75 021 läst ·
181 svar
75k läst
181 svar
Personskada vid installation av ny värmepanna
Frågan är lite felställd. Företaget är ju självklart inte automatiskt ansvarigt och behöver inte bevisa något. Det är upp till den drabbade att driva saken, och om man så vill försöka hävda att man omfattas av företagets försäkring.EddieHansson skrev:
Det kanske går i detta fall, vad vet jag, men det känns ju rätt snurrigt om man som besökare i någons hem ska hållas ansvarig för olyckor som drabbar husägaren. Om man som besökare orsakar olyckan är det ju en sak, men vettefan hur företaget ska kunna ses som vållande här.
Om jag är på besök i ditt hem och ber dig hjälpa till att flytta gästsängen är jag knappast vållande eller ansvarig om du sliter sönder en muskel.
Vad har ni sökt för typ av ersättning från ert f-bolag och vilken typ av försäkring har gubben?Ultr skrev:
I början på sommaren så köpte vi en ny värmepanna till vårat hus då den gamla gjort sitt. Vi köpte av en firma som jag inte vill nämna med namn ännu men de är ganska stora och även installation av denna. De kom två gubbar och lyfte in denna men den var tung och klumpig så de ropade på maken och bad om bärhjälp då de höll på att välta pannan. Han hjälpte till och rev av bicepsfästena. Han åkte akut till sjukhuset och lämnade kvar installatörerna. Det blev operation och 6 veckors sjukskrivning, 6 månaders rehab och denna sommar är totalt förstörd då han är handikappad. Tvivlar på att han kommer bli helt återställd. Har mailat och ringt firman men de lägger locket på. De vill inte anmäla till sitt försäkringsbolag då de hävdar att de har så dyr självrisk. De har inte skickat fakturan på Pannan eller installation heller. Verkar försöka tysta allt. Vi får ingen ersättning på hemförsäkringen, inget från fackets försäkring då det inte är ”öppet sår”. Jag har försökt nå vd utan resultat. Vad ska vi göra? Tacksam för alla tips och råd man kan få.
Har du hänvisa till regler eller fall som styrker det?J jonaserik skrev:
Arbetsmiljölagen gäller på alla platser där arbete utförs, även hos andra. Ska erkänna att det är svårt att hitta referenser i regelverket som nämner tredje part. Närmaste är vållande till kroppsskada, som är brott man kan anmäla till polisen.
En viss hänvisning finns på https://www.arbetsmiljoupplysningen.se/Vem-Gor-Vad/Anmal-Allvarlig-Olycka-Och-Dodsfall/ där det står att man inte ska anmäla till arbetsmiljöverket om arbetsplatsolyckan innefattar besökare.
Jag hade nog ändå anmält via https://anmalarbetsskada.se/ eller kontaktat polisen om företaget inte svarar. Företag har skyldighet att anmäla allvarliga olyckor omgående, annars kan de bötfällas.
Egentligen är det ansvarsfrågan som är intressant. Tycker inte alls att det är självklart att företaget inte har ett ansvar när de specifikt bad om hjälp.A AG A skrev:
Fast företaget är inte en civil besökare. De utför arbete i hemmet, och de har ett arbetsmiljöansvar. De bad om hjälp att lyfta något tungt som de höll på att tappa. Det är ju inte samma sak som att de bad TS plocka undan saker inför att det skulle utföra arbetet.Kilrain skrev:
Frågan är lite felställd. Företaget är ju självklart inte automatiskt ansvarigt och behöver inte bevisa något. Det är upp till den drabbade att driva saken, och om man så vill försöka hävda att man omfattas av företagets försäkring.
Det kanske går i detta fall, vad vet jag, men det känns ju rätt snurrigt om man som besökare i någons hem ska hållas ansvarig för olyckor som drabbar husägaren. Om man som besökare orsakar olyckan är det ju en sak, men vettefan hur företaget ska kunna ses som vållande här.
Om jag är på besök i ditt hem och ber dig hjälpa till att flytta gästsängen är jag knappast vållande eller ansvarig om du sliter sönder en muskel.
Där har du fel. Du som byggherre är ansvarig för arbetsmiljön om någon springer på ditt tak om inget annat avtalatsEddieHansson skrev:
Fast, nu var det ju i samband med att hantverkarna utförande arbete, och de bad om hjälp. Eftersom det är deras arbetsplats är de skyldiga vid olyckor. Tex hade de jobbat på ett tak och begärt hjälp och inte erbjudit skyddsutrustning, och han föll ner, är de ansvariga. TS skriver ju nämligen "De kom två gubbar och lyfte in denna men den var tung och klumpig så de ropade på maken och bad om bärhjälp då de höll på att välta pannan."
Man kan också polisanmäla för att få ärendet utrett. Det är också rätt vanligt.
Företaget måste i sådana fall ha en olycksfallsförsäkring som även omfattar tredje part, vilket jag tror är ovanligt. Sakskada har de flesta företag, men den används sällan då självrisken nästan alltid är högre än skadans ersättning.EddieHansson skrev:
Hur tänker du nu? Varför ska företagets försäkring inte täcka uppkomna skador?
Jag har själv ryggproblem och kan inte lyfta tunga saker och jag beställer hemleverans med inbärning. Nu hade jag inte hjälpt till i detta fall, men budfirmorna brukar faktiskt fråga ibland. Tex när jag skulle få hem en ny 90cm kyl så hade inte tagit med pirra för att lastbilen var full och räknade med att få hjälp att bära in den!
I både ditt och TS fall är det enda som täcker beställaren, en egen olycksfallsförsäkring.
Självklart kan företaget som goodwill gå in och ersätta kunden om de vill.
Har företaget tvingat mannen att hjälpa till? Var det en olycka, där företag brast i sina rutiner, så att de typ "tappade pannan" på mannen.EddieHansson skrev:
När jag bytte frånluftvärmepump så köpte jag till tjänsten "inbärning". Jag visste redan då på beställningsstadiet att jag inte ville bära tungt, och att frågan skulle dyka upp. Det kom fyra gubbar på morgonen som hade rest långt. Kostade en hel del men det var värt det!Ultr skrev:
I början på sommaren så köpte vi en ny värmepanna till vårat hus då den gamla gjort sitt. Vi köpte av en firma som jag inte vill nämna med namn ännu men de är ganska stora och även installation av denna. De kom två gubbar och lyfte in denna men den var tung och klumpig så de ropade på maken och bad om bärhjälp då de höll på att välta pannan. Han hjälpte till och rev av bicepsfästena. Han åkte akut till sjukhuset och lämnade kvar installatörerna. Det blev operation och 6 veckors sjukskrivning, 6 månaders rehab och denna sommar är totalt förstörd då han är handikappad. Tvivlar på att han kommer bli helt återställd. Har mailat och ringt firman men de lägger locket på. De vill inte anmäla till sitt försäkringsbolag då de hävdar att de har så dyr självrisk. De har inte skickat fakturan på Pannan eller installation heller. Verkar försöka tysta allt. Vi får ingen ersättning på hemförsäkringen, inget från fackets försäkring då det inte är ”öppet sår”. Jag har försökt nå vd utan resultat. Vad ska vi göra? Tacksam för alla tips och råd man kan få.
Jag har hjälpt till mycket med hantverkare och annat, men man skall veta om att man alltid tar en stor risk. Det är ju för att slippa den risken man anlitar proffs som sköter uppgiften
NU börjar tråden att gå över styr. Att som lekman i företagarhänseende och kommentera ett olyksfall på en privatperson, med att säga polisanmälan eller annat förekommande dristigt svar är 100 % överkurs och förvillar nog bara TS i det hela.EddieHansson skrev:
Har haft ett antal anställda och företagsförsäkringar av alla sorter som skydd för dessa. Dessa försäkringar gäller enbart för anställda i företaget och inte någon utanför det. Men det är klart fortsätt att övertyga TS om att det går hur bra som helst att kräva/anmäla företaget på ersättning.
Hoppar av tråden nu, när den nu går in i absurdum av dom som inte vet eller tror sig veta
Och det är ju så klart nåt som TS kan försöka driva rättsligt. Men bevisbördan ligger ju på TS att bevisa att företaget är ansvarigt. Går det så går det, men kan bli både dyrt och jobbigt.EddieHansson skrev:
Ibland är olyckan framme och det är lätt att se sig om efter nån annan att hålla ansvarig. Men ibland är det bara sånt som händer. Ingen annans fel, ingen annan som ska betala nån ersättning.
Och man har faktiskt ett eget ansvar för sin försäkringssituation. Som sagt, en olycksfallsförsäkring borde täcka sånt här om man känner att man behöver det.
Jag har ju köpt den tjänsten! Men när de ropar på hjälp så är man ju uppfostrad att hjälpa till dumt nog!S styren skrev:När jag bytte frånluftvärmepump så köpte jag till tjänsten "inbärning". Jag visste redan då på beställningsstadiet att jag inte ville bära tungt, och att frågan skulle dyka upp. Det kom fyra gubbar på morgonen som hade rest långt. Kostade en hel del men det var värt det!
Jag har hjälpt till mycket med hantverkare och annat, men man skall veta om att man alltid tar en stor risk. Det är ju för att slippa den risken man anlitar proffs som sköter uppgiften
