H hempularen skrev:
Jag har uppfattat att ute ”på landet” är det rätt vanligt att man genar lite över andra tomter, eller tittar runt lite på tomten när ingen är hemma. Det kan vara som lite övervakning mot inbrott, eller ren nyfikenhet.
I normalfallet skulle jag inte reagera.
Nu blir det ju lite annorlunda om de visste att ni var i området.
Ja, gena över bitar där allemansrätten gäller är ju inget fel (ur lagligt perspektiv), men det är inte alla markägare som gillar det för det.
Personer som beträder grödor borde man handskas med som på medeltiden.

• Gilla
Skånskan och 7 till
  • Laddar…
Jag har rensat bort en Off topic diskussion.
/moderator

• Gilla
Per-Inge B och 5 till
  • Laddar…
@
G gblc skrev:
Vi har en liten gård som ligger sist på en liten skogsväg. Vi bor inte i huset, men är ofta där. Eftersom huset ligger ca 600 m från närmsta granne och inne i skogen, så har vi satt upp en åtelkamera på husväggen. Bilder tas ca 10 m från huset om något rör sig på uppfarten. Vi har sett rådjur, harar, kaniner, grävling, katter och nu igår så såg vi personer från en förening i byn. De gick fram till huset och försvann sedan ur bild när de gick runt knuten och in på gårdsplanen. Jag kände igen flera personer. De stannade vid vårt hus i knappt en kvart.
Ingen hade kontaktat oss och bett om lov. Jag ringde tre av personerna och frågade (inte särskilt vänligt) vad de hade gjort. Jo de var ute på morgonpromenad och ville bara titta lite! En sa att om det funnits en bil så hade de inte gått fram! De hade bara gått runt huset och i trädgården och tittat. Av de tre jag pratat med så är det bara en som verkar ha förstått vad de gjort. Till saken hör att vi var i byn och jobbade på ett annat ställe, vilket åtminstone någon av personerna måste ha vetat om. Om de hade ringt och frågat om de fick gå runt och titta i vår trädgård så hade det varit ok. Nu är jag skitförbannad. Har ni varit med om något liknande och vad har ni då gjort?
... Antagligen hade jag inte gjort något..... Du kanske överreagerar (?)..

• Gilla
Uffe-Nacka och 9 till
  • Laddar…
Bor på slutet av en väg, där dom sista 100 metrarna är våra och slutar mitt på våran tomt, i skogen.

Har hänt att folk rullat rakt upp på tomten med bil, går inte att ta miste om att det är en just en villatomt, kliver ur och går runt.

Har markerat att det inte är speciellt uppskattat. Är jag trött har jag släppt ut hunden. Då brukar det bli fart på dom.

• Gilla
mejeriet och 10 till
  • Laddar…
P
@ @ndreas skrev:
... Antagligen hade jag inte gjort något..... Du kanske överreagerar (?)..
Utveckla gärna... För att kuta runt som man gjort här är inte tillåtet..

• Gilla
Donn och 4 till
  • Laddar…
S
H hempularen skrev:
Jag har uppfattat att ute ”på landet” är det rätt vanligt att man genar lite över andra tomter, eller tittar runt lite på tomten när ingen är hemma. Det kan vara som lite övervakning mot inbrott, eller ren nyfikenhet.
I normalfallet skulle jag inte reagera.
Nu blir det ju lite annorlunda om de visste att ni var i området.
Det hör till hyfs och folkvett att man inte traskar in på folks tomter och runt husen utan lov. Någon jävvla ordning får det vara i ett samhälle.

• Gilla
zappo.engstrom och 15 till
  • Laddar…
S
L Lilak skrev:
Vi har stuga som ligger ungefär som din. Det du råkat ut för, händer oss flera gånger i veckan. Vi har inte kamera, utan får reda på det genom att de som varit runt och kikat, berättar det för oss när vi är där.
Det händer också att besökarna sätter sig och äter sin medhavda fika vid våran trädgårdsmöbel.

Detta rör inte oss i ryggen, så vi har inte gjort något alls.

Mvh

Jonas
Inte ens tagit in trädgårdsmöblerna när klockan vridits tillbaka?

• Gilla
  • Haha
L.jonsson och 1 till
  • Laddar…
J
Jag har gått in på en tomt för kanske 2 år sen. Min morfar och mormor hade ägt huset för länge sen. Det ligger 50+ mil från där vi bor och är en gammal 1700-talsgård så det är ett lite speciellt hus. Jag hade inte vart där sen jag var barn (då morfar och mormor sålde). Vi gick in, ringde på och ingen var hemma. Då gick vi runt på baksidan för att se om nån var där och passade på att spana lite och vi kanske var på tomten totalt 10 minuter. Inte helt 100, men det var enda tillfället att se hur det såg ut. Jag vet folk som går in för att ringa på i vanliga hus och också går runt ett varv för att se om nån är hemma. Det känns inte superallvarligt men tycker inte det är nåt man ska ha som sysselsättning om syftet är att spana snarare än att försöka få kontakt med den som bor där. Vi hade ju helst hoppats det var nån hemma, då hade det säkert varit trevligt för både oss och husets ägare.

• Gilla
mejeriet och 7 till
  • Laddar…
Karlia
Nej, otrevligt, dumt, så gör man inte. Har svårt att tänka mig att det går att göra något juridiskt av det dock.

Sedan får jag ju erkänna att jag vid promenader i mitt område tittar mycket, har även vid tillfällen försökt se in i en del hus av ren och skär nyfikenhet. Gå in på tomten passerar min anständighetsgräns. Vet inte hur jag skulle göra om det var helt riskfritt.

• Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Men, vad är problemet? Vi, på våra 13000 kvm, tycker det inte är några problem om folk skulle gå in på vår mark.

På vintern har vi många skridskoåkare som tar en paus på vår brygga och äter sin matsäck. Bara trevligt

• Gilla
Kalendern och 15 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Däremot reagerade jag när 2 personer från kommunens miljönämnd gick in för att kolla avloppsanläggningen. Detta utan att anmäla besöket i förhand.

• Gilla
  • Wow
Maxione och 9 till
  • Laddar…
Eftersom ni inte bor i huset, så är det tveksamt om det kan handla om hemfridsbrott.

Sen om det var vettigt eller ej, det kan man ju fråga sig. Jag avvaktar at uttala mig till jag sett hur det ser ut på platsen

M -MH- skrev:
Eftersom ni inte bor i huset, så är det tveksamt om det kan handla om hemfridsbrott.
Åjo, en brukad sommarstuga har samma skydd som en permanentbostad. I alla fall under de säsonger den brukas.

• Gilla
Donn och 5 till
  • Laddar…
Jo, när den bos i men så tycks ju inte var fallet här?

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Var kameraövervakningen uppmärkt? Man får inte övervaka utan att informera om det.

• Gilla
  • Haha
Nerre och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.