Hej.
Vill köpa en induktionsspis och byta ut den glaskeramikhäll vi har nu men..
Finns ett Perilexuttag men blev osäker på om det bara är att köpa en ny spis med perilex stickpropp eller om vi måste veta mer..
Nuvarande spis har stickpropp med 3 "pinnar" + den platta i mitten. Se bild.
Märkning för kopplingaschema på spisen se bild.
Det finns tre säkringar i den grupp som hör till spisen. Står 16A på alla. (om man släcker den 1a säkringen startar inte spis eller ugn)
Vad har jag och vad behöver jag tänka på?
Vill köpa en induktionsspis och byta ut den glaskeramikhäll vi har nu men..
Finns ett Perilexuttag men blev osäker på om det bara är att köpa en ny spis med perilex stickpropp eller om vi måste veta mer..
Nuvarande spis har stickpropp med 3 "pinnar" + den platta i mitten. Se bild.
Märkning för kopplingaschema på spisen se bild.
Det finns tre säkringar i den grupp som hör till spisen. Står 16A på alla. (om man släcker den 1a säkringen startar inte spis eller ugn)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vad har jag och vad behöver jag tänka på?
Du (eller fin elektriker) behöver kontrollera att vägguttag (Perilex) är fullt kopplat, dvs att allt är inkopplat: alla tre faser, nolla och jord. Om så är fallet kan du köpa vilken apparat som helst med perilex och koppla in. Om inte är det begränsningar på vad som fungerar.
Det finns en speciell tråd om detta på forat https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn
Det finns en speciell tråd om detta på forat https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn
Följdfråga där.. Om det finns nolla inkopplad, kan man koppla in en 230 spis då fast den gamla gått på 400?useless skrev:
Kruxet är nämligen att vi bor i hyresrätt, har fått lov att byta spis men bör återställa den gamla vid ev flytt..
Ja.
Gör det det är rätt val!U Ulrica85 skrev:
Läs instruktionerna det klarar inte många av!
Tar du dit en fackman så har du desutom garanti på spisen från tillverkaren med rätt inkopplad spis!
Gör man det själv och det blir fel så gäller inte försäkring och skulle någon förutsakas så kan man bli skyldig till annas olycka eller död. Inte värt det!
Exakt vilken/vilka försäkringar är det som inte gäller när man själv kontrollerar att nollan finns i uttaget? För det var det inlägget du svarade på gällde.E Kendy skrev:Gör det det är rätt val!
Läs instruktionerna det klarar inte många av!
Tar du dit en fackman så har du desutom garanti på spisen från tillverkaren med rätt inkopplad spis!
Gör man det själv och det blir fel så gäller inte försäkring och skulle någon förutsakas så kan man bli skyldig till annas olycka eller död. Inte värt det!
Eller menar du när en lekman drar fram en nolla själv?
Inträffar en farlig situation för att du gjort en otillåten installation är inget som försäkringsbolag accepterar. Av samma skäl ska du inte anlita en obehörig elektriker för att koppla in spishäll eller spisDemmpa skrev: