Nyss läste jag ett långt inlägg från en kille som skrev om bland annat placering av värmepumpar innedel.
Som energikonsult, vvs- konsult sedan 50 år så vill jag säga att, för att termisk ge bäst effekt, innedelen ska placeras lågt i rummet lämpligen mot vägg. Luftflödet beter sig nämligen precis som en vanlig radiator ! Betyder att den svala luften " lyfts " upp från golv och blåser/ förs uppvid golvnivå efter väggen mot taket. Av konvektion när det gäller vanligt element, av fläkten i värmepumpens innedel.
Sitter enheterna vid tak vill varm luft ligga i taknivå, kallare luft vid golvnivå.
Detta gäller kalla Norden. I varmare länder är " värmepumpen " en kylpump. Därför är det därför kylenheten placerad vid tak.
En annan fråga är att det är att det är mest PRAKTISKT att ha innedelarna i båda fallen vid tak.
 
E ekmariek skrev:
Nyss läste jag ett långt inlägg från en kille som skrev om bland annat placering av värmepumpar innedel.
Som energikonsult, vvs- konsult sedan 50 år så vill jag säga att, för att termisk ge bäst effekt, innedelen ska placeras lågt i rummet lämpligen mot vägg. Luftflödet beter sig nämligen precis som en vanlig radiator ! Betyder att den svala luften " lyfts " upp från golv och blåser/ förs uppvid golvnivå efter väggen mot taket. Av konvektion när det gäller vanligt element, av fläkten i värmepumpens innedel.
Sitter enheterna vid tak vill varm luft ligga i taknivå, kallare luft vid golvnivå.
Detta gäller kalla Norden. I varmare länder är " värmepumpen " en kylpump. Därför är det därför kylenheten placerad vid tak.
En annan fråga är att det är att det är mest PRAKTISKT att ha innedelarna i båda fallen vid tak.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.