8 254 läst ·
33 svar
8k läst
33 svar
Persienner - Drar kallt.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det som kommer in måste ut också.
Vad har du för frånluftsystem?
Och som Etompau säger, kolla tätningslisterna mellan ytter- och innerbågarna.
Där skall vara viss ventilation, så det inte bildas imma, men det skall ju inte vara "fritt blås"!
Vad har du för frånluftsystem?
Och som Etompau säger, kolla tätningslisterna mellan ytter- och innerbågarna.
Där skall vara viss ventilation, så det inte bildas imma, men det skall ju inte vara "fritt blås"!
Produkter som diskuteras: "tätningslisterna"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
KnockOnWood skrev:
Det skall vara fläktstyrd ventilation med värmeåtervinning.
Skall kolla hur det ser ut mellan ytter- och innebåge och återkommer.
Ett vanlig problem i denna ämne är att man satt igen befintlig ventilation (tilluft), då drar det som satan ur minsta lilla hål eller tätningslister som inte är 100% täta.
Jag gjorde OVK på ett hyreshusbestånd, i runt 90% av lägenheterna var ventilationen igensatt med papper, trasor, tape mm.
När alla lägenheter till en frånluftkanal satt igen sin tilluft börjar det dra på andra ställen, genom ytterdörrar, postinkast, eluttag, ja rent av hålen till persiennerna.
Ett hål på några mm kyler inte ner ett helt rum, lika lite som man kan värma rummet genom det hålet.
Jag gjorde OVK på ett hyreshusbestånd, i runt 90% av lägenheterna var ventilationen igensatt med papper, trasor, tape mm.
När alla lägenheter till en frånluftkanal satt igen sin tilluft börjar det dra på andra ställen, genom ytterdörrar, postinkast, eluttag, ja rent av hålen till persiennerna.
Ett hål på några mm kyler inte ner ett helt rum, lika lite som man kan värma rummet genom det hålet.
Medlem
· Blekinge
· 12 257 inlägg
Är det bättre att få in kall luft genom den "officiella" tilluften är genom eluttaget eller nyckelhål?Isakare skrev:
Ett vanlig problem i denna ämne är att man satt igen befintlig ventilation (tilluft), då drar det som satan ur minsta lilla hål eller tätningslister som inte är 100% täta.
Ja, då kan man nämligen filtrera tilluften.T Thomas_Blekinge skrev:
Ja det är mycke skit i både tilluft och frånluft.
Bytte i föra veckan både tillufts-/frånluftsfiktrena samt rengjorde uteluftkanalen och frånluftskanalerna.
Dessutom är det skönt att slippa det kallras som ofta förekommer om kalluften kommer in på fel ställe i huset. Luften skall tas in där det finns en värmekälla under så att den kan blandas upp direkt.
Filtreringen sker nog ändå, men att filtrera det genom fönstret lär ge mer fönsterputsning.Demmpa skrev:
Det är tilluft i klädkammaren även i kök/vardagsrum. Frånluft i kök/vardagsrum och badrum.useless skrev:
Jag upplever att det är råare luft med stängde dörr. Det blåser in kall luft oavsett om dörren är stängde eller öppen. Det är springa mellan dörrbladet och tröskel.
Medlem
· Blekinge
· 12 257 inlägg
Man får undersöka det lite systematiskt. Rum för rum.
* kartlägg alla inblåskällor med t ex en tändare vars låga rör sig i inblåset.
* stäng av all mekanisk ventilation och upprepa
* kolla alla ventiler för att se om de är tilluft eller frånluft. Det är inte så självklart.
* test om det hela är vindberoende.
Det är inte kul och känna rå kyla i huset. Jag vet att vinden kan förändra allt. Ibland får man sitta med filt omkring sig men när stormen har bedarrat då blir det ombonat igen i huset.
* kartlägg alla inblåskällor med t ex en tändare vars låga rör sig i inblåset.
* stäng av all mekanisk ventilation och upprepa
* kolla alla ventiler för att se om de är tilluft eller frånluft. Det är inte så självklart.
* test om det hela är vindberoende.
Det är inte kul och känna rå kyla i huset. Jag vet att vinden kan förändra allt. Ibland får man sitta med filt omkring sig men när stormen har bedarrat då blir det ombonat igen i huset.