D
Jo, de var populära för det... (hos din kompis brorsas kusin alltså). Men programmerarna var oftast ganska kassa och ganska kräsna när det gällde serieportarna (som knappt finns längre ju).

MathiasS skrev:
Tycker jag känner igen detta med pic16f84. Var det inte dessa man använde på piratkort satellit för många många år sedan? Och jag har naturligvis bara hört att en kompis brorsas kusin gjorde det. Tror fasen det borde ligga en liten programerargrunka här (nej, inte här, hos brorsans kompis kusins kompis) någonstans.
Jo då, några sådana kort har man allt slängt ihop, funkade ju som smort :)
Men det var länge sedan, och jag trodde att piratkort gått ur tiden för rätt länge sedan också, men jag såg häromsistens att det fanns önskemål om någon lag som förbjöd om det nu var köp, innehav eller användning av sådana, så det förekommer tydligen fortfarande.

Mikael_L
P
Mikael_L skrev:
Här finns det lite kom-igång-material, på svenska om man tycker det går fortare att läsa på det språket.
[länk]
Ja, den är bra, eller för att citera mig själv för några inlägg sedan i denna tråden när jag tipsade om den sidan:

bra-byggare skrev:
Här kan du hitta en del info om att programmera den processorn. [länk]

Den kursen gick jag på skoj för några år sen och det räckte en bra bit. Men det är det där med att ha tid till allt kul man vill göra bara...

Mikael_L
:)

Hehe, ja sorry ... ;)

Som sagt, när 16C(F)84 var poppis i satellit-piratkort i slutet på förra årtusendet, blev man ganska impad av hur enkelt det egentligen var att realisera diverse små-projekt som annars skulle "slukat" åtskilliga logik-kretsar. Lyckades bl.a. sno ihop ett kopplingsur och ett PLC-liknande system till värmepannan (båda är fortfarande i drift). Minns också att programladdningen var rätt strulig och fick det bara att fungera i någon MS-DOS-version. Får jag bara tid någon gång så skulle det vara intressant att bekanta sig med de mer avancerade PIC:arna och lite modernare programmeringsutrustning :)

Mikael_L skrev:
Jag drar igång tråden av några olika skäl.
Jag säger "go for it" :)

Sen säger jag att ha tålamod och räkna med motstånd :). Nu var det några år sedan jag lämade PIC och Atmels AVR i kölvattnet, men några av mina bästa projekt måste ändå tillräknas dessa små, yttepytteprocessorer. Det är lixom bara du, CPUn och en kompilator emellan dig och kislet. Den renaste formen av mjukvaruutveckling, IMHO. På plussidan så är det "enkelt", på minuskontot så bubblar det ned till att det antingen är CPUn eller du som har fel när något inte funkar, och även om jag fått igenom ett par kiselrevisioner på Atmel Tiny 13 när den kom för sisådär 9 år sen så hör det inte till vanligheterna... Ingen att skylla på, med andra ord ;)

hevi skrev:
Det är lixom bara du, CPUn och en kompilator emellan dig och kislet. Den renaste formen av mjukvaruutveckling, IMHO.
Ja, det ligger nåt i det. Fast det måste inte vara yttepytteprocessorer, jag har en gång i tiden programmerat 68k processorer på det viset, det blir ännu mer "rent" eftersom den inte heller erbjuder massa "färdiga" lösningar för I/O, A/D osv. Byggde ett DRAM minne till den också med refresh och grejer som jag körde minnestest på över en natt, eller morgon eller vad det nu blev innan jag kom isäng :) Vicka goa minnen. I alla fall noterade jag en massa minnesfel helt plötsligt mitt i minnestesten, dagen efter. Det tog en stund innan jag insåg att det måste ha varit runt 7-tiden på morgonen felen inträffat. Farsan, har du varit i hobbyrummet 7 i morse? -Jaaaa,, det kan nog hända. Avstörningen på trafon var inge vidare, tände man lysrören i rummet fick man goa störningar på minnesläsningen :) Ett ordentligt nätagg och inte bara en trafo och en 7805a så gick det som tåget sen :)

Kommer du någon vart med dina sensorer? Jag har gjort ett nytt ryck med fuktsensorn och kommit lite längre den här gången. Jag använde en PIC16F1824 som har en inbyggd hårdvara för att mäta små kapacitanser. Det som är problemet denna gång är kalibrering. Jag har provat metodiken i bifogad PDF med det enda salt som jag hade hemma. Tillverkaren av sensorn skriver i databladet att det skall räcka med en enpunktskalibrering. Jag blir tveksam till kalibreringen när jag mäter upp 20% RH i rummet.

http://www.smartec-sensors.com/assets/files/pdf/application_notes/APPHS0701.PDF
http://www.smartec-sensors.com/assets/files/pdf/manuals/SMTHS07-08AN.pdf
IMG_9379.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.