E
Skrivet av: Pelpet

Hade varit intressant att få lite mer info. Beror det på låga räntor, att man inte räknar med underhållskostnader eller att de som har högre inkomst tenderar att äga sitt eget boende.

E
Skrivet av: andersmc

Jo, eftersom det bara är procent av inkomst som anges så blir siffrorna lite hängande i luften. Att folk i hyresrätt lägger större delen av inkomsten på boendet, beror det på att det är dyrt med hyresrätt, eller att folk i hyresrätt tjänar sämre?

Det kan också bero på hur man räknar. Bor man i hyresrätt vet man för det mesta exakt vad boendet kostar. Bor man i eget hus så är det få som kan ge en exakt siffra på kostnaden. Räknar man fel räknar man för lågt. Det är ju också en definitionsfråga - skyddskapell till gräsklipparen, ingår det i boendekostnaden?

E
Skrivet av: KnockOnWood

Rubriken är rätt, men första meningen sedan är grovt felaktig:
"Bor du i hyresrätt tillhör du den grupp som spenderar mest pengar".

Vad det är fråga om är naturligtvis att de som bor i hyresrätt har lägre inkomster.

I absoluta tal spenderar nog bostadsrätts- och egnahemsboende mer pengar på bostaden.

E
Skrivet av: Gäst

Hyresrätter kan vara svindyra. Såg i senaste DN Bostad en artikel om ett par som hyr en nybyggd trea på Södermalm, där hyran ligger på 14 800 i månaden.
Många villaägare har nog lägre månadskostnader än så.

E
Skrivet av: Thure

Va? Om en student köper en TV för 10k (sparpengar) och har 7k i inkomst tex. Är det till hushållet?
Menar de alla inköp till hemmet så behöver många studenter allting när de flyttar hemifrån.
Eller menar de varje månad under studietiden?
Väldigt otydligt.

Den fattade jag absolut inte rubriken. Eller tog ni bort "32%" för nu det jag det inte inne i artikeln.

E
Skrivet av: Pen

Rätt rubrik skulle ha varit:
"Personer i hyresrätt har lägre lön än hus- och bostadsrättsinnehavare"
Något annat har de väl inte visat egentligen.

E
Skrivet av: KnockOnWood

Sedan är det nog också så, som Andersmc antyder,
att både bostadsrätts- och egnahemsfolk tenderar att bortse från alla underhålls- och förbättringskostnader som drabbar dem fortlöpande.

Från snöskyfflar och tösalt till nya vitvaror.

Det är ju inte bara att ringa på "vicevärden".

E
Skrivet av: västerhaninge 17

Det här var ju en löjlig artikel,mitt boende i villa kostar mig 25.000 :-/ mån
Och det är 50% av min och gummans disp inkomst !

E
Skrivet av: andersmc

Jag håller inte med om att artikeln är "löjlig" bara för att deras beräknade genomsnitt avviker från just din aktuella situation. Man har ju, som det anges, frågat ca 1000 hushåll och sedan beräknat ett genomsnitt utifrån deras svar. Givetvis så kan de enskilda hushållens siffror avvika från detta.

(Jämför till exempel med om någon räknat ut att medellängden är 178 cm. Då kan jag ju inte hävda att det är "löjligt" bara för att jag är 186 cm.)

Men jag skulle gärna ha en länk till undersökningen. Det jag är tveksam till är dels att det är så svårt att definiera både begreppen "boendekostnad" och "disponibel inkomst". Och även om man har definierat dem, hur många människor har verkligen exakt koll på dessa siffror? Hur har undersökningen gjorts? Har man "frågat på stan", så folk bara i hastigheten har dragit till med några siffror? Eller har deltagarna suttit hemma och räknat kvitton från flera år tillbaka?

Risken är att man har ett par tal, som i själva verket är angivna med en noggrannhet på kanske hundra tusen när. Sedan dividerar man dem men varandra och presenterar kvoten med tre siffrors noggrannhet.

E
Skrivet av: b8q

Finns det med i svarsstatistiken hur många av dessa som är ensamhushåll? Jag bara gissar att det finns fler ensamma i hyresrätter än i villor, vilket borde påverka hur stor andel av den totalt disponibla inkomsten som går åt till boende.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.