Fick se en väldigt trevlig lösning på en arbetsbänk i FWW #223 som innefattade sk pipeclamps.

Kan dock inte hitta dessa i sverige, vet inte ens vad den korrekta översättningen är, rörtving verkar inte ge så mycket. Någon som har tips?

Sent from my GT-I9100 using Byggahus

Jag har för mig att bessey har pipeclamps delar i sitt sortiment. Måste gå att beställa från någon leverantör i sverige som har bessey i sitt sortiment.
Själva rören köper man löst, är inte det vanliga blå rör?

pär

Har sökt sådana men det tycks inte finnas i Europa men poppis i USA.

Jag har hittat på Ebay till överkomlig frakt, de verkar vara omåttligt populära i Staterna faktiskt, konstigt att de inte nått denna delen av världen.

Jag får helt enkelt ta och beställa från någon på ebay...

Det finns på axminster också.

Mycket tråkigt att Harald Nyborg inte säljer via postorder, väldigt långt till södra sverige tyvärr, speciellt för att köpa två tvingar. Blir billigare att importera tyvärr.

Har eventuellt hittat en lösning, kom på att en kompis far har en mekanisk verkstad, var uppe och bad han knåpa ihop en lösning åt mig. Om han kommer på något matnyttigt och det fungerar tillfredställande till vettigt pris så återkommer jag med lösningen

Lyfter denna tråd då jag funderar på att beställa Harald Nyborg "oändlighetstving"/"pipe clamp".

Är det någon som har erfarenheter av dessa?

Vilka rör ska man ha? Jag sökte lite på 3/4"-rör och hittade både blåa (vad nu det innebär😕) och galvade, funkar vilja som?

Du ska nog ha blåa rör då, mindre risk för missfärgning tror jag.

• Gilla
Tiwatz
  • Laddar…
dessa rör kallas för handelsrör och finns som galvade, blåmålade (ofta med gäng i ändarna) samt i en variant kallad svartrör. Det är dessa du ska köra på. Det är obehandlade stålrör helt enkelt och finns överallt där handelsstål förekommer.

• Gilla
korsnäbben
  • Laddar…
Ok, tack.

Jo svarta rör tänkte jag nog, men med det menas väl att det är kolstål. De blåa rören är väl målade? Det var därför jag tänkte på de galvade, det verkar vara de sorterna som finns hos bl.a. rinkaby.

Får försöka leta upp någon firma lokalt som säljer rör till privatpersoner, vanliga bygghandeln verkar inte ha såna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.