Hej!

Jag planerar att bygga en pergola i stil med denna från Willian Garden: https://www.willabgarden.se/b539b8a...Q..&gbraid=0AAAAAo4wQHGCUlNmfWS0ZvU5v7pK0Hqox

Eftersom vi hämtar inspirationen därifrån är det ju intressant att se hur de på sidan 4 tipsar om infästning i altan mha vinkeljärn. Ser ju väldigt smidigt ut, men är lite fundersam på om det verkligen håller över tid att sätta 95x95 balkar på enbart vinkeljärn? Det blir ju ändå en del vikt på.

Alternativet som jag lutat åt innan är att ta upp några plankor i altanen och försöka fästa i befintligt regelverk ev med stöd av någon extra marksten.

Vad säger ni expterter? Vad är bästa sättet att få en hållbar lösning här? Alternativ 1 är ju enklare och ger större flexibilitet i placering och jag kan enklare utgå från standardmått på ribborna i tak och sidovägg så jag sparar mycket tid. Men om bärigheten riskeras är det ju klart värt att lägga den tiden.

L Linus L skrev:
Hej!

Jag planerar att bygga en pergola i stil med denna från Willian Garden: [länk]

Eftersom vi hämtar inspirationen därifrån är det ju intressant att se hur de på sidan 4 tipsar om infästning i altan mha vinkeljärn. Ser ju väldigt smidigt ut, men är lite fundersam på om det verkligen håller över tid att sätta 95x95 balkar på enbart vinkeljärn? Det blir ju ändå en del vikt på.

Alternativet som jag lutat åt innan är att ta upp några plankor i altanen och försöka fästa i befintligt regelverk ev med stöd av någon extra marksten.

Vad säger ni expterter? Vad är bästa sättet att få en hållbar lösning här? Alternativ 1 är ju enklare och ger större flexibilitet i placering och jag kan enklare utgå från standardmått på ribborna i tak och sidovägg så jag sparar mycket tid. Men om bärigheten riskeras är det ju klart värt att lägga den tiden.
Med rätt länk: https://www.willabgarden.se/b539b8a5/globalassets/katalog-resurser/asi_modern_sv2.pdf

J
Jag tror nog att det snyggaste och det bästa för själen när man sitter där är att som du säger ta upp ett hål vid reglar och sätta en stolpe där. Det blir ju även betydligt stabilare i sidled. Det kräver ju inte mycket arbete heller. Det beror ju lite på hur mycket utrymme du har under altanen med, men om du gräver ett hål under, så är det ju bara att sticka ner stolpen längs med en regel och gjuta en cementplint under och skruva fast den innan det härdat. Klart bättre än någon klen vinkel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.