Hej jag har en dcl dosa som sitter på utsidan av taket och vill ha en dimmerpuck i denna. Den är ca 3,5cm djup schnider exxact takdosa.
Jag har köpt den nya philips hue dimmerpucken wired (som är som alla andra dimmerpuckar antar jag fast philips)
Philips video visar enbart montering bakom väggknapp vilket inte är aktuellt

Rotrenoverad lgh blå brun och gulgrön sladd finns. Normalt är jag händig men detta gör mig fundersam. Väggknappar osv är inga problem annars
Såg jag posta i fel kategori innan

• Förpackning av Philips Hue Dimmer Switch Wired med en dimmerpuck framför, visad på en mobil skärmdump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Börja med att titta på inkopplingsanvisningen för pucken. Posta gärna en länk till den. Där ser man vilka trådar som behövs.

I en takdosan bör alla dessa trådar finnas, fas, nolla, tändtråd, styrtråd etc. Så du behöver bara identifiera dem.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Börja med att titta på inkopplingsanvisningen för pucken. Posta gärna en länk till den. Där ser man vilka trådar som behövs.

I en takdosan bör alla dessa trådar finnas, fas, nolla, tändtråd, styrtråd etc. Så du behöver bara identifiera dem.
Det ska bli bakom lampknappen istället då det inte finns en nolla i taket och jag orkar inte dra kablar. Jag antar det ska finnas en bakom knappen. Det är enbart en stor lampknapp där i väggen och den är dragen till en takdosa där det ska vara en ljuskrona med ickesmarta lampor. Kopplingsschema enl philips

• Kopplingsschema för en trådbunden dimmerbrytare från Philips Hue för lampor som inte är smarta.
    Skapa konto
  • Diagram över kopplingsschema för Philips Hue trådbunden dimmerströmbrytare, visar anslutningar och voltangivelser.
    Skapa konto
Du har med all säkerhet en nolla i taket har du inte det så lyser det inte.

Det var en usel vägledning på Philips hemsida... Men om man får tro det så är nollan valbar, men rekommenderas.
Även den fysiska strömbrytaren är valbar vad jag förstår.

En nolla måste finnas i takdosan, annars är något väldigt fel. Är det en vanlig takdosa mitt i taket?
Där ska då också finnas styrtråd från strömbrytaren och tändtråd till lampan.
Det som ev kan saknas är en fasledare.

Bakom strömbrytaren finns normal ingen nolla, men det kan finns hos dig.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det var en usel vägledning på Philips hemsida... Men om man får tro det så är nollan valbar, men rekommenderas.
Även den fysiska strömbrytaren är valbar vad jag förstår.

En nolla måste finnas i takdosan, annars är något väldigt fel. Är det en vanlig takdosa mitt i taket?
Där ska då också finnas styrtråd från strömbrytaren och tändtråd till lampan.
Det som ev kan saknas är en fasledare.

Bakom strömbrytaren finns normal ingen nolla, men det kan finns hos dig.
Det är jag som är trött i huvudet. Blå, brun och gröngul finns i taket men inte svart

L Linnssannan skrev:
Det är jag som är trött i huvudet. Blå, brun och gröngul finns i taket men inte svart
Ingen fast fas finns. Då blir lampan tämligen dum om någon pillar på strömbrytaren :)

Man brukar dock köra vitt eller liknande på tändtråd men kanske gamla kablar man använt?

L Linnssannan skrev:
Jag är totalt ointresserad av vilka färger du har där, utan det är deras funktion som är intressant. Har du en fas eller tändtråd där, och nolla? Är det en dosa som enbart betjänar ett lamputtag så saknas nog fasen. Jag har inte klart för mig vad för "dosa" du har där. Normalt är en dosa i taket navet där allting finns.

I äldre hus finns sällan fas i taket men inte heller dosa, den sitter på väggen och där finns fas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.