Hej,

Finns det någon som kan hjälpa till med var jag kan få tag på material till en liknande konstruktion (se fotot) för att bygga ett ca 2,5m djupt pergolatak från fasaden?
Jag är endast intresserad av att ha själva taket i "pergola-stil" och i trä. Glastak är ej intressant.

Tanken är att detta "tak" ska gå från entren på vårt hus samt runt en större del av en hussidorna. Totalt ca 12 m långt.

• Träkonstruktion av ett pergolatak som är fäst vid husfasaden under en klar himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej! Kom du vidare med detta? Letar efter en liknande lösning själv så är intresserad.

Singenjören89 Singenjören89 skrev:
Hej! Kom du vidare med detta? Letar efter en liknande lösning själv så är intresserad.
Både ja och nej. Vi har lämnat den idén för tillfället. Men jag har en bild på lösning från en plåtverkstad.
Denna info fick jag från företaget. 16 st konsoler enligt bilden, pulverlackerade med utegrund och svart halvmatt färg kostar 52510 kr + moms. Konsolen består av ett horisontellt T-järn (tittar du noga på din inspirationsbild (fotot i inlägget) så är där är ett T-järn, enbart ett plattjärn är inte tillräckligt starkt just där) och ett diagonalt plattjärn.

priset är från oktober 2019.

• 3D-rendering av konsolkonstruktion med horisontellt T-järn och diagonalt plattjärn, tekniska mått angivna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
Supersnabbt svar, tack! Intressant lösning. Detta fungerar nog inte för oss inser jag eftersom tanken är att sätta pergolataket i takfot så vi kan inte hänga det ordentligt, men tycker det ser jäkligt snyggt ut. Kanske att vi kan använda det på ett annat ställe. Skrev precis en egen fråga men utifrån de förutsättningarna - har du kanske någon input där som har tänkt i de här banorna?

https://www.byggahus.se/forum/threads/stora-pergolatak-hur-konstruera.418371/

Är inne på den här lösningen nu. Funderar på om den går att genomföra själv, priset från verkstaden lät väl svettigt tycker jag. Funderar på hur det skulle bli om man köper plattstål, T-järn och fästen som man sedan får svetsa ihop hjälpligt själv. Löser en gröngöling som jag det?

• Gilla
Fluffy
  • Laddar…
Snyggt. Är vajer ett alternativ annars? Vet att det finns på Bauhaus med tillhörande brickor och fästen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.