Hej, jag sitter och projekterar vårt nya kök. Dagens kombinerade ugn/spis som sitter på ett trefasuttag ála Perilex skall bytas ut mot separat häll och ugn. Dessutom skall det sitta en mikrovågsugn ovanför den vanliga ugnen som också behöver matning.

En elektriker får fixa detta men jag vill veta vad jag beställer.

1. Ursprunglig Perilex behöver flyttas. Kan man dra utanpåliggande EKK 5G2,5 och helt enkelt sätta ett kopplingsdoslock där nuvarande uttag sitter? Kan EKK även dras i rör om man går inne i vägg?

2. Jag behöver sedan tre nya uttag - är fortfarande utanpåliggande EKK OK?

3. Kan man sedan sätta 3-fas Perilexuttag på alla platser och fixa rätt faser, nolla mm i stickproppen till förbrukaren? Även mikron skulle alltså kunna få en Perilexstickpropp.

Att göra ett vanligt enfasuttag till mikron är väl inte ok med tanke på att det är en 3-fasgrupp man i sånt fall stjäl en fas, nolla och jord från?

Finns det enklare/smartare alternativ?

1. Det går bra att "flytta" uttaget med EKK men nuvarande dosa måste vara åtkomlig, får inte byggas över.

2. japp, varför inte, men EKLK och EKRK blir vanligen snyggare.

3. Om det nu är en större ombyggnad låt hällen få sitt Perilex, låt de andra ugnarna få varsin enfasgrupp så slipper man hålla reda på olika faser och byta stickproppar. Man kommer lätt ifrån kravet på sammankopplade säkringar, speciell uppmärkning mm.

Protte

Tackar tackar...

Ang fråga 3.

Jag vill ju undvika att det blir en "större ombyggnad"... Det finns nämligen inga extra rör att dra FK i så om nya rör ska dras från kök till central så blir det till att riva upp varenda vägg i nervåningen bara för att lägga nya vp-rör.

Att splitta perilixen till tre nya perilex känns mest pragmatiskt helt enkelt och sannolikt minst 10 ggr billigare.

kravet för att få blanda olikfasiga belastningar på en flerfasig grupp är antingen en allpolig säkring (bara möjligt om man har dvärgcentral) eller en JFB (bästa alternativet om man har diazed-centrl)

Dessutom kan det finnas "krav" på att apparater ej får säkras över tex. 10 A, monterar man en perelexpropp kan den säkras 16 A . Det är TROLIGTVIS micron inte godkänd för.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.