Hej alla glada byggare!
Frugan har ockuperat marken längs en staket till sin odling och hon har varit duktig med kreativa spaljelösning till sina plantor som visas på bild 1.
Jag har lust att uppgradera för henne och ritat ett förslag med pergola som har varierande höjd från 1,4m till 2m. Den fäster balkarna mot en staket. Undrar om det finns justerbara balksko eller vinkeljärn för att fästa vinklade tvärgående balkar? Hur skulle ni fästa alla punkterna?
Mvh
den omtänksamma mannen
Frugan har ockuperat marken längs en staket till sin odling och hon har varit duktig med kreativa spaljelösning till sina plantor som visas på bild 1.
Jag har lust att uppgradera för henne och ritat ett förslag med pergola som har varierande höjd från 1,4m till 2m. Den fäster balkarna mot en staket. Undrar om det finns justerbara balksko eller vinkeljärn för att fästa vinklade tvärgående balkar? Hur skulle ni fästa alla punkterna?
Mvh
den omtänksamma mannen
Produkter som diskuteras: "balksko"
Balkskor
Balkskor används för att skapa starka och säkra förbindelser mellan två träelement, oftast mellan balkar och stolpar inom konstruktion. De finns i en rad olika storlekar och former, beroende på den specifika tillämpningen. De är ofta
Läs mer
Ja, det är fullt möjligt. Tänkte det kunde vara snyggare med en balksko lösning vars järndel inte syns på utsidan. Men tänker du vinkeljärnet kunde fästas upp och ner också?Pjosk75 skrev:
Ja, den delen är svårt att få till det snyggt. Antingen så måste det vara en hög precision med vinkelsåg. Eller så måste jag offra estetiken och bara lägga balken ovanpå stolpen.Pjosk75 skrev:
Ah, det var en balksko på staketet frågan gällde. Det borde väl gå lika bra att kapa undersidan av regeln så att delen som är inuti balkskon blir horisontell.P PhilipBIM skrev:
Eller hur tänkte du fästa balkskon utan att den syns?
Beroende på hur stabilt staketet är och vad det som ska odlas väger kanske det behövs stolpar även på sidan mot staketet. Men om ställningarna på bild 1 håller så räcker det väl att fästa mot staketet.
Staketet är väldig stabilt. Odlingen är varierat med gurka, pumpa, melon, bönor. Planen är att använda 70x70 regel både till stolpe och balk. Så om jag kapa undersidan till balken och lägger det på en vanlig balkskor så vill nog också den övre delen sticka upp.Pjosk75 skrev:
Ah, det var en balksko på staketet frågan gällde. Det borde väl gå lika bra att kapa undersidan av regeln så att delen som är inuti balkskon blir horisontell.
Eller hur tänkte du fästa balkskon utan att den syns?
Beroende på hur stabilt staketet är och vad det som ska odlas väger kanske det behövs stolpar även på sidan mot staketet. Men om ställningarna på bild 1 håller så räcker det väl att fästa mot staketet.
Kan det fungera att rita formen på en grövre regel, 45x220 till exempel, och såga med en sticksåg? Kanske behöver dela upp längden på 2 eller 3 reglar för att klara av höjdskillnaden.P PhilipBIM skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden