Finns det inte nån linux mjukvara till den. Har för mig att jag har sett en mågon gång?

JO. Själv kör jag med Open Showcenter + Apache och det fungerar utmärkt. Betydligt snabbare och den använder katalogstrukturen istället för en databas och olika taggar.

Finns en annan tysk version också.

TLovskog skrev:
Ingen aning. Jag funderar dock skarpt på deras mindre SL50i och ha i köket för audio only.
Den är snygg men något dyrare än NetGears MP 101 http://www.siba.se/index.aspx?identifier=SE81455.

Jag kan passa på att påpeka jag provat Amitech's mediacenter. Det är en Pinnacle Showcenter med ett annat namn. All mjukvara är Pinnacle's egna. Och det jag främst vänder mig emot är servermjukvaran, precis som TLovskog nämner. Och GUI:t. Annars är jag nöjd med bild/ljudkvalitén.

Hej,

Jag har en Amitech HomeLink = Pinnacle Showcenter hemma, och är ganska nöjd. Dock gav jag ganska snart upp deras egen servermjukvara till förmån för ett tyskt projekt - oxyl~box (www.oxyl.de, finns engelska sidor också). I likhet med Open Showcenter kan man ordna sina filer efter filsystemet, vilket är bra. Det ryktas om vissa problem med trådlös anslutning, framför allt med tidiga versioner som bara stödde 802.11b, dvs 11Mbps, men jag kör trådbundet, så jag vet inte.

På plussidan:
* Den klarar MPEG 1,2,"4", "DivX", "XviD" ("" - stödjer inte alla konfigurationer och inställningar, vilket ger Unknown Video Codec)
* Den klarar ShoutCAST - Internet Radio
* Man kan själv anpassa servermjukvaran (PHP)
* Den klarar textade filmer (sub-format)
* Aktiv community i oxyl~box
* Den klarar både 5.1 ljud och analogt ljus fr.o.m. version 1.70 beta (dock kostar konverteringen från digitalt till analogt för DVD-filmer EUR 5)
* Den klarar både komponentvideo, S-video, RGB SCART etc
* Den klarar DRM från Real Networks och deras Raphsody, men tyvärr bara i USA.
* Man kan styra inspelning via TV-kort i serverdatorn.

På minussidan:
* Den klarar inte chapters på DVD-filmer. Nu kan man bara spela VOB-arna som de är, alt. hoppa stegvis fram och tillbaka.
Oftast spelar det ingen roll, men om man tex vill se ett visst avsnitt av seinfeld från nya DVD-boxen så blir det lite hoppande innan man är rätt.
* Den klarar inte ändringar i spellistan medan man spelar musik, dvs man kan inte ställa låtar på kö, och bygga upp sin playlist medan man börjat spela samma playlist.
* Fjärrkontrollen är lite svag (man kan dock modda den genom att flytta mottagarsensorn närmare linsen på insidan)
* Den klarar inte vanligaste DRM - WMV9, vilket exvis nya EM8620L gör, och uppföljare till denna ännu bättre. WMV9 används till exempel av SF Anytime.

Kommentarer:
* Showcenter 200 lanseras under våren, med en DVD-läsare, inbyggt WLAN, och baserat på EM8620L. Gissar att oxyl~box kommer att haka på och se till att det fungerar även för den. De verkar ha en bra relation till Pinnacle.
* Är skeptisk till D-link oc Netgear, mest beroende på att det inte finns alls lika starka communities kring dessa
* Trans-Technology's Transgear 50E lanseras med DVD-läsare och med samarbete med oxyl~box. De kommer lansera nya spelare i sommar. Kan köpas via PixMania
* Australiensiska Zensonic kommer med Z500 i sommar. Imponerande box. http://www.z500series.com/
* Jag skulle nog vänta med att köpa nytt nu, och iställer vänta tills nån box med inbyggd DVD-läsare kommer ut.

M.v.h.

/Fredrik

Fick hem några D-link DSM320 i veckan som genast skeppades till kunder.
De flesta var mycket nöjda men en liten miss med DVD uppspelningen var det ända negativa.

Jag tittade in på D-links u.s. sida och hittade några liknade burkar som jag hoppas kommer till europa också.
bla med inbyggd dvdspelare.

Har numera en DSM320 själv så fråga gärna om ni undrar något om den.

Varianterna med DVD-spelarelåter ju högintressanta. Vet du om DSM-320RD kommer till Sverige?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.