Hej!

Har köpt en lägenhet där vi ska riva ner väggen mellan kök & vardagsrum. I vardagsrummet ligger det väldigt fin fiskbensparkett i ek som jag gärna behåller. I köket däremot ligger det ett fult laminatgolv som jag tänkte riva & byta ut. Fiskbensparkett i köket är inte ett alternativ så tänker bryta av parkettgolvet, antingen med rutigt klinker i rött & vitt eller vitmålat golv i massiv furu.
Kommer det ens se snyggt ut med två olika golv i öppen planlösning?

Farstatjej90
Ja, det är inga konstigheter. Rekommenderar klinker i kök och du sätter bara en list över skarven. Det finns lister anpassade om det råkar vara en mindre höjdskillnad också.

Tack för svar! Varför föredrar du klinker över trägolv i köket?
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ja, det är inga konstigheter. Rekommenderar klinker i kök och du sätter bara en list över skarven. Det finns lister anpassade om det råkar vara en mindre höjdskillnad också.

Farstatjej90
Trägolv blir slitet snabbt i kök. Man tappar saker och det kommer massor av vatten på köksgolv.

Klinker ser i princip likadant ut dag 1 som efter tio år
Fogarna är det man kan se det på så dessa kan fräschas upp efter några år.

Även efter bara ett par år i ett kök är ett trägolv slitet. Jag rekommenderar inte det...
Sen tycker jag det ser fräschare ut med klinker i kök också. Renare. Det ger rätt signal i ett kök. Där ska det vara rent...

• Gilla
Paddy97 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
När vi flyttade in här var det 5 år gammal parkett i köket (öppen planlösning med vardagsrum och hall) och redan då var den rätt ful och hade skador. När vi gjorde om köket bytte vi ut den parketten till linoleummatta, vi valde en matta som hade en kulör som liknande parketten, när man sitter i soffan 5 m bort så ser man knappt övergången. Hallen hade redan då klinker och det kändes ju också naturligt, och ingen konstighet med det.

• Gilla
Paddy97 och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.