181 298 läst ·
2 900 svar
181k läst
2,9k svar
PEth, vad gäller?
Detta är ju lite ett tema i Sverige just nu, vi är väldigt villiga att avsäga oss våra fri och rättigheter för det större, men jag är rädd att vi sitter här om några årtionden och undrar vad tusan vi sysslade med där på 20-talet nu när staten bestämmer över var individ.L Lilak skrev:
Så är det, ytterliggare en frågeställning man måste brottas med.
Därför tycker jag att det är väldigt sällan det är enkelt att ställa sig helt på ena eller andra sidan i den här typen av frågor.
Med det sagt, är jag ändå oftast beredd att ta risken att betala ett högt pris för andras och min egen säkerhet.
Därför tycker jag att det är väldigt sällan det är enkelt att ställa sig helt på ena eller andra sidan i den här typen av frågor.
Med det sagt, är jag ändå oftast beredd att ta risken att betala ett högt pris för andras och min egen säkerhet.
Om vi säger att varje enskilt släckt liv i trafiken ska med alla medel motas, varför i tusan inför vi inte bara slumpmässiga kontroller på PEth värdet (om det nu verkligen är så tillförlitligt...) för att få ha körkort och detta sker hos polisen, inte hos din husläkare... Säg en gång per år i snitt men man vet aldrig när och man blir kallad en eller två veckor innan och man får missa max en eller två tester sen blir körkortet återkallat ändå.
Redigerat:
Jag har absolut ingen aning.
Som det är idag, kanske tillräckligt få får körkortet återkallat felaktigt, för att det ska uppvägas av antalet sparade liv eller vårdkostnader.
Skulle det vara obligatoriskt kanske det är tvärtom.
Kanske den direkta kostnaden av enbart testerna skulle bli för stor för att uppväga antalet sparade liv eller vårdkostnader.
Kanske är testerna inte tillräckligt tillförlitliga.
Det går säkert att hitta andra eventuella skäl om man funderar mer.
Eller så finns det inga skäl. Som jag skrev överst, jag har absolut ingen aning.
Som det är idag, kanske tillräckligt få får körkortet återkallat felaktigt, för att det ska uppvägas av antalet sparade liv eller vårdkostnader.
Skulle det vara obligatoriskt kanske det är tvärtom.
Kanske den direkta kostnaden av enbart testerna skulle bli för stor för att uppväga antalet sparade liv eller vårdkostnader.
Kanske är testerna inte tillräckligt tillförlitliga.
Det går säkert att hitta andra eventuella skäl om man funderar mer.
Eller så finns det inga skäl. Som jag skrev överst, jag har absolut ingen aning.
Om det är med alla medel så är väl det enklast att helt enkelt förbjuda bilar ??RoTe skrev:
Om vi säger att varje enskilt släckt liv i trafiken ska med alla medel motas, varför i tusan inför vi inte bara slumpmässiga kontroller på PEth värdet (om det nu verkligen är så tillförlitligt...) för att få ha körkort och detta sker hos polisen, inte hos din husläkare... Säg en gång per år i snitt men man vet aldrig när och man blir kallad en eller två veckor innan och man får missa max en eller två tester sen blir körkortet återkallat ändå.
Alternativ en maxhastighet på 7 km/h.
Att det är helt orimligt behöver vi ju inte ta hänsyn till för att i har ju då gjort allt i vår makt att uppfylla nollvisionen.
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Alldeles för mycket moralapostlar och folk som tycker vilket drickande är OK och vilket inte. Detta hör inte hemma i denna tråd. Det spelar fan ingen roll om folk berusar sig på veckobas, i eller utanför Sverige. Denna diskussion är så typiskt svensk och onödig.
Det handlar enbart om den medicinska relevansen av PEth-prov och resultatens korrelation till trafiksäkerhet. Där har vi inte lärt oss så mycket i tråden.
Även rättssäkerhet. Har myndighet rätt att dra in körkort på grunder som inte är definierade i lag eller giltiga förordningar? Ett så stort ingrepp i livet ska inte bara kunna motiveras med "enligt vår bedömning ..."
Det handlar enbart om den medicinska relevansen av PEth-prov och resultatens korrelation till trafiksäkerhet. Där har vi inte lärt oss så mycket i tråden.
Även rättssäkerhet. Har myndighet rätt att dra in körkort på grunder som inte är definierade i lag eller giltiga förordningar? Ett så stort ingrepp i livet ska inte bara kunna motiveras med "enligt vår bedömning ..."
Socialstyrelsen:
Hälso- och sjukvården och tandvården bör erbjuda stöd till dem som dricker 10 standardglas eller mer per vecka, eller 4 standardglas eller mer per tillfälle en gång i månaden eller oftare. Gränserna gäller för både män och kvinnor.
1 std glas är 1 st. 33 cl starköl eller ett litet glas vin 1,5 dl.
Så vid en middag, mer än: 2 st 33 cl starköl och 2 små glas vin = Man har problem. Betyder att Cognac till kaffet eller en whiskey också, det är bara att glömma.
Eller på semestern , inte ens 1 st. 33 cl och ett litet glas vin per dag går att dricka utan att man har "problem"
Uppemot hälften av befolkningen har problem alltså, eller är det Socialstyrelsen som har problem?
Hälso- och sjukvården och tandvården bör erbjuda stöd till dem som dricker 10 standardglas eller mer per vecka, eller 4 standardglas eller mer per tillfälle en gång i månaden eller oftare. Gränserna gäller för både män och kvinnor.
1 std glas är 1 st. 33 cl starköl eller ett litet glas vin 1,5 dl.
Så vid en middag, mer än: 2 st 33 cl starköl och 2 små glas vin = Man har problem. Betyder att Cognac till kaffet eller en whiskey också, det är bara att glömma.
Eller på semestern , inte ens 1 st. 33 cl och ett litet glas vin per dag går att dricka utan att man har "problem"
Uppemot hälften av befolkningen har problem alltså, eller är det Socialstyrelsen som har problem?
Redigerat:
Hon sökte i augusti vård för att hon inte kände sig bra. Hon tog bort sköldkörteln för sju år sedan och fick efter det problem med bland annat svåra svettningar.
– Inte konstigt att jag hade mått så dåligt!
Vad Annette Dahlqvist inte visste var att läkaren hade smygtagit blodprov efter alkoholmarkören PEth på henne, helt utan hennes vetskap.
– Han sade inget om att han skulle ta ett alkoholtest på mig. En tid efteråt fick jag hem ett brev hem från honom. Det var inget annat än ett hotbrev – om jag inte gick och tog ett nytt test skulle de anmäla mig till Transportstyrelsen och då kunde mitt körkort dras in!
https://www.skd.se/2025-03-17/dricker-varannan-manad-peth-provet-visade-alkisvarde/
Fick ingen hjälp - bara prover togs
Hon fick ingen hjälp vid det där augustibesöket utan läkaren tog enbart prover på henne. Sak samma vid ett senare besök. Nu visade proverna att hennes sköldkörtelvärden låg helt fel.– Inte konstigt att jag hade mått så dåligt!
Vad Annette Dahlqvist inte visste var att läkaren hade smygtagit blodprov efter alkoholmarkören PEth på henne, helt utan hennes vetskap.
– Han sade inget om att han skulle ta ett alkoholtest på mig. En tid efteråt fick jag hem ett brev hem från honom. Det var inget annat än ett hotbrev – om jag inte gick och tog ett nytt test skulle de anmäla mig till Transportstyrelsen och då kunde mitt körkort dras in!
https://www.skd.se/2025-03-17/dricker-varannan-manad-peth-provet-visade-alkisvarde/
Enl en snabb googling :RoTe skrev:
Nej
Enl Pasientlagen Kap4, paragraf 2
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...gssamling/patientlag-2014821_sfs-2014-821/#K4
"Hälso- och sjukvård får inte ges utan patientens samtycke om inte annat följer av denna eller någon annan lag. Innan samtycke inhämtas ska patienten få information enligt 3 kap.
Patienten kan, om inte annat särskilt följer av lag, lämna sitt samtycke skriftligen, muntligen eller genom att på annat sätt visa att han eller hon samtycker till den aktuella åtgärden.
Patienten får när som helst ta tillbaka sitt samtycke. Om en patient avstår från viss vård eller behandling, ska han eller hon få information om vilka konsekvenser detta kan medföra."
Så mao om jag förstår det rätt så om läkare tar andra prover än de som de informerat om begår de lagbrott.
Sen finns det ivo kritik mot provtagning utan samtycke
https://lakartidningen.se/aktuellt/...7/ivo-kritik-for-provtagning-utan-medgivande/
Dessutom råder det pasient sketress på alla uppgifter och FÅR ICKE lämnas ut ut medgivande.
"Tystnadsplikt och sekretess innebär att alla uppgifter som rör patientens personliga förhållanden skyddas av sekretess och enbart får lämnas ut efter särskild prövning"
Och sen kan vi ta till GDPR, så är PEth en del av känsliga uppgifer som ... via GDPR inte heller får lämnas vidare utan samtycke.
Så vad Transportstyrelsen vill och "kräver" av är enl vad jag kan se och hur jag uppfattat lagar icke giltigt. Frågan är om det tom är brottsligt då de uppmanar läkare att begå lagbrott ....
Ändå verkar det ju ha gjorts detta.M MrDizzy skrev:Enl en snabb googling :
Nej
Enl Pasientlagen Kap4, paragraf 2
[länk]
"Hälso- och sjukvård får inte ges utan patientens samtycke om inte annat följer av denna eller någon annan lag. Innan samtycke inhämtas ska patienten få information enligt 3 kap.
Patienten kan, om inte annat särskilt följer av lag, lämna sitt samtycke skriftligen, muntligen eller genom att på annat sätt visa att han eller hon samtycker till den aktuella åtgärden.
Patienten får när som helst ta tillbaka sitt samtycke. Om en patient avstår från viss vård eller behandling, ska han eller hon få information om vilka konsekvenser detta kan medföra."
Så mao om jag förstår det rätt så om läkare tar andra prover än de som de informerat om begår de lagbrott.
Sen finns det ivo kritik mot provtagning utan samtycke
[länk]
Dessutom råder det pasient sketress på alla uppgifter och FÅR ICKE lämnas ut ut medgivande.
"Tystnadsplikt och sekretess innebär att alla uppgifter som rör patientens personliga förhållanden skyddas av sekretess och enbart får lämnas ut efter särskild prövning"
Och sen kan vi ta till GDPR, så är PEth en del av känsliga uppgifer som ... via GDPR inte heller får lämnas vidare utan samtycke.
Så vad Transportstyrelsen vill och "kräver" av är enl vad jag kan se och hur jag uppfattat lagar icke giltigt. Frågan är om det tom är brottsligt då de uppmanar läkare att begå lagbrott ....
Verkar behövas djupdykning i det här.
Åker du fast för rattonykterhet och åläggs kontroller...fine..då har man ju gjort bort sig lite.
Men om du kör en helg med lite mer dricka , som en stor del av befolkningen gör titt som tätt, och åker in på måndag för nåt akut som sedan raserar hela livet fast du inte har några som helst problem med "spriten" är ju absurt.
Redigerat:
Så vitt jag kan se nu då jag kollat lite vidare på det så finns det annan lagstiftning som bitvis gör att läkare kan lämna vidare uppgifterna (PEth till just transportstyrelsen)N najaden skrev:
Dvs det ser ut som vi har olika lagstiftningar som säger emot varandra, och för att avgöra vilken lag som har företräde så måste det väl till domstol gissar jag.