Edit: nu blev rubriken än mer kryptiskt, TÄNDTRÅD ska det stå, j-vla autokorrekt. Kanske moderator kan ändra i rubriken. 
Tänkte koppla 2 utespottar till en gemensam PIR deckare , men kliar mig lite i skallen då det inte framgår av bruksen vilken av fas el nolla (brun el blå) som är utgående röd dvs tändtråd..
I min tanke borde det vara fas (brun) men vill ställa frågan här för att få ett korrekt svar av alla kunniga.
Har gjort en kladd-skiss som jag vill tro är rätt..
Nästa fråga är hur det är tänkt med val av kabel till deckaren då den behöver en 3 ledare med 2 in och 1 ut. Bästa vore en 4 ledare och ta bort jorden, men någon kanske har en bättre idé.
Tänkte koppla 2 utespottar till en gemensam PIR deckare , men kliar mig lite i skallen då det inte framgår av bruksen vilken av fas el nolla (brun el blå) som är utgående röd dvs tändtråd..
I min tanke borde det vara fas (brun) men vill ställa frågan här för att få ett korrekt svar av alla kunniga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har gjort en kladd-skiss som jag vill tro är rätt..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nästa fråga är hur det är tänkt med val av kabel till deckaren då den behöver en 3 ledare med 2 in och 1 ut. Bästa vore en 4 ledare och ta bort jorden, men någon kanske har en bättre idé.
Redigerat:
Din skiss ser märklig ut. Du drar normalt en vanlig installationskabeln (3G1,5) till detektorn. Sedan därifrån utgår du med samma typ av kabel till armaturerna.
Är där någon anledning till att du vill komplicera saken?
Är där någon anledning till att du vill komplicera saken?
Det vore det enklaste, men det finns inte plats för 2 st 3Gx1.5 i deckaren och den ska heller inte ha jord så min tanke är att gå med matningen till en dosa, från den dela upp till deckare och armatur. Och att även kunna använda Wago för att få in två 1,5 ledare i sockerbit är inte heller lockande.
Om du har två rörelsesensorer seriekopplade (elektriskt) så måste sensor ett aktiveras innan sensor två för att tända lampor.
Det är bättre att parallellkoppla sensorerna, då kvittar det vilken som aktiveras för att tända lamporna.
Det är bättre att parallellkoppla sensorerna, då kvittar det vilken som aktiveras för att tända lamporna.
Schematiskt kopplas det såhär
Jorden bör/ska gå till alla enheter (bör inte klippas om den inte används), anledningen är att om utrustningen byts till något som kräver jord så ska man inte behöva byta kabeln.
Inkommande matning (L, N, PE) kan kopplas in var som helst längs sträckan, lamporna (tändtråd, N, PE) kan kopplas in var som helst längs sträckan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jorden bör/ska gå till alla enheter (bör inte klippas om den inte används), anledningen är att om utrustningen byts till något som kräver jord så ska man inte behöva byta kabeln.
Inkommande matning (L, N, PE) kan kopplas in var som helst längs sträckan, lamporna (tändtråd, N, PE) kan kopplas in var som helst längs sträckan.
Tack Demmpa. Solklart schema, har redan 2 spottar på 1 deckare och tänkte sätta upp 2 till på en egen deckare när denna tanke kom att kunna länka samtliga spottar på 2 deckare. Så 3Gx1,5 finns redan till dom bef spottar, men den extra tändtråden?, är det enda att byta till ny 4Gx1,5 (Har 5G som jag kan använda) eller hur löser jag tändtråden annars i den bef dragningen?Demmpa skrev:
Schematiskt kopplas det såhär
[bild]
Jorden bör/ska gå till alla enheter (bör inte klippas om den inte används), anledningen är att om utrustningen byts till något som kräver jord så ska man inte behöva byta kabeln.
Inkommande matning (L, N, PE) kan kopplas in var som helst längs sträckan, lamporna (tändtråd, N, PE) kan kopplas in var som helst längs sträckan.
Och enklast är väl att sätta en kopplingsdosa till varje spott för att dela L, N, PE..
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Jag du måste ju har en kabel med tillräckligt antal ledare, och då jag inte känner till kablar godkända utomhus utan skyddsledare så blir minimum 4G, men 5G kan givetvis användas också.
Tack .. Då blir det att dra om med ny 4G alt 5G, plus en dosa per armatur. Som jag tänker nu blir det en lina med 3 spottar och en med 2 spottar. Så när man kommer upp för uppfarten tänds den första och sedan runt huset tänds den andra & vise versa .. 
Klicka här för att svara

