4 480 läst ·
33 svar
4k läst
33 svar
Pirrar i handen när man håller i grytan....
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
En jfb gör inte felsökningen lättare, men minskar risken för skador. Som sagt det troliga är att jorden åtminstonde där du mäter inte har kontakt med jordskenan i centralen.
Om även spisen har samma felaktiga jord så skulle det kunna förklara pirrandet. Men det är som sagt fortfarande fel. Detta skulle då kunna stämma OM mikron är inkopplad på en av spisens faser, dvs de har samma jord (med fel).
Om du känner att du har tillräklig kunskap så kan du prova att resistansmäta mellan jord och nollan, men givetvis med strömmen avstängd, och kontrollera att den verkligen är avstängd.
Man kan fundera lite på om åskan i ditt fall har bränt av en jordledning någonstans, eller om jorden aldrig varit korrekt inkopplad, men att åskan orsakat isolationsfel på ex. mikron så att jordade prylar nu blivit spänningsförande. Jag gissar att jorden aldrig varit korrekt.
Om även spisen har samma felaktiga jord så skulle det kunna förklara pirrandet. Men det är som sagt fortfarande fel. Detta skulle då kunna stämma OM mikron är inkopplad på en av spisens faser, dvs de har samma jord (med fel).
Om du känner att du har tillräklig kunskap så kan du prova att resistansmäta mellan jord och nollan, men givetvis med strömmen avstängd, och kontrollera att den verkligen är avstängd.
Man kan fundera lite på om åskan i ditt fall har bränt av en jordledning någonstans, eller om jorden aldrig varit korrekt inkopplad, men att åskan orsakat isolationsfel på ex. mikron så att jordade prylar nu blivit spänningsförande. Jag gissar att jorden aldrig varit korrekt.
Där jag mätt har jag 228 V mellan noll och fas, samma med jord och fas, det tyder väl på att jorden är hel där.
Spisen har ingen jord, bara nolla och tre faser.
Ja, så kan man kanske göra, mäta resistans mellan jord och nolla i uttag eller dosor. Resistansen ska vara ingenting då eller hur?
Spisen har ingen jord, bara nolla och tre faser.
Ja, så kan man kanske göra, mäta resistans mellan jord och nolla i uttag eller dosor. Resistansen ska vara ingenting då eller hur?
Redigerat:
Kolla om du inte blandat ihop begreppen nolla och jord. Nolla är neutralledaren, det är möjligt denna inte finns fram till spis, däremot bör jord finnas.
Jord och Neutralledare är ihopkopplade nånstans längre bak i systemet, i äldre installationer vanligen i huvudcentralen.
Jord och Neutralledare är ihopkopplade nånstans längre bak i systemet, i äldre installationer vanligen i huvudcentralen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Plåten har uppenbarligen kontakt med sann jord utifrån, eller fick det i samband med åskvädret. Så den bör skyddsutjämnas mot spisens jord.
Pirrandet kan komma från en spänning antingen på spisen, eller mer troligt plåten pga spänningsfall i PEN-ledaren. Åskan kan ha påverkat systemjorden, t.ex brott på isoleringen i en markkabel så att skärmen fått kontakt med jord. Som redan uppmanats bör en elektriker med rätt instrument titta på detta.
53 V mellan jord och nolla i ett uttag är sannolikt ett annat fel som också behöver undersökas. Jag tror inte de har något med varandra att göra. Men du har uppenbarligen tappat jorden i dina nyinstallerade uttag vilket är allvarligt, så du kan ha tappat skyddsjorden till spisen också!
Så ta hem en elektriker imorgon!
Pirrandet kan komma från en spänning antingen på spisen, eller mer troligt plåten pga spänningsfall i PEN-ledaren. Åskan kan ha påverkat systemjorden, t.ex brott på isoleringen i en markkabel så att skärmen fått kontakt med jord. Som redan uppmanats bör en elektriker med rätt instrument titta på detta.
53 V mellan jord och nolla i ett uttag är sannolikt ett annat fel som också behöver undersökas. Jag tror inte de har något med varandra att göra. Men du har uppenbarligen tappat jorden i dina nyinstallerade uttag vilket är allvarligt, så du kan ha tappat skyddsjorden till spisen också!
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
En nyinstallation utan JFB? Hmm.
//Patrik
//Patrik
Kurtivan skrev:
Jag skulle inte vilja vara den elektriker som gjort den installationen då stugan brinner ner alternativt då någon dör av elchock i spisen!Kurtivan skrev:
Ta genast dit en riktig elektriker som får kontrollera hela anläggningen och fixa till så den blir säker/laglig!
Och du har fortfarande inte tagit dit någon elektriker? Hade jag varit i dina kläder hade jag sett till så att en elektriker varit där inom 5 röda. Om man nu värnar om säkerheten för sin familj vill säga... Eller är det så att elen är hempulad och inget du vill visa upp för någon annan?
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Jo om han gjort "ny el" och inte satt in en jordfelsbrytare, då har installatören gjort ett väldigt grovt fel. Och om mätningen av spänning mellan jord och nolla stämmer så tyder det också på ett grovt fel, som troligen inte har med åskan att göra (fast det skall vara osvuret).
Som tekniker med el /elektronik håller jag på detta resonemang. Jag har med en 20V mellan nolla och jord här hemma men troligen beror det på vatten pumpen som spiller lite skräp spänning mot jord. Har inte kolla tupp det men skall göra det i helgen :blushing: har liksom inte fått tummen ur. Men här kan det även var en gammal jord eller noll ledare i en dosa som ha lite kontakt med en fas vilket inte är ovanlig när det har varit amatörer eller slarviga hantverkare i farten. Sedan är det kutym att det skall finnas en jfb på ny installationer jag personligen tycker att det invaggar en i falsk trygghet men det är min personliga åsikt och inte frågan på denna tråd.Bo.Siltberg skrev:Plåten har uppenbarligen kontakt med sann jord utifrån, eller fick det i samband med åskvädret. Så den bör skyddsutjämnas mot spisens jord.
Ta hem en duktig elektriker jag gissar på att micron fått sig en kyss under åskovädret och att något skett med teriflexen. Det är värt de hundringar det kostar!
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Om installationen är korrekt utförd så skall det inte kunna vara 53V mellan jord och nolla, det tyder på att jorden inte är inkopplad hela vägen till jordskenan i centralen. ELLER någon form av mätfel.Kurtivan skrev:
Jo det kan vara 53V OM din mikro drar 220A som den matar tillbaka på nollan (om vi antar ca 20m tråd till centralen). Fast då skulle nollan brinna inne i väggen.
Jep det skall vara närmst 0 ohm.Kurtivan skrev:
Sedan när man skruvat ur huvud säkringar och kontrollerat i alla uttag att det är spännings löst dvs 0 volt. Kan du megga noll och jord mot faserna och där skall det var mega ohm i mellan jord och faserna skulle det strängaste rekommendera att du tog dit en elektriker som utför detta och rätar till ev fel.