Hej, jag ska byta spishäll. Tidigare koppling är via Perilex 400V/16A. I kopplingsschemat för spishällen finns L1 o L2 men N1 och N2 istället för L3. Vad menar man?
Undrar bara hur jag ska koppla ihop dem, så det blir rätt i kontakten. I spishällen är det kopplat som längst till höger (blå som N1 och grå som N2). Just nu har jag kopplat det (se bild) så som den gamla var kopplad.

• Elektriska kopplingsscheman, kontaktorer, trefas, spänningsbeteckningar, färgkodade ledningar, industriellt.
  • Elektriska scheman för inkoppling, spänningar angivna, flerfärgade kablar, olika konfigurationer.
  • Eluttag med anslutna kablar: blå (neutral), brun (fas), gul/grön (jord), enligt europeisk standard.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Koppla för guds skull inte in den i uttaget!!!!

• Gilla
b_hasse
  • Laddar…
Ja, koppla ihop nollorna. Anledningen till att det ser ut så där är att det i vissa länder förekommer matning med två fasledare från samma fas, då krävs dubbla nollor.

Stoppar du in den kontakten så lär du förstöra spisen och i bästa fall går bara säkringen eftersom du nu har skapat en praktkortslutning. I den nya spisen skall endast två faser användas och de flesta kopplingsscheman kopplar ihop grå och blå kabel till en gemensam "nolla". Så den tredje fasen i kontakten skall inte användas/förses med någon kabel. Koppla den grå kabeln till nollan i kontakten, får den inte plats så isolerar du kabeln i kontakten och byglar mellan den blå och grå i spisen (under förutsättning att den grå kabeln är kopplad på den andra nollanslutningen i spisen).

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Du skall följa den vänstra inkopplingen. Du ser en bygel mellan N1 o N2 på den bilden, Den är viktig att den finns. I gengälld behöver man bara en tråd (välj den blåa). Förutsatt att de verkligen är byglade i hällen.

Så som du har kopplat med L3, skulle hällen brännas sönder omdelebart om du kopplar in den.

Edit: Med din koppling till L3 så skulel hällen brännas om bygels också saknas. FInns bugeln så har du en jättebra kortslutning. Säkringen till spisen skulle lösa ut, och med tanke på hur bra kortslutning det är så finns avsevärd risk att du även skulle lösa ut huvudsäkringen för den fasen.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Det bör vara den vänstra inkopplingen i spisen.

Bästa svaret

Koppla enligt den koppling som gäller i Sverige.
Elektrisk anslutningsguide med färgkodade kablar för tvåfas 220-240V/380-415V.
Skapa konto

Den med dubbla N gäller i Nederländerna?

Se hempularens inlägg om bygeln mellan nollorna i spisen så kan du använda bara en kabel till nollan.
Eltekniskt schematiskt diagram; strömförsörjning, anslutningar, tekniska specifikationer, förmodligen för en kontaktor eller relä.
Skapa konto

• Gilla
nicky6
  • Laddar…
Tack ska ni ha. Det var en bygel i spisen så det blev att bara dra en kabel som Dilato nämnde. Jag hade bett elektrikern titta förbi men han hade inte tid så därför ställde jag frågan här. Har en del erfarenhet av el. Men elektrikern kom o gjorde likadant. Tack!

D Dilato skrev:
Koppla enligt den koppling som gäller i Sverige.
[bild]

Den med dubbla N gäller i Nederländerna?

Se hempularens inlägg om bygeln mellan nollorna i spisen så kan du använda bara en kabel till nollan.
[bild]
Hej!
Har följdfråga då jag är i samma situation. Kan man alltså koppla blå och grå till varsin och bygla mellan, precis som på bilden? Dvs inte koppla ihop grå och blå till samma? Dum fråga kanske men känner mig nojig 😛

• En installationsguide för elektrisk utrustning med säkerhetsinformation, wiring-diagram och en hemsida.
    Skapa konto
Redigerat:
L Legendario skrev:
Hej!
Har följdfråga då jag är i samma situation. Kan man alltså koppla blå och grå till varsin och bygla mellan, precis som på bilden? Dvs inte koppla ihop grå och blå till samma? Dum fråga kanske men känner mig nojig 😛
Du måste ha koll på hur det ser ut i båda ändarna, alltså hur är blå och grå kopplade i stickproppen?

D Dilato skrev:
Du måste ha koll på hur det ser ut i båda ändarna, alltså hur är blå och grå kopplade i stickproppen?
Det är en stickpropp som inte går att öppna…

• Elplugg hålls upp, grå och vit, fem stift, märkt 16A 400/230V, text "KOOPMAN".
    Skapa konto
  • En hand håller en vit elkontakt med tre stift mot en brun bakgrund.
    Skapa konto
L Legendario skrev:
Det är en stickpropp som inte går att öppna…
Då ska du bara använda den blåa och använda bygel i hällen, den grå är en fas och ska isoleras.
Men, för att vara 100% säker måste man mäta Läs mer här

D Dilato skrev:
Då ska du bara använda den blåa och använda bygel i hällen, den grå är en fas och ska isoleras.
Men, för att vara 100% säker måste man mäta Läs mer här
Tack! Det borde ju stämma eftersom det finns 3 faser på stickproppen(L1-3) och bara 1 N. Ska mäta och i så fall göra som du du säger. På den gamla hällen var grå avklipp och isolerad med eltejp men det kändes inte helt rätt, därför jag köpte en ny stickpropp/sladd

• Avskalad elektrisk kabel med exponerade ledningar i färgerna blått, gult/grönt och svart mot kartongbakgrund.
    Skapa konto
Den gamla var nog helt korrekt inkopplad med den tredje fasledaren lagd åt sidan, enligt anvisningen längst till vänster (eller i mitten...) "400 V 2N~". Du behöver inte känna dig nojig över detta. Spistillverkare briljerar just nu i nojiga inkopplingsanvisningar - det är högsta mode.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.