7 057 läst ·
33 svar
7k läst
33 svar
Perilexkontakt, men rätt? Köpa ny spis
Medlem
· Västerbotten
· 162 inlägg
Medlem
· Västerbotten
· 162 inlägg
Jo jag har ju 3 faser och nolla mellan dem.
Att det är 230 mellan nolla och fas innebär det att jag kör 230v på spisen? eller är det 400v eftersom det är det mellan faserna?
Att det är 230 mellan nolla och fas innebär det att jag kör 230v på spisen? eller är det 400v eftersom det är det mellan faserna?
Enligt kopplingsschemat så är elementspänningen 230V. Elementen är anslutna internt i spisen mellan fas och nolla. Men har du en fullkopplad perilex så har du gjort rätt som kopplat enligt det nedersta alternativet.
Funderar lite på bygeln mellan 4 och 5. Om den saknas kan det bli konstigt. Kolla att den verkligen sitter enligt schemat.
Funderar lite på bygeln mellan 4 och 5. Om den saknas kan det bli konstigt. Kolla att den verkligen sitter enligt schemat.
Medlem
· Västerbotten
· 162 inlägg
Ja den verkar sitta enligt schemat.Ljus skrev:
Funderar lite på bygeln mellan 4 och 5. Om den saknas kan det bli konstigt. Kolla att den verkligen sitter enligt schemat.[/QUOTE]
Den nya kontakten har 5 stift, jag har öppnat upp den och allt verkar sitta på sin plats.A AG A skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 162 inlägg
Ingen som råkar sitta på ytterligare något tips? Att något ska ha gått sönder tyckte de på electrolux service var osannolikt, men såklart inte omöjligt. Kan det vara någon felkoppling trots allt, att han haft kopplat på något annat sätt i väggen hos sig och därför installerat kabeln på ett visst sätt? Som blir fel hos mig?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 874 inlägg
Svårt. Möjligen om du kan mäta spänningarna med belastning ifall en fas faktiskt skulle vara halvt borta pga dålig kontakt. Mät även 400 V mellan alla faser (tre mätningar) för att utesluta osannolika fasbortfall. Annars får du försöka ge dig på kretskortet och se om det går att följa upp.
Medlem
· Västerbotten
· 162 inlägg
Vad menar du med att mäta med belastning? 400 mellan faserna är uppmätt redan.
Kretskort känns lite överkurs
Kretskort känns lite överkurs
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 874 inlägg
Med belastning menar jag att du sätter på spisen för att se om spänningen då sjunker kraftigt.
Medlem
· Västerbotten
· 162 inlägg
Förmodar att du menar ugnen/ugnarna då. För plattorna fungerar ju inte. En sån mätning ska jag nog kunna ordna!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 874 inlägg
Nej ugnen fungerar ju, men mät då också. Jag menar hällen som inte fungerar. Om du intermittent får en felkod som klagar på matningen så kanske du hinner ser att den försöker dra en del ström genom att spänningen dippar kraftigt.
Du kan också kasta om faserna på plinten så att ugnen får en annan fas och testa om det gör skillnad.
Men allt detta är långskott.
Du kan också kasta om faserna på plinten så att ugnen får en annan fas och testa om det gör skillnad.
Men allt detta är långskott.
Medlem
· Västerbotten
· 162 inlägg
Nu jäklar. Bestämde mig för att göra som du sa, men passade på att först skruva lös och kika under själva hällen. Petade på de få kontaktdon som jag kunde komma åt och la tillbaka den på plats. Bad sambon starta igång medan jag satt bakom för att mäta ev spänningsfall. Vips så startar åbäket. Nu är allt skruvat ihop och den fungerar fint. Har inte en aning om vad som fixade problemet mer än att det var glapp under hällen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 874 inlägg
Lysande. Ta gärna en titt till under hällen för du vill inte ha glappande kabelskor. Om de är friska kan man nypa ihop dem lite så att de sitter tajtare.