C
Senco S900FN för att skråspika 34 mm spontat golv. Bra eller an*s?

Nagelpistol Senco S900FN, lämplig för skråspikning av 34 mm spontat golv.
 
Trevlig pistol, men kan man skjuta golv med vanlig spik? Med skruv är det special med litet huvud. Sedan undrar jag om man kan ha tillräcklig precision för att spika golv snyggt. Jag hade inte klarat det.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Risken är stor för märken eftersom det är vanlig spik med d-skalle och du inte kommer ner i sponten ordentligt.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Matti_75 Matti_75 skrev:
Risken är stor för märken eftersom det är vanlig spik med d-skalle och du inte kommer ner i sponten ordentligt.
Du menar att "hammaren" slår i kanten på plankan? Hmm, det är ju inte så bra.
Inser annars att man får slå i sista biten med dorn om det inte finns någon specialnos för att spika i vinkeln(?)
 
  • Wow
Jorel03
  • Laddar…
C
Hep Hep skrev:
Trevlig pistol, men kan man skjuta golv med vanlig spik? Med skruv är det special med litet huvud. Sedan undrar jag om man kan ha tillräcklig precision för att spika golv snyggt. Jag hade inte klarat det.
Med skråspikning spikar man 45° i kanten på fjädern, så tanken är att det blir helt dolt.
Men det blir kanske till att spika för hand då...
 
Ja risken är stor eftersom du vill ha kvar nosskyddet för att inte skada golvet men då är risken stor att den glider iväg.
Kolla om du tittar en dyckertpistol med grövre dyckert istället.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Matti_75 Matti_75 skrev:
Kolla om du tittar en dyckertpistol med grövre dyckert istället.
Tänker att det är risk för att dyckert tränger igenom träet när golvet sväller?
Det är utomhus, förvisso under tak, det gamla golvet var spikat med 4" trådspik.
 
Jag spikade 90mm skrå med temas picka. Började med nosskydd men det var lättare utan och spiken gick i längre. Ett slag eller två med form så var det klart. Nåt märke blev det nog, skit samma i mitt förråd 😃
När jag har två brädor kvar kommer jag ihåg lådan med golvskruv, med fyrkant-bit. Ett helvete att få i, skyller på tennisarmbågen
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Skruv? Är det en för enkel lösning?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vanlig trådspik, är det en för enkel och billig lösning?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Hur många m2 är det? Handspika är nog melodin både rogivande och bra träning. Det finns 10mm dyckert att köpa
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Matti_75 Matti_75 skrev:
Hur många m2 är det? Handspika är nog melodin både rogivande och bra träning. Det finns 10mm dyckert att köpa
Det är bara 12 m², så inget direkt problem med arbetsinsatsen att spika/skruva för hand. Fått för mig att det skulle vara väldigt smidigt och lättare att undvika sprickor och så med pistol, men låter som att det vore tvärtom. Både lämplig trådspik, dyckert och skruv finns hemma, men jag är som sagt lite orolig för hur infästningen reagerar på påfrestningen när man lägger grov spontad plank utomhus. Trådspik har funkat fint med det gamla golvet så det är åtminstone beprövat.
 
Jag vet inte var du bor, men om Vallentuna är inom rimligt avstånd finns just en sån spikpistol att låna om du vill testa.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
C
Hep Hep skrev:
Jag vet inte var du bor, men om Vallentuna är inom rimligt avstånd finns just en sån spikpistol att låna om du vill testa.
🙏Uppskattar verkligen erbjudandet. Befinner mig 15 mil västerut, så lite långt bort.
Inser att jag behöver bilda mig en uppfattning om hur den funkar för ändamålet om det inte skall riskera bli ett onödigt köp. Har noll koll på spikpickor.
 
Köp spik utan spets eller platta till den så spricker inte virket
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.