Om Foto0701 föreställer en perilexkontakt som är fabriksmonterad på den nya spisen så skall det bara vara att koppla in. Nollstiftet saknas.

• Gilla
arbina
  • Laddar…
Har inte kopplat in stickproppen än, utan beslutat vänta till jag även vet hur man justerar höjden på spisen.
Jag har inga problem med att justera höjden på den sida av spisen som vätter utåtMen jag förstår inte hur det ska göras mot väggen där det sitter hjul. Ser någon hur det ska göras om man följer bifogade ritningVisa bilaga DSC00134.pdf

En sak till: jag har en relativt ny jordfelsbrytare. Gör den mig helt säker om det skulle bli något fel vid inkopplingen?

arbina skrev:
En sak till: jag har en relativt ny jordfelsbrytare. Gör den mig helt säker om det skulle bli något fel vid inkopplingen?
Om det hade varit som folk befarade, att du försökt koppla in en 230V spis i ett uttag utan nolla så är svaret "NEJ"!

Din spis hade glatt brunnit upp utan att JFBn hade märkt eller förhindrat det på något sätt.

MEN, eftersom det ju inte är något problem, så behöver du inte oroa dig för det. Din JFB hjälper mot många andra felkopplingar (räddar iaf ditt liv), men om, och eftersom, den gamla spisen fungerade utan problem eller symptom på problem, med JFB så finns det med mycket stor sannolikhet inga sådana felkopplingar som skulle göra den nya farlig.

Om den nya är trasig på sådant sätt att den blir direkt farlig så ger JFB plus säkring ett bra skydd. Så fungerar den som den skall så är den med stor säkerhet hel, ren och riktig. Bara att börja laga mat.

I ditt fall, med perilexkontakt redan monterad och 400V konstaterad, så är det bara att plugga in den pss som du skulle gjort med brödrosten.

• Gilla
arbina
  • Laddar…
arbina skrev:
Men jag förstår inte hur det ska göras mot väggen där det sitter hjul. Ser någon hur det ska göras om man följer bifogade ritning
På framsidan av sockeln sitter det skruvar som påverkar de bakre fötterna.

Justera först de främre fötterna, ställ spisen på plats och skruva på de skruvar som du hittar på framsidan, nära golvet ute vid sidorna så justeras bakre höjden

/Andreas

• Gilla
arbina
  • Laddar…
NU är jag klar att installera spisen. Många, många tack till er alla för att ni funnits där och för mig i det här fallet!

Nu även om den här spisen går att koppla in utan nolla. Så kanske det är vettigt att vid tillfälle kontrollera hur det ligger till med ev. nolla i uttaget. Du kanske känner någon som kan hjälpa dig vid tillfälle.

Kan vara bra att veta till nästa gång det skall bytas.

• Gilla
arbina
  • Laddar…
Antagligen fel på uttaget för spisen reagerar inte när jag sätter i kontakten. Måste nu hitta en elektriker i Stockholm som kan kolla och, om det behövs, fixa el-uttaget. Är det inget fel på el-uttaget kommer Elgiganten och byter ut spisen.

suck!

Spisen är död, antagligen på grund av uttaget. Nu måste jg hitta en elektriker som kan komma och ta reda på var felet ligger. Ligger det hos spisen, byter Elgiganten ut den. Om det ligger hos uttaget ska det förstås lagas. Rekommendationer för elektriker i Stockholm (Södermalm)?

F
Jag hade någon spis med ett barnskydd på, ett av vreden vreds en liten bit åt sidan och inget funkade. Kan det vara något sådant du råkat ut för?
Om bilderna du lagt upp stämmer, och din gamla spis fungerade i det uttaget, så "ska" det som sagt inte vara några problem med uttaget.

• Gilla
arbina och 2 till
  • Laddar…
Är den helt stendöd, eller fungerar någon indikator?

En annan möjlighet är att vi har i hela tråden pratat om ev. saknad nolla i uttaget. Men det är också fullt möjligt att du bara har 2 faser, inte 3 faser fram till uttaget. Och att din nya spis vill ha 3 faser, eller bara två, men inte samma två som din gamla spis.

Hur ser det ut i elcentralen, har du två eller tre säkringar som gäller spisen?

• Gilla
arbina
  • Laddar…
NU går spisen och flera av er hade rätt. Det var bara "att sätta in och köra". OM alla säkringar hade varit ordentligt åtskruvna akktså! Tog hit en elektriker som fixade problemet (mitt) på mindre än två minuter! En propp behövde skruvas till och det var allt. Varför hade jag inte kollat alla proppar då? Jag såg bara till att den proppen som det står "spis" på var ordenligt igenskruvad. Ingen av de andra hörde till spisen enligt märkningarna. Men det var alltså fel vilket diskussionerna här föreslog. Hursomhelst är det nu fixat och jag har ny kunskap. TAcka alla!

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Jo din märkning visar troligen 3 säkringar, men det är ofta inte så lätt att inse.

En förteckning över elcentralen tar upp och numrerar "grupper". En vanlig enfas grupp har en säkring. men en trefasgrupp har alltså 3 säkringar, alla tre har samma nummer, eftersom det är gruppen som numreras. Det är ett sätt att visa att de hör ihop. Det är nämligen viktigt att de 3 säkringar som hör till en trefasgrupp verkligen är kopplade till 3 olika matande faser (annars kan det blir för hög ström i nollan med brand som följd). Det är inte OK att flytta runt dem.

• Gilla
arbina
  • Laddar…
HUR visar märkningen tre säkringar?

arbina skrev:
HUR visar märkningen tre säkringar?
På bilden du bifogat till inlägg #11 kan man se att det sitter nummer över varje grupp. Grupp nummer ett är en trefasgrupp vilket syns genom att det endast sitter ett nummer över den översta av de tre säkringarna. Alla övriga grupper i centralen är enfasgrupper där det är en säkring per grupp varvid dessa säkringar har varsitt nummer. Det skulle kunna vara tydligare, men nu vet du i alla fall till en annan gång att märkningen inte behöver vara tydligare än så. Ibland är den inte ens så tydlig.

• Gilla
arbina och 1 till
  • Laddar…
Det var ungefär det jag menade med att det inte är så lätt att se, om man inte vet det innan. Som sagt, det är rätt otydligt.

• Gilla
arbina
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.