Byggahus.se

Jag har redan lutat och lagt ett lager hårdvaxolja neutral. Blev mkt gult

1. Renata Blomqvist
    Medlem · 2 inlägg

Renata Blomqvist

Medlem
    Hej
    J har lagt nytt furu golv, lutat och lagt ett lager hårdvaxolja neutral men det blev mkt gult. Kan j lägga ett lager m vitpigmenterad hårdvaxolja och neutral igen för att dämpa gulheten ?

mvh
    Renata

2. M
    Medlem · 1 359 inlägg
    Använde du vitpigmenterat golvlut eller neutralt? Min erfarenhet är att använda sig av vitpigment i både lut och olja/vax, annars blir det gult. När jag köpte lutet så fick jag instruktionen av säljaren i butiken att endast luta en gång men efter då det blev för gult chansade jag och gick på en gång till med lut och sedan vitpigmenterad olja igen och det har funkat bra. Nu var detta i två sovrum som inte utsätts för speciellt mycket slitage.

3. Renata Blomqvist
    Medlem · 2 inlägg

Renata Blomqvist

Medlem
    Nej tyvärr, jag köpte neutral lut utan vitpigment för de sa i affären att det kan blir fläckar av kalk. Lut skulle förhindra gulheten men golvet blev gult direkt efter behandlingen och ändrade aldrig färg. Jag sträck ett lager med hårdvaxolja i hopp om att det gula från lut försvinner. Men gjorde det inte. Tänkte rädda situationen med att stryka ett lager vitpigmenterad olja och sen avsluta med neutral hårdvaxolja. J testade på en bit trä och det såg ok ut. Men grannen sa jag jag måste i så fall slipa allt och göra om från början om j vill lägga lite vit pigment i oljan. Han menar att vitpigmenterad olja måste appliceras direkt på lutat golv. Vad ska j göra? Det är jobbigt att slipa hela golvet. Vet ni om det gula färgen av lut ändrar sig med tiden?

Redigerat 23 nov 2020 11:54
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.