Lite sent att skriva något men jag använde detta foruminlägg för att bygga mina pipe clamps och här är en lite resumé av hur jag gjorde.
Jag köpte 6st skruvtvingar från HN. Sedan åkte jag till järnaffären och köpte ett 6m långt järnrör (svartrör) i DN20 = 3/4". Sedan lånade jag gängverktyg av en kompis (proffsgrejer) och gängade rören.
Det var inte lätt med mitt lilla skruvstäd. Duktiga krafter krävs för att gänga DN20-rör, iaf för mig som aldrig gängat något förut. Sedan skruvade jag på skruvtvingarna och igår kväll använde jag dom för första gången till rejäla ändträ-skärbrädor.
Funkade kanon och klart enklare och stadigare än de aluminium-knektarna från CO som jag har. Bättre tryck och kontroll också. Jag kommer köpa några till och göra några lite längre knektar.
Totalpris för 6 pipe-clamps landade runt 1200:- = 200:- st.
(ps Använde Titebond ||| för första gången oxå. Att det kan vara så stor skillnad på trälim? )
Jag köpte 6st skruvtvingar från HN. Sedan åkte jag till järnaffären och köpte ett 6m långt järnrör (svartrör) i DN20 = 3/4". Sedan lånade jag gängverktyg av en kompis (proffsgrejer) och gängade rören.
Det var inte lätt med mitt lilla skruvstäd. Duktiga krafter krävs för att gänga DN20-rör, iaf för mig som aldrig gängat något förut. Sedan skruvade jag på skruvtvingarna och igår kväll använde jag dom för första gången till rejäla ändträ-skärbrädor.
Funkade kanon och klart enklare och stadigare än de aluminium-knektarna från CO som jag har. Bättre tryck och kontroll också. Jag kommer köpa några till och göra några lite längre knektar.
Totalpris för 6 pipe-clamps landade runt 1200:- = 200:- st.
(ps Använde Titebond ||| för första gången oxå. Att det kan vara så stor skillnad på trälim? )
Kul att höra om någon på denna sida pölen som gjort såna tvingar! Köpte också två set på HN för något år sedan men har ok bte kommit längre...
Vad är det som skiljer på trälimmet tycker du?
Själv har jag bara provat några fabrikat och inte märkt någon nämnvärd skillnad.
Vad är det som skiljer på trälimmet tycker du?
Själv har jag bara provat några fabrikat och inte märkt någon nämnvärd skillnad.
Köpte halvtummarna från finetools själv. Efter en rekommendation från Jay Bates att sikta på halvtummare.
Men jag har inte fått tummen ur och köpt några rör... Var till flera ställen men de hade inget, ska ringa en VVS-are och kolla.
Men jag har inte fått tummen ur och köpt några rör... Var till flera ställen men de hade inget, ska ringa en VVS-are och kolla.
Jag är ingen van snickare men den stora skillnaden jag upplevde med Titebond var att den inte bet omedelbart. Oftast får man bara någon minut på sig innan limmet sitter så hårt att man får banka loss det.
Med Titebond som är rinnigare så kunde jag finjustera innan jag klämde åt ordentligt.
Med Titebond som är rinnigare så kunde jag finjustera innan jag klämde åt ordentligt.
Och jag ville att det skulle se ut som hos mtmwood. Kul att kolla youtube!DennisCA skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 8 317 inlägg
Någon som har tips på vad för affär man ska leta rör i r om man inte har en järnaffär runt hörnet?
Klicka här för att svara