Hej!

Vi har köpt fritidshus på exekutiv auktion och är nya på husägande. Vi valde att slänga ut befintlig spis då den var minst sagt… mycket sunkig. Vi överväger att beställa en Smeg induktionsspis men blev plötsligt oroliga över uttaget. Har bifogat bild på eluttaget, stickproppen och specifikationerna på spisen.

Har som nybörjare försökt läsa på https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn och vi verkar ju ha ett perilexuttag. Men måste man då skruva loss för att se att allt är som det ska eller räcker det att kontrollera sladdarna bakom (sitter i ett skåp bakom väggen)? Det verkar ju vara trefas upp till 400V då föregående spis var det. Men förra spisen saknade nollan?

Vi har 16 A i huset. Kanske inte Smeg-spisen funkar då det står 45 A?

Ja, ni märker att vi är noviser på detta. Kanske någon kunnig som direkt kan se var fallgroparna är? Vore väldigt tacksam!

P.S. Vi kan av olika skäl inte få någon info av tidigare lagfaren ägare (ägde i 3 år), men har kunnat prata med den äldre damen som bodde i huset innan det (ägde i 30 år). Hennes avlidna man var yrkesskickare - huset är fantastiskt fint och välgjort - och de var måna om att göra allt ”enligt reglerna”. Vi är nästintill helt säkra på att den 3 år långa ägaren inte har gjort vid huset något sedan vi köpte det på auktionen.
 
  • Perilexuttag för spis med synliga ledningar och skruvfast monteringsplatta på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en grå Perilex-kontakt framför en suddig bakgrund av en gammal spishäll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump som visar specifikationerna för en Smeg induktionsspis med modellnummer och elanslutningskrav.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
du måste kolla om där finns nolla i vägguttaget den gamle spisen använde inte nollan
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
du måste kolla om där finns nolla i vägguttaget den gamle spisen använde inte nollan
Okej! Om det finns en nolla så är allt good to go?
 
Finns det nolla i uttaget är det bara att koppla in. 45A som det står är vad spisen kräver om man kopplar in den till endast en fas. Kopplar du den till tre faser och nolla så behöver du nominellt 16A säkringar. Skulle det råka sitta 10A i centralen så fungerar det oftast bra också.
 
  • Gilla
yvan0422
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Finns det nolla i uttaget är det bara att koppla in. 45A som det står är vad spisen kräver om man kopplar in den till endast en fas. Kopplar du den till tre faser och nolla så behöver du nominellt 16A säkringar. Skulle det råka sitta 10A i centralen så fungerar det oftast bra också.
Tack! Då ska jag skruva av kåpan och se om det sitter en nolla i uttaget Det är 16 A i huset så bör ju funka fint då!

Följdfråga - kan man koppla spisar utan nolla till perilexuttag med nolla rent generellt?
 
Y yvan0422 skrev:
Följdfråga - kan man koppla spisar utan nolla till perilexuttag med nolla rent generellt?

Kort svar: Ja.
 
Y yvan0422 skrev:
Följdfråga - kan man koppla spisar utan nolla till perilexuttag med nolla rent generellt?
ja kontakten du har på bilden saknar nollstift
 
Tack för svar hörni! Så snart vi är tillbaka i huset så ska jag kontrollera om det finns en nolla bakom perilexuttaget

Jag återkommer!
 
Fairlane
Y yvan0422 skrev:
Tack! Då ska jag skruva av kåpan och se om det sitter en nolla i uttaget Det är 16 A i huset så bör ju funka fint då!
3x16A är vad du har in i huset, vilket inte behöver betyda att du även har det till spisen. Oavsett vilket så borde det inte vara något problem, även om det skulle sitta 3x10A eller 3x13A till spisen. Normalt kör man inte allt på max.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.