Jag börjar få ont om plats i garaget och funderar på att placera spånsugen i ett angränsande kallförråd men undrar om det kan medföra problem, ex.vis kondens i ledningarna.

Jag har min spånsug installerad i ett kallförråd eller vad man nu kan kalla det. Spånsugen står tillsammans med kompressorn i ett utrymme under en trappa som går upp till köksingången. Utrymmet ligger väl till hälften under marken och direkt mot huskroppen så viss värme läcker säkert över. Har inte loggat temperaturerna över året men jag förutsätter att där blivit minusgrader på vintern.

Någon kondens eller liknande har jag inte upplevt men har i ärlighetens namn inte kollat efter det heller.

Hur funkar det med kompressorn i den kylan?

Har inte varit något problem att få den att starta men jag har nog inte startat den i kallare väderlek än runt nollan. Antar att man kan riskera is i tanken och sådant men om det är dåligt eller bara inte önskvärt vet jag inte. Kompressorn är en 4-hästars DUAB-historia med det dyrare italienska blocket.

Ett problem är ju att man faktiskt blåser ut värme med den lösningen.

/Kent

Visst är det ett problem! Dock kör jag spånsugen ganska lite i min verkstad så det spelar mindre roll. Är inte direkt någon yrkesverksamhet huserar i källaren :)

Detsamma här. Så det ser jag inte som något problem. Min tanke var att det skulle kondensera i ledningarna och sedan börja mögla i säcken men fungerar det för andra så är det väl bara att testa.

Har iofs ingen säck (tunna på min spånsug) men jag tror nog mer fukt tillförs spånet från luften än något annat i mitt fall.

Haft spånsug i kallutrymme i 3 år, inga problem alls.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.