Jag har en fastighet längst ut på en udde där vi hade problem med att timmerbilar använde vår gräsmatta som vändplan plus lite övrig trafik. Stängslade hela tomten och satte grind med lås.

• Gilla
Elektra och 4 till
  • Laddar…
Ett problem med de här diskussionerna är att väldigt många inte har en susning om skillnaden på tomt och fastighet. Vilket gör att det är svårt att veta vad de menar.

• Gilla
Mikael Ströms och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
JanneAh JanneAh skrev:
Herre gud. Efter att ha läst en del på forumet är intrycket att det är många 60+ män här….

ogina, mansplainande skitstövlar vana vid att alltid tro sig ha rätt. Pettimetrar utan verklighetsförankring.

Det är iofs underhållande att läsa alla oändliga trådar där allt går i cirklar och alla tror att de kan något men icke då.

Till topic.
Vad fan spelar det för roll att folk går förbi och stannar en stund vid nån jävla skitfastighet mitt i skogen? Vilken åverkan gjorde de? Är det rimligt att vara en grinig skitgubbe och ringa upp personerna?
Lev lite! Köp en fastighet som är delägare i en vägförening!

• Haha
  • Gilla
Guzzi och 12 till
  • Laddar…
T Trunk skrev:
Rätt eller inte men att folk saknar respekt för gränser lär knappast vara överraskande oavsett om man bor på landet eller inte.

Själv tror jag på fördomarna om att lantisar i större utsträckning saknar respekt för privatliv. Under de ~15 år jag bodde i städer var det aldrig någon som gick in i lägenheten, jag hade inte ens en tokfull granne som av misstag försökte klampa sig in i lägenheten.

Under de år jag bott på landet då? Jodå, här har jag haft folk som klampar in i hallen och frågar om någon är hemma. Eller gå runt på tomten för att, förhoppningsvis, kolla om jag är där.
Det här låter mest som stadsbors neuroser tycker jag, sånadära skador man drar på sig av att bo i för tätt bebodda områden. Just det där du beskriver är ju lite poängen med att bo i ett litet samhälle där folk inte är så skitnödiga och rädda för varandra och drar fram linjalen och regelboken.

• Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
Vi bor i ett nybyggt område med hus och tomter ca 1000kvm styck. Vi var hemma hela familjen och från ingenstans dyker det upp 2 gubbar från styrelsen som vill tömma sommar vattnet på luft innan vintern.

Vi har även satt upp en vägg mellan hus och garage så dem gick runt "långa" Vägen utan att knacka på och började blåsa. Blev väldigt förvånad och lite arg att dem inte ens fråga men inte gjort så mycket åt det.

C clask skrev:
Jag har en fastighet längst ut på en udde där vi hade problem med att timmerbilar använde vår gräsmatta som vändplan plus lite övrig trafik. Stängslade hela tomten och satte grind med lås.
Det är nu en annan sak med riktig förstörelse för nån annans komersiella syfte.

G gblc skrev:
Vi har en liten gård som ligger sist på en liten skogsväg. Vi bor inte i huset, men är ofta där. Eftersom huset ligger ca 600 m från närmsta granne och inne i skogen, så har vi satt upp en åtelkamera på husväggen. Bilder tas ca 10 m från huset om något rör sig på uppfarten. Vi har sett rådjur, harar, kaniner, grävling, katter och nu igår så såg vi personer från en förening i byn. De gick fram till huset och försvann sedan ur bild när de gick runt knuten och in på gårdsplanen. Jag kände igen flera personer. De stannade vid vårt hus i knappt en kvart.
Ingen hade kontaktat oss och bett om lov. Jag ringde tre av personerna och frågade (inte särskilt vänligt) vad de hade gjort. Jo de var ute på morgonpromenad och ville bara titta lite! En sa att om det funnits en bil så hade de inte gått fram! De hade bara gått runt huset och i trädgården och tittat. Av de tre jag pratat med så är det bara en som verkar ha förstått vad de gjort. Till saken hör att vi var i byn och jobbade på ett annat ställe, vilket åtminstone någon av personerna måste ha vetat om. Om de hade ringt och frågat om de fick gå runt och titta i vår trädgård så hade det varit ok. Nu är jag skitförbannad. Har ni varit med om något liknande och vad har ni då gjort?
Sätt upp kameraövervakningsskyltar. Brukar skrämma bort de flesta när de vet att de blir filmade.

Vi hade problem med några ungar ett tag som knackade på vår dörr. Det slutade tvärt när skyltarna kom upp.

Vad är det där för "förening" som går in på folks tomter? Vad är syftet med föreningen?

Hade en nyfiken grannfru där vi bodde förut som gick in i vårt garage och snokade. Jag var extremt nära att gå och så snabbt stänga garageporten och sen utbrista. "Jasså, var du där... vad gör du där...".

• Gilla
Igen och 1 till
  • Laddar…
S
Hep Hep skrev:
Jaså, var det bara en skitfastighet tråden handlade om. Jamen då är det bara att klampa in. Själv bor jag på en herrgård och skulle inte acceptera att några vanliga människor kom och störde, men på en skitfastighet är det väl ok.
Herrgårdar är väl skitfastigheter?

• Gilla
Mekatronikbruno
  • Laddar…
Vi har övervakningskamera som täcker en del av vår tomt och vårt fritidshus. Kameran täcker vår båt när den står på trailer på tomten. Jag såg då en man som gick över vår tomt till båten tittade noggrant på båtmotorn. Det gick inte att se vem det var så jag blev orolig att det kunde vara rekognosering för båtmotorstöld så jag skickade filmfilen till några bofasta grannar för att fråga om de kunde ser vem personen var. Jag fick ett tips och ringde upp personen och mycket riktigt var det han som tog den rundan på sin morgonpromenad. Jag svarade honom att han mycket gärna fick ta den rundan under sina promenader. Han är nämligen polis och bofast i byn och jag tycker det känns tryggt att han patrullerar området även på sin fritid.

• Gilla
  • Haha
Mnbvcxz och 11 till
  • Laddar…
M
Har du satt upp en skylt som varnar för övervakning? Tyvärr fungerar lagen så att om nån av dina filmade grannar känner sig kränkt av ditt filmande utan upplysning så ligger du i underläge. Gällande frågan så verkar det inte direkt ovanligt med denna typen av tilltag när man kommer ”utanför storstan”. Jag bodde i en kommun ett tag där hus går i arv och alla känner alla och grannar hade nycklar till varandras hus osv. Där hände det att om nån utomsocknes köpte en fastighet så kunde grannarna med nycklar gå in och snoka när ägaren inte var där.

• Gilla
  • Wow
mejeriet och 3 till
  • Laddar…
Har något brott begåtts?

Skrattade grannarna på filmen?

Vad var det för väder?

Har du funderat på KBT?

• Gilla
  • Haha
Herr hatt och 6 till
  • Laddar…
Det är ett solklart fall av hemfridsbrott. Påståenden om att allemansrätten gäller är helt fel.

Man har rätt till en hemfridszon runt sitt boningshus inom hör och synhåll, minst 70 m. Detta gäller vare sig man är hemma eller inte.

Den enda fungerande åtgärd jag känner till är att stängsla och det kanske man inte vill.

Jag levde med det här problemet i flera år. Du kan prova att polisanmäla om du inte bryr dig om att hålla dig på god fot med inkrältarna.

Jag hittade några som var och snokade i min lada för några veckor sedan. Folk är helt skamlösa.

• Gilla
Igen och 4 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Har du satt upp en skylt som varnar för övervakning? Tyvärr fungerar lagen så att om nån av dina filmade grannar känner sig kränkt av ditt filmande utan upplysning så ligger du i underläge. Gällande frågan så verkar det inte direkt ovanligt med denna typen av tilltag när man kommer ”utanför storstan”. Jag bodde i en kommun ett tag där hus går i arv och alla känner alla och grannar hade nycklar till varandras hus osv. Där hände det att om nån utomsocknes köpte en fastighet så kunde grannarna med nycklar gå in och snoka när ägaren inte var där.
Nix. Man har rätt att filma på sin egen tomt. Har fått det rådet från en polis. Däremot kan skylt hjälpa för dom som inte vill hamna på kamera.

• Gilla
Igen och 4 till
  • Laddar…
J jenhul skrev:
Det är ett solklart fall av hemfridsbrott. Påståenden om att allemansrätten gäller är helt fel.

Man har rätt till en hemfridszon runt sitt boningshus inom hör och synhåll, minst 70 m. Detta gäller vare sig man är hemma eller inte.

Den enda fungerande åtgärd jag känner till är att stängsla och det kanske man inte vill.

Jag levde med det här problemet i flera år. Du kan prova att polisanmäla om du inte bryr dig om att hålla dig på god fot med inkrältarna.

Jag hittade några som var och snokade i min lada för några veckor sedan. Folk är helt skamlösa.
Om det skulle vara ett hemfridsbrott att att befinna sig närmare än 70m från någons hus skulle det blir ganska stora problem i samhället.
Tänk bara vilket långt teleskåp skaft som skulle behövas när man ska knacka på grannen och fråga efter socker. :crysmile:

• Gilla
  • Haha
Fartland och 6 till
  • Laddar…
J jenhul skrev:
Man har rätt till en hemfridszon runt sitt boningshus inom hör och synhåll, minst 70 m.
Nej, det har man inte. Normalt är det bara något tiotal meter och hemfridszonen bryts exempelvis av vägar.

En inte ovanlig situation på landet är att det går en väg tvärs genom gårdscentrum, så att ladugården ligger på andra sidan vägen från boningshuset sett. Då kan ladugården definitionsmässigt inte skyddas av hemfridszonen. Därmed inte sagt att vem som helst får gå in i den, men det är inte ett hemfridsbrott att göra det.

• Gilla
Citrona och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.