Du bör kontrollera att nolla finns i uttaget. Det skall finnas, men saknas ibland. De flesta nya spisar har elementspänning 230V. Om den gamla spisen också har detta så är det inga problem. Om den gamla spisen har elementspänning 400V så går det att ta av locket på uttaget och kontrollera att det finns fem trådar anslutna. Eller så kan man mäta sig till om nollan finns framdragen.
Det förekommer att perilexuttag inte är fullkopplade, dvs saknar nolla eller en eller två faser. För att kontrollera detta måste locket av och en visuell inspektion+mätning göras.
Men har spisen 400V elementspänning och inte behöver nolla av någon annan anledning så har man iaf inte sönder något om nollan eller en fas saknas.
Men har spisen 400V elementspänning och inte behöver nolla av någon annan anledning så har man iaf inte sönder något om nollan eller en fas saknas.
Nolla (eller återledare som det ibland kallas) behövs till alla apparater som skall ha 230 volts spänning. (I en vanligt vägguttag är det ena hålet nollan och det andra kallas fas). Om du först skruvar ut (eller slår av om det är säkringar av modern typ) alla säkringar som går till spisuttaget så kan du sedan skruva bort locket på perilexuttaget. Om det är 5 kablar anslutna (en till varje stift) så har du 3 faser, en nolla och en skyddsjord, då är allt som det ska vara.
.....jag vet att spisen har 400 volts (samma som den gamla spisen), likaså uttaget. Är det då bara att sätta in el-kontakten i väggen. Eller måste jag "öppna" perilexuttaget och räkna kablarna för att inte riskera elskador? Elkontakten passar uttaget och kontakten är exakt lika dan som den förra.
Ber om ursäkt för mina dumma frågor.
Ber om ursäkt för mina dumma frågor.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Nej, man bör aldrig lita blint på ett perilexuttag, dvs vi kan aldrig här garantera att det är ok. Det är alltför vanligt med kreativa inkopplingar av perilexuttag. Men lite mer information skulle kunna tillåta ett försök utan närmare undersökning.
- Om det saknas ett stift på stickproppen som den tredje bilden visar på både gamla och nya spisen, då är det säkert.

Om stiftet saknas enbart på nya spisen, då är det så säkert det kan bli, nästan.
Om stiftet saknas enbart på gamla spisen, då skulle jag inte chansa.
- Om huset är nyare än säg 1990 eller om det gjorts en stor renovering så att perilexuttaget är relativt nyinstallerat, då skulle man också kunna chansa.
- Att spisen är en 400 V-spis underlättar för då är det svårt att se vad som skulle kunna gå sönder om något skulle vara felkopplat. Så det ligger nära till hands att chansa, men någon garanti får du inte
Det beror också på hur säker du är på att det är en 400 V-spis. Det kanske står typ "400 V 3N~" på märkskylten vilket betyder att det är en 230 V-spis!
- Om det saknas ett stift på stickproppen som den tredje bilden visar på både gamla och nya spisen, då är det säkert.

Om stiftet saknas enbart på nya spisen, då är det så säkert det kan bli, nästan.
Om stiftet saknas enbart på gamla spisen, då skulle jag inte chansa.
- Om huset är nyare än säg 1990 eller om det gjorts en stor renovering så att perilexuttaget är relativt nyinstallerat, då skulle man också kunna chansa.
- Att spisen är en 400 V-spis underlättar för då är det svårt att se vad som skulle kunna gå sönder om något skulle vara felkopplat. Så det ligger nära till hands att chansa, men någon garanti får du inte
Observera den här raden som Bo skriver:arbina skrev:
Varför de märks som de gör begriper jag inte, men många spisar anges passa till 400V när de kan kopplas till flera faser trots att alla delar av spisen drivs av 230V.Bo.Siltberg skrev:
Med detta sagt: Om du vet att både den nya och gamla spisen har 400V elementspänning så är det bara att koppla in den nya.
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Jag tror också att om huset är relativt nytt, ca 1990 och framåt så bör man kunna räkna med att perilexuttag är korrekt kopplade, dss. har nolla. Troligen kan man vara rätt säker på byggen från typ 1985 och frammåt.
Saken är den att i äldre hus var spisen fast inkopplad i en dosa. Och då "alltid" utan nolla. Sedan kom perilexuttagen, blev vanliga i slutet av 70-talet, men spisarna gick även då på ren 400V (eller 380 som det var på den tiden). Då fuskade många vid spisbyten, satte in perilexuttag, men nollan saknades, men ville inte dra om kablar från centralen för en tråd "som inte behövdes".
Det är rimligt att anta att ett uttag som installerats vid nybygge är korrekt kopplat.
Saken är den att i äldre hus var spisen fast inkopplad i en dosa. Och då "alltid" utan nolla. Sedan kom perilexuttagen, blev vanliga i slutet av 70-talet, men spisarna gick även då på ren 400V (eller 380 som det var på den tiden). Då fuskade många vid spisbyten, satte in perilexuttag, men nollan saknades, men ville inte dra om kablar från centralen för en tråd "som inte behövdes".
Det är rimligt att anta att ett uttag som installerats vid nybygge är korrekt kopplat.
Jag har spenderat ett par timmar med att försöka ladda upp en bild på både kontakten och proppskåpet. Men det går inte. Har försökt både med jpeg och pdf, gjort bilderna mindre, etc. Men, tyvärr.... Kan jag bifoga till email?
jag vill skicka bild på proppskåpet och på märkesskylten. Kontakten ser exakt likadan ut som Bo Siltbergs tredje bild.
jag vill skicka bild på proppskåpet och på märkesskylten. Kontakten ser exakt likadan ut som Bo Siltbergs tredje bild.


