6 286 läst ·
4 svar
6k läst
4 svar
Pex-rör ut genom vägg med bockfixtur och sen 90° vinkel till kopparrör:Hur nära vägg?
Medlem
· Östergötland
· 194 inlägg
Jag har lite ont om plats för att komma fram med pex-rör (16 mm) till en radiator (ThermoPanel) som jag vill ansluta med RAK 4-fördelare (http://www.google.com/images?q=RAK4+fördelare). Efter denna radiator ska 2 stycken till kopplas på med RAK 4.
Min första idé var att komma ut med pexrören (som dras i väggen) med hjälp av bockfixturer bakom första radiatorn en lagom bit ifrån och i rätt höjd för RAK 4-fördelaren (fördelaren sitter på vänster sida av första radiatorn och de andra radiatorerna kommer att vara till vänster om första radiatorn). Alltså en 90° böj direkt efter pexen kommer ut från väggen och övergång till kopparrör som går till alla tre radiatorerna via RAK4.
Dock inser jag nu att det bara finns ca 35 mm plats mellan vägg och radiator och på så lite plats kan man inte gå från PEX till koppar och 90° va? (Jag tittar på en vinkelkoppling på en annan radiator och där bygger den ca 5 cm.)
Bäst hade väl varit att komma ut med rören på höger sida om första radiatorn och sätta RAK4 på höger sida, men där är det lite ont om plats.
Tips?
Min första idé var att komma ut med pexrören (som dras i väggen) med hjälp av bockfixturer bakom första radiatorn en lagom bit ifrån och i rätt höjd för RAK 4-fördelaren (fördelaren sitter på vänster sida av första radiatorn och de andra radiatorerna kommer att vara till vänster om första radiatorn). Alltså en 90° böj direkt efter pexen kommer ut från väggen och övergång till kopparrör som går till alla tre radiatorerna via RAK4.
Dock inser jag nu att det bara finns ca 35 mm plats mellan vägg och radiator och på så lite plats kan man inte gå från PEX till koppar och 90° va? (Jag tittar på en vinkelkoppling på en annan radiator och där bygger den ca 5 cm.)
Bäst hade väl varit att komma ut med rören på höger sida om första radiatorn och sätta RAK4 på höger sida, men där är det lite ont om plats.
Tips?
Medlem
· Östergötland
· 194 inlägg
Tack för tipset.
Dock verkar den bygga 13+34=47 enligt byggmåtten här (sidan 90 raden "16x15" i tabellen längst ner): http://www.vatette.se/econtent/127
Alternativ: Eftersom jag ska ha både plywood och gips kan man ju skippa gipsen i ett område kring där pexrören kommer ut ur väggen och spara 12 mm.
Dock verkar den bygga 13+34=47 enligt byggmåtten här (sidan 90 raden "16x15" i tabellen längst ner): http://www.vatette.se/econtent/127
Alternativ: Eftersom jag ska ha både plywood och gips kan man ju skippa gipsen i ett område kring där pexrören kommer ut ur väggen och spara 12 mm.
Medlem
· Östergötland
· 194 inlägg
Jo, det är också ett alternativ. Då måste jag göra samma distans på alla tre radiatorerna (en innervägg mellan första och de två andra) eller böja till kopparrören mellan första och andra radiatorn.
Hmm... ja, kanske får det bli så.
Hmm... ja, kanske får det bli så.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur borra ett axialt hål genom ett rundblock utan metallsvarv?
Metall - stålkonstruktioner, svets och smide -
Syns igenom puts
Fasad -
Hjälp, det blåser rakt igenom vårt reveterade hus o putsen är halvbra.
Fasad -
Vattnet rinner rakt ut igenom golvet/ grunden.
Vatten & Avlopp -
Pex-rör genom innervägg utan skyddsrör?
Vatten & Avlopp