Hej alla glada byggare!

Frugan har ockuperat marken längs en staket till sin odling och hon har varit duktig med kreativa spaljelösning till sina plantor som visas på bild 1.

Jag har lust att uppgradera för henne och ritat ett förslag med pergola som har varierande höjd från 1,4m till 2m. Den fäster balkarna mot en staket. Undrar om det finns justerbara balksko eller vinkeljärn för att fästa vinklade tvärgående balkar? Hur skulle ni fästa alla punkterna?

Mvh
den omtänksamma mannen

• Trädgård med en spaljé av bambustavar längs ett staket, växande plantor i krukor och en grönskande bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av en pergola med varierande takhöjd från 1,4 m till 2 m, kopplad till ett staket med tvärgående balkar, sedd från sidan.
    Skapa konto
  • 3D-modell av pergola med varierande höjd från 1,4m till 2m, visar fäste vid staket och tvärgående balkar.
    Skapa konto
Hej

Det borde väl räcka med ett vanligt vinkeljärn på insidan av hörnet. Dessa böjer du till rätt vinkel antingen före du skruvar fast dem i reglarna eller efter.

Det är en fin ritning du har gjort glömde jag skriva.

Den böjda horisontella regeln skulle bli en utmaning att få till i verkligheten för mig.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Hej

Det borde väl räcka med ett vanligt vinkeljärn på insidan av hörnet. Dessa böjer du till rätt vinkel antingen före du skruvar fast dem i reglarna eller efter.
Ja, det är fullt möjligt. Tänkte det kunde vara snyggare med en balksko lösning vars järndel inte syns på utsidan. Men tänker du vinkeljärnet kunde fästas upp och ner också?

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Det är en fin ritning du har gjort glömde jag skriva.

Den böjda horisontella regeln skulle bli en utmaning att få till i verkligheten för mig.
Ja, den delen är svårt att få till det snyggt. Antingen så måste det vara en hög precision med vinkelsåg. Eller så måste jag offra estetiken och bara lägga balken ovanpå stolpen.

P PhilipBIM skrev:
Ja, det är fullt möjligt. Tänkte det kunde vara snyggare med en balksko lösning vars järndel inte syns på utsidan. Men tänker du vinkeljärnet kunde fästas upp och ner också?
Ah, det var en balksko på staketet frågan gällde. Det borde väl gå lika bra att kapa undersidan av regeln så att delen som är inuti balkskon blir horisontell.

Eller hur tänkte du fästa balkskon utan att den syns?

Beroende på hur stabilt staketet är och vad det som ska odlas väger kanske det behövs stolpar även på sidan mot staketet. Men om ställningarna på bild 1 håller så räcker det väl att fästa mot staketet.

Jag föreslår skruv från baksidan, det bör vara enklast, snyggast och billigast

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Ah, det var en balksko på staketet frågan gällde. Det borde väl gå lika bra att kapa undersidan av regeln så att delen som är inuti balkskon blir horisontell.

Eller hur tänkte du fästa balkskon utan att den syns?

Beroende på hur stabilt staketet är och vad det som ska odlas väger kanske det behövs stolpar även på sidan mot staketet. Men om ställningarna på bild 1 håller så räcker det väl att fästa mot staketet.
Staketet är väldig stabilt. Odlingen är varierat med gurka, pumpa, melon, bönor. Planen är att använda 70x70 regel både till stolpe och balk. Så om jag kapa undersidan till balken och lägger det på en vanlig balkskor så vill nog också den övre delen sticka upp.

P PhilipBIM skrev:
Ja, den delen är svårt att få till det snyggt. Antingen så måste det vara en hög precision med vinkelsåg. Eller så måste jag offra estetiken och bara lägga balken ovanpå stolpen.
Kan det fungera att rita formen på en grövre regel, 45x220 till exempel, och såga med en sticksåg? Kanske behöver dela upp längden på 2 eller 3 reglar för att klara av höjdskillnaden.

F fribygg skrev:
Jag föreslår skruv från baksidan, det bör vara enklast, snyggast och billigast
Så sant, det skulle också vara en lösning. Då räcker det med bara 2 skruvar 😀 är dock massa vegetation bakom som tillhör andra kvarteret.

P PhilipBIM skrev:
Så sant, det skulle också vara en lösning. Då räcker det med bara 2 skruvar 😀 är dock massa vegetation bakom som tillhör andra kvarteret.
Ett par spik i varje från baksidan är sannolikt ännu billigare och mindre iögonfallande än en massa plåtbeslag på trädgårds sidan.

Javisst. Vad med kopplingen mellan stolpen och balken?
Funkar det med at kapa snett och skruva fast som en ram?

• Trästruktur av hörn där en stolpe möter en balk, med röd markerad linje visar snedkapning.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.