Ska du sitta och nöta med den några timmar??? Pratar vi rotsträngar i kranarmar nu eller?
Jag ska vara ärlig och säga att jag inte provat nån. Jag kör själv Selco Genesis 145. Jag tror migatronicen är pinsamt mycket för pengarna. Fingrade som sagt på deras kablar på lokala migatronichandlarn... Ruskigt mjuka och fina. Men det är också det närm aste jag kommit maaskinen i fråga
Jag ska vara ärlig och säga att jag inte provat nån. Jag kör själv Selco Genesis 145. Jag tror migatronicen är pinsamt mycket för pengarna. Fingrade som sagt på deras kablar på lokala migatronichandlarn... Ruskigt mjuka och fina. Men det är också det närm aste jag kommit maaskinen i fråga
Jag har svets så jag är nöjd för tillfället,
Fast nu blev jag sugen på en sån där liten smidig historia, ifall jag vill gå runt och svetsa lite här och var
Men TS hade väl tänkt att reparera jordbruksmaskiner,
"skoparmen" eller vad bonden kallar den för, kan ju brustit där den är 40mm tjock, och 400mm bred..
Jag har också hört gott om migatronic, men aldrig testat, är dock lite osams med ortens återförsäljare, då jag anser mig blivit ockrad av honom..
Fast nu blev jag sugen på en sån där liten smidig historia, ifall jag vill gå runt och svetsa lite här och var
Men TS hade väl tänkt att reparera jordbruksmaskiner,
"skoparmen" eller vad bonden kallar den för, kan ju brustit där den är 40mm tjock, och 400mm bred..
Jag har också hört gott om migatronic, men aldrig testat, är dock lite osams med ortens återförsäljare, då jag anser mig blivit ockrad av honom..
Tack för alla tips!
Nu har jag beställt en Migatronic Delta 160. Det verkar vara en bra kompromiss mellan pris och finesser och passar mina behov. Och som Bastefallarn skrev: "Men jämfört med en gammal AC-humla är ju allt bra".
Så snart är jag en lycklig människa. Nästa gång ni hör på väderleksrapporten att det är dålig sikt över Östersjön så är det inte dimma utan svetsrök.
Nu har jag beställt en Migatronic Delta 160. Det verkar vara en bra kompromiss mellan pris och finesser och passar mina behov. Och som Bastefallarn skrev: "Men jämfört med en gammal AC-humla är ju allt bra".
Så snart är jag en lycklig människa. Nästa gång ni hör på väderleksrapporten att det är dålig sikt över Östersjön så är det inte dimma utan svetsrök.
Grattis till svetsen! Roligt att det fortfarande finns en del som börjar med MMA och inte MIG/MAGSmissarve skrev:Tack för alla tips!
Mkt viktigt är val av rätt elektrod, har du fel kan det dels bli mkt svårt att svetsa, dels svaga fogar. Som nybörjare med DC svets rekommenderar jag absolut rutila elektroder, 46.00 är en lättsvetsad klassisker, som funkar o många stål, och svetslägen. Börja med tunna elektroder, de är oftast lättare än grövre. Undvik den populära 48.00 i början.
Nu har jag inte provat en svets med extra "startströmshjälp", (vilket jag tror din hade?) så jag kan inte uttala mig om det, men generellt sett så är det läge att öka strömmen något om elektroden bara vill fastna.
På http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/www.esab.se finns information om olika elektroder, vilka metaller de är till för, vilka svetsläge de klarar, rekommenderad ström osv. Mer info om MMA-svetsning finns säkert på biblioteket, annars har jula ett häfte om elsvetsning som har en del poänger, men mest är luft....kostar ca 120 tror jag.
Lägg alltid lite extra jobb på att hitta ett bra svetsläge, det är otroligt mycket enklare att svetsa ovanifrån än underupp. Det är värt att, om det går, flytta runt på det man svetsar.
Här finns lite om underuppsvetsning: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/72356-fraga-om-pinsvetsning.html
EDIT: Ja just det, när det är dags för de riktigt krävande svetsarna för armar till lyft osv så kan det vara läge att gå över till basiska elektroder. Men då finns det riska att det är rätt speciella stål, så då är det nog läge att ringa tex esab o få råd. Folk i vanliga järnaffärer brukar int eha en aning.
Redigerat:
jag svetsade min avbrutna pallgaffel till bm642an med pinne, lindade in gaffeln i gullfiber och förvärmde till 300° och svetsade.. den har hållit i flera år nuDaniel_N skrev:EDIT: Ja just det, när det är dags för de riktigt krävande svetsarna för armar till lyft osv så kan det vara läge att gå över till basiska elektroder. Men då finns det riska att det är rätt speciella stål, så då är det nog läge att ringa tex esab o få råd. Folk i vanliga järnaffärer brukar int eha en aning.
jag köpte "värmekritor" som byter färg vid en viss temp- funkade utmärkt för att hålla koll på tempen, och ja jag ringde och pratade med esab innan, dom är väldigt hjälpsamma.
Jag har faktiskt köpt julas handbok. För mig som inte kan ett dugg om pinnsvetsning kommer den att bli oumbärlig även om jag håller med om att den är lite tunn. Den som kan svetsa har ingen nytta av den men jag rekommenderar den (utan att ha testa) till alla nybörjare som inte ens vet hur man bygger upp en fog.Daniel_N skrev:
Har tidigare varit på biblioteket och tittat i en bok från den tiden då handböcker innehöll mer fakta än flashiga färgbilder (Teknos förlag tror jag) - och fattade ingenting. Det var på tio gånger högre nivå än vad jag klarade av att ta in. Men ni som redan kan svetsa skulle säkert gilla den.
Aha, du är total nybörjare,
Gör då inte som chefen gjorde när han hade köpt sig en svets, bara för att ha en..
När han skulle prova den så var något fel, varpå han ringde mig och undrade vad det kunde vara,
" Det bara gnistrar och fräser, jag ser ju ingenting" sa han, ,
Hmm, ja, vad har du för glas i skärmen då frågade jag ?
Skärm ?? sa han då ....
Gör då inte som chefen gjorde när han hade köpt sig en svets, bara för att ha en..
När han skulle prova den så var något fel, varpå han ringde mig och undrade vad det kunde vara,
" Det bara gnistrar och fräser, jag ser ju ingenting" sa han, ,
Hmm, ja, vad har du för glas i skärmen då frågade jag ?
Skärm ?? sa han då ....
Är också ute efter en pinnsvets då jag tänkt bygga ett släp och ev. en skoter kälke till sommaren. Är inte helt novis, dock absolut ingen expert, bara svetsat lite i skolan under lektionerna. Men man måste ju försöka
försöker man inte lära man sig inte heller.
Hittat eller rättare sagt redan köpt (väntar på att få den) en Kemppi minarc 140. Tänkte bara höra med er som är mer kunniga, vad jag har fått höra är det en bra svets för mina ändamål?
Betalt 2500kr för den, är det bra pris?
Hittat eller rättare sagt redan köpt (väntar på att få den) en Kemppi minarc 140. Tänkte bara höra med er som är mer kunniga, vad jag har fått höra är det en bra svets för mina ändamål?
Betalt 2500kr för den, är det bra pris?
Jag betalade 5000:- inkl. moms och 2 års garanti för en Kemppi minarc 150. Tror inte det är så stor skillnad mellan dessa 2 modeller. Så det är nog ett bra pris du fått.Stug4n skrev:
Liknande trådar
-
Pinnsvetsa tunnplåt
Metall - stålkonstruktioner, svets och smide -
Mig med flusstråd eller Pinnsvets till en amatör
Pinnsvets tvekar i början?
Kemppi SuperKempak 150A, "Pinnsvets"
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Liten pinnsvets
Verktyg, Maskiner & Fordon