Byggahus.se

Pinnacle Showcenter 1000g

1. H
    Medlem · Skåne · 50 inlägg

Hylsan

Medlem
    Halloj
    Råkade hitta denna mycket trevliga mackapär då jag surfade runt. Hade passat perfekt i min biosalong då jag har burken i annat rum, och inte tänker lägga ut massa slantar på en tyst dator. Fråga är ju naturligtvis om den är nått att ha, och ifall det finns några alternativ?

ser inte så många fel på den nämligen så man blir lite misstänksam ::)

för er som är nyfikna så kolla in nedan.
    http://www.pinnaclesys.com/ProductPage_n.asp?Product_ID=1491&Langue_ID=7

kan säga att jag hittade den på www.jmedata.se för runda 2000kr.
    (naturligtvis intresserad om nån vet nått annat ställe å inhandla den)

mvh
    /Hylsan

2. B
    Medlem · 443 inlägg

Bergling

Medlem

Re: Pinnacle Showcenter 1000g

Om den är något att ha beror helt på vad du tänkt använda den till.

Att spela upp DVD-film via den är inte att rekommendera, då navigationen inte fungerar fullt ut (så vitt jag vet).

Däremot är den suverän om man vill spela upp DivX/XVid-filmer. I allafall i dagsläget. Dessutom klarar den MP3 och internet-radio riktigt bra.

Det finns ju ett flertal olika liknande apparater, och vilken som egentligen är bäst är väl svårt att säga.

3. H

Hylsan

Medlem

Jo planen var att skicka allt ljudmässigt och bildmässigt över trådlöst, då jag försöker dissa sladdar så mycket som möjligt. Vet att 54 är lite i det nedersta laget av accepterande när det gäller streama filmer, dock inte testat dvd än. Just nu kör jag nämligen en bärbar som streamar trådlöst via g-standarden och sedan rakt in i projektorn..men vill ta bort så mycket fläktar som möjligt onekligen.

Vilken navigation är det som inte fungerar riktigt på den?

Har du några konkreta tips på liknande apparater?

tack på förhand
    /Hylsan

4. lastkaj
    Medlem · 1 395 inlägg

lastkaj

Medlem

Hej

Har själv en showcenter och är mycket nöjd - förutom med en sak. Vid senaste firmwareupgraderingen låste sig allt och inget fungerar. Jag har fått råd o hjälp från pinnacles support, men inte hunnit testa ännu.

Dock är jag mycket nöjd med funktionerna. Det jag använder mest är fotovisning (då alla kort ligger på datorn nu för tiden) samt musik. Filmvisning använder jag sällan, men det händer. Det fungerar verkligen bra.

5. B
    Medlem · 443 inlägg

Bergling

Medlem

Det funkar inte riktigt att starta filmen via menyn, som på en vanlig dvd-spelare, utan man får lägga upp de enskilda VOB-filerna i en playlist om man skall kunna se en hel film.

Eftersom jag inte testat någon annan pryl så känns det vanskligt att ge några tips. Men det finns en äldre test på Toms Hardware Guide: http://www.tomshardware.com/consumer/20040114/index.html

6. TLovskog
    Medlem · Skåne · 988 inlägg

TLovskog

Medlem

Annars kan en modifierad xbox kanske vara något?

Står man ut med den högre energiförbrukningen, fläkten, och fulheten på boxen så blir resultatet bättre och billigare med en xbox och media center. Kräver en hel del mekande, lödande och förbrukad garanti. Dock får du en maskin som går ruskigt bra, är oändligt snyggare i gränssnittet. Tom en sådan banal funktion som att visa bilder är genomtänkt och trevligare.

Förutom att titta på bilder, divx/xvid, musik så finns även nyheter, lokalt väder, och givetvis möjligheten att spela spel.

Min xbox köpte jag för 1100 + 650 kronor för chippet till modifieringen. HD efter behag. Resten av mjukvaran är fri.

Jag har dock också själv showcenter och är nöjd med den (har dock haft lite bekymmer med senaste mjukvaran). Fördelen är riktigt snabb start, helt tyst, sval och låg energiförbrukning, tekniskt sett vettigare lösning IMHO. Gränssnittet är inte fult, men xboxens med mediacenter är way way bättre. Iofs inte så konstigt då showcenter gerar som en webläsare i stil med Mosaic 1.0 och xboxen har direkt åtkomst till all grafikhårdvara.

Finns fler liknande boxar som showcenter. Bl.a D-link, Amitech (finns hos SIBA) etc. De flesta är dock byggda på Sigma Designs referensplattform så de erbjuder varken mer eller mindre.

En ny version som även klarar WMV HD format borde vara på ingående när som helst.

7. H

Hylsan

Medlem

som du sa så har Xboxen vissa nackdelar som jag helst inte vill ha :)
    annars har jag faktiskt tänkt på det också.
    Har även funderat på att köpa en beggad bärbar dator utan skärm som man slaktar och bygger in i snygg liten låda. dock så måste man nästan ha en fläkt där med så :/

hum, vet hur pass ingående en ny modell är på g?
    vill ju inte köpa en för att sedan märka att en bättre släpps några månader efter.

Måste man uppgradera den till senaste versionen?
    Verkar ju som om många har problem med den.

mvh
    /Hylsan

8. H

Hylsan

Medlem

Nu har jag grävt lite till och hittat en till mycket trevlig apparat som heter Philips SL400I/00.
    Den är mycket likvärdig den har dock en egen display vilket gör att man slipper starta projektorn/tv ifall man bara vill lyssna på ljud. När jag rinde lokala Euronics så ville dom dock ha 3700:- för den vilket är avsevärt mycket mer än de 2000:- som Pinnaclen kostar.

När jag idag kollade på JME-datas hemsida så ser jag att dom lagt upp mer info ang uppgraderingen på pinacclen. Tydligen så är det stöd för .vob direkt från hårddisk som dom lagt in. Dessutom står det att kör man .vob så funkar inte det analoga ljudet(funkar det om man kör direkt från DVD-ROMen på datorn då???)

Dessutom står det att filmer som inte har DTS släpar efter något i ljudet och att .vob-filer kräver nästan att man kör med sladd(återigen hur är det när man kör via DVD-ROMen???)

Så frågan är dom det är värt det dubbla nästan att köpa en SL400. Börjar nästan luta åt min ide om en bärbar dator igen :)

/Hylsan

9. M
    Medlem · 1 555 inlägg

M@ZE

Medlem

Philips maskinen ser ju riktigt fin ut, dock ser jag att den bara har 54mbps i trådlös överföringshastighet + att den läser inte .vob osv. Dock har jag hört på dom som jobbet som har den som inte är nöjda med den.

10. H

Hylsan

Medlem

jag har väl ingen direkt nytta med att den ska kunna läsa vobbisar från hhdn så länge den kan streama från DVD-Rommen...dock kan man gissa att det är samma sak.
    Frågan är ifall Pinnaclen kan stream från DVDn)på nått sätt) eller ifall det är samma vob-fel där??

Philipsen är riktigt schysst annars...en display på Pinnaclen hade inte skadat då jag ska koppla det till en projector så har man ju inte lust att starta den varje gång man vill lyssna på radio/mp3or. ::)

/Hylsan

11. TLovskog

TLovskog

Medlem

Mer än snarlik. Vad jag vet så är den byggd på exakt samma referensplattform som showcenter nämligen EM8551.

De nya systemen byggda på EM8620L börjar nu komma. Sony släpper en i det snaraste (VGP-MR100 http://www.ecat.sony.co.jp/vaio/acc/acc.cfm?pd=19898). Den klarar alla format inklusive Windows Media Video.

12. H

Hylsan

Medlem

D-link klingar dock falskt i minna öron. Deras wireless produkter är ju inte direkt riktigt hundra IMHO.

hum...verkar som man kommer lugna sig lite och forsätta med bärbart tills dom har släppt de nya is sverige. Dock måste jag undra lite, då jag läste nån produkt-pdf så såg jag att man kunde uppgradera med nyare codexar till pinnaclen. Kan vara att det var philipsen ocskå..är lite osäker och sitter inte vid min dator hemma just nu. Men det vore ju typ schysst att kunna onekligen.

/Hylsan

13. M
    Medlem · Stenungsund · 402 inlägg

markis

Medlem

Vad har herr Lovskog för åsikt om Phillips SL400i då?
    Den verkar för övrigt börja gå ned i pris; SIBA tar 3290 riksdaler. http://www.siba.se/index.aspx?identifier=SE81455

14. lastkaj
    Medlem · 1 395 inlägg

lastkaj

Medlem

Hmm

Pinnacle o D-linken är misstänkt lika varandra. Pinnacle fjärkontroll o philips fjärrkontroll är identiska. Det går nog att hitta likheter på alla dessa produkter. Därmed barnsjukdomar.

Jag undrar vem orginaltillverkaren är? ???

15. TLovskog

TLovskog

Medlem

Ingen aning. Jag funderar dock skarpt på deras mindre SL50i och ha i köket för audio only.

Efter lite elaka rykten om att Pinnacle lägger ner sin Showcenter, kan man bara meddela att de visade sin nya Showcenter 200 förra veckan. Samma gränssnitt, men ser lite snabbare ut. Kan de bara komma med en ny fungerande server/media manager mjukvara så ser detta lovande ut.

Denna är med största sannolikhet byggde med Sigma Designs EM8620L så den stödjer HD upplösningar och WMV HD format.

Släpps till försäljning i April.

Den senaste mjukvaran (1.71) till showcenter är pinsamt dålig. Kör du deras egna server programvara på windows och har mycket filer så bered dig på vansiningt dålig funktion.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.