvar.
Om du har ett skriftligt avtal som säger att den byggnad som står utanför tomtgräns är din så kan du göra anspråk på den. Om inte har du inget med den att göra och inget ansvar för den.

S Supermyra skrev:
Byggnader utanför tomtgränsen på angränsande mark är den markägarens byggnader och ansvar.
Hur vet du att byggnaden utanför tomtgränsen är markägarens?

Jag skulle tro att boden är ett svartbygge tillhörande nån som bor i trakten eller nån som bott i trakten förut ( lös egendom ej tillhörig markägaren)

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Kommunen lär ha en uppförsbacke att få dig att behöva göra nåt... Pss har du en uppförsbacke att få kommunen att göra något.

Dvs om du vill få bort ett sönderfallande farligt svartbygge med okänt innehåll så är kommunen inte den snabbaste motparten.

/ATW

S
F fribygg skrev:
Hur vet du att byggnaden utanför tomtgränsen är markägarens?

Jag skulle tro att boden är ett svartbygge tillhörande nån som bor i trakten eller nån som bott i trakten förut ( lös egendom ej tillhörig markägaren)
Presumtion!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.