F fsn skrev:
Förstår. Men MMA är tyvärr varken första eller andravalet vid svetsning av avgassystem. Min uppfattning är att MMA börjar vid tidigast 6mm gods. Jag har ett gäng (alltså två st tror jag) skapligt moderna MMA svetsar själv och dom används sällan då jag har tillgång till både TIG och MIG/MAG och det blir nästan alltid det istället.
Man tager vad man haver. 3mm går utmärkt att svetsa med MMA. När man kommer ner under 2mm börjar det bli svårt med 2,5mm OK48... om det nu är det man råkar ha hemma.

Självklart är det bättre med andra metoder eller andra tunnare pinnar men det går om det är det man har.

F
Rickard. Rickard. skrev:
Jag vet att du är införstådd och är helt övertygad att du är mer svetsare än vad jag någonsin kommer bli men jag tyckte bara 6mm var lite överdrivet, vilket val du gör spelar ingen roll men det är väl tråkigt om någon som inte förstår bättre tror att det inte går att svetsa tunnare.
Om jag är en bättre svetsare kan vi väl bara lämna därhän, jag är en synnerligen usel svetsare faktiskt om man skall vara ärlig.

Klart att det går att svetsa tunnare. Och 6mm var kanske lite i överkant men andemeningen var att med andra metoder tillgängligt så använder jag företrädesvis MAG upp till runt 5-6mm gods. Är det tex 8mm så blir mitt förstahandsval MMA…. åtminstone om det är mycket som skall svetsas.

Redigerat:
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
F
Rickard. Rickard. skrev:
48.00 är inte rätt pinne för tunnplåt, den är trög att tända och svår att omstarta med.

Med en lättstartad och lätt omstartad rutil pinne och mycket tålamod så går det garanterat bättre.
Ja, det blir starka och sega svetsar men är en ”hård” pinne. Och starta om är fan ingen lek. Svetsade lite 10 och 12mm järn med OK48.00 nån helg för 3-4 veckor sen och det var ändå en bra maskin (basiska as är rätt hårdvaruberoende i starten). Det var väl 3,5mm pinnar men fan vilket jävla skit det var att starta om.

Rickard.
För mig är Mig/mag inget (enkelt) alternativ varken i jobb eller på fritiden utan det är tig och pinne som gäller. Jag kan inte heller svetsa på samma nivå med "pistol" och det är inte så enkelt som det ser ut, framförallt att få inställningarna rätt så det blir naturligt att jag pinnar mer pga enkelheten.

Jag är i fastighet/bygg världen och stöter på en del balksvetsare som kör 48.00 och dom brukar släppa tända pinnar till marken oavsett längd 😄
Jag svetsar i princip aldrig 48.00 av den anledningen men det blir bra fogar.

Redigerat:
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Att tända om OK48 är svårt för att det bildss en slaggkupa över änden. Jag har sett tre olika metoder att hantera detta (fyra om man räknar in att slänga startade pinnar).
1. Banka och skrapa tills slaggkupan går sönder och bågen tänds. Den råa och jobbiga metoden. Kan ge fula märken på arbetstycket.
2. Sprätt bort slaggkupan innan den stelnar när bågen släcks. Detta kräver (stor?) skicklighet.
3. Klipp av en liten bit av elektroden innan den startas om.

Rickard.
Slaggen kan man nypa bort med en polygrip men den är fortfarande svårare att omstarta än första start. Jag har hört att dom tillverkas med en speciell spets för att underlätta starten som bränns bort men jag har inget belägg för att det faktiskt stämmer.

• Gilla
McHolm
  • Laddar…
F
E Eld skrev:
Att tända om OK48 är svårt för att det bildss en slaggkupa över änden. Jag har sett tre olika metoder att hantera detta (fyra om man räknar in att slänga startade pinnar).
1. Banka och skrapa tills slaggkupan går sönder och bågen tänds. Den råa och jobbiga metoden. Kan ge fula märken på arbetstycket.
2. Sprätt bort slaggkupan innan den stelnar när bågen släcks. Detta kräver (stor?) skicklighet.
Rickard. Rickard. skrev:
Slaggen kan man nypa bort med en polygrip men den är fortfarande svårare att omstarta än första start. Jag har hört att dom tillverkas med en speciell spets för att underlätta starten som bränns bort men jag har inget belägg för att det faktiskt stämmer.
Det borde jag kunna svara på…. Jag skall kolla det.

F
E Eld skrev:
Det förklarar ju inte varför en omstartad 48.00 nappar så förbannat, och ju skarpare maskin, desto bättre går det så det är en starteffektskrävande pinne. Jag har svårt att få fyr på dom utan att släpstarta i kombination med metod 1 och det är inte direkt nån precision.

Jag har rostfria pinnar, tror det är OK 63.30 2 mm.
De går att svetsa tunnplåt med, sjukt lätt tända då de bara kräver halva strömstyrkan eller mindre.
Använde på jobbet för att laga sprickor i utmattad 1.5 mm rostfri plåt, trodde absolut inte att det skulle gå innan jag provade.
Man får börja på väldigt låg ström och testa, för hög gör att hela pinnen börjar ryka.
Det står 35-50A, jag använder 20-25A på min svets för tunnare saker.

Provade lägga ihop 2 st 1,2 mm plåtar och svetsa kanten, efter lite övning fick jag kanten att se ut som den var svetsad med TIG, typ att den bara var smällt ihop.

Men då jag har en MIG lägger jag mig inte under bilen med pinne.

Isakare Isakare skrev:
De går att svetsa tunnplåt med, sjukt lätt tända då de bara kräver halva strömstyrkan eller mindre.
63.20 är melodin när man ska svetsa tunt och fungerar bra att lappa ihop gamla avgasrör.
48.00 är inte lätt ( läs omöjligt ) och lyckades du få något att fastna med de som kommer det gå som en dröm med 63.20.

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
Jag tycker det är roligt att svetsa och gör det ofta i mitt garaget men är absolut inte kunnig på allt ni snackar om storlekarna å sån. Men jag fattar ju att ju tjockare järn så tjockare pinne.Men har lagat många avgasrör med dom små pinnarna och punktar så mycket som möjligt så hålen inte växer av värmen och när du punktat så blir det tjockare där och inte smälter i sönder så du kommer tillbaka till ruta ett :)

F
Isakare Isakare skrev:
Använde på jobbet för att laga sprickor i utmattad 1.5 mm rostfri plåt, trodde absolut inte att det skulle gå innan jag provade.
Man får börja på väldigt låg ström och testa, för hög gör att hela pinnen börjar ryka.
Det står 35-50A, jag använder 20-25A på min svets för tunnare saker.

Provade lägga ihop 2 st 1,2 mm plåtar och svetsa kanten, efter lite övning fick jag kanten att se ut som den var svetsad med TIG, typ att den bara var smällt ihop.

Men då jag har en MIG lägger jag mig inte under bilen med pinne.
H Henrik 75 skrev:
63.20 är melodin när man ska svetsa tunt och fungerar bra att lappa ihop gamla avgasrör.
48.00 är inte lätt ( läs omöjligt ) och lyckades du få något att fastna med de som kommer det gå som en dröm med 63.20.
63.20 skall jag prova direkt.

• Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
Majgårdarna
Ett lite varnande finger för att svetsa svart med rostfria tillsatsmaterial.
Har man otur så hamnar man i martensit området med risk för sprickor.

Bättre att skaffa en rutil elektrod som är avsedd för att svetsa svart med.

Man kan testa vad du för för struktur i svetsen i ett schaeffler diagram om man är nyfiken.

• Gilla
Eld
  • Laddar…
Majgårdarna Majgårdarna skrev:
Ett lite varnande finger för att svetsa svart med rostfria tillsatsmaterial.
Har man otur så hamnar man i martensit området med risk för sprickor.

Bättre att skaffa en rutil elektrod som är avsedd för att svetsa svart med.

Man kan testa vad du för för struktur i svetsen i ett schaeffler diagram om man är nyfiken.
Inte för att vara negativ nu då jag förstår att du har lite koll på svets/stål/konstruktion.
Det TS ska göra är att svetsa ihop ett avgasrör ingen bärande konstruktion till en traversbalk.

Jag skulle vilja påstå att man kan utan att den svetsen (om du får dit någon😉) kommer hålla hela bilens livslängd.

Svetsa på😊

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.