Såg att det finns annan tråd om pergola nu aktivt, men för att inte kidnappa TS frågeställning där, startar jag en ny.

Min fråga är densamma - dvs behövs bygglov?
Avstånd till tomtgräns är icke-fråga i mitt fall (långt till närmaste tomtgräns)
I mitt fall så blir Pergolans tak öppen, med längsgående balkar med mycket luft mellan. De vertikala stolparna också brett isär - Men, jag tänkte, åtminstone delvis, återanvända ett glas-skjutparti som nu blivit över. Vad tror ni? -om t.ex två sidor av pergolan blir inglasade ca 2m glashöjd. Glasen är ju inte permanenta i bemärkelsen "fasta" tycker man, då de blir skjutbara....Konstruktionen blir ju också transparent...

Jag skulle nog till att börja med anta att det skall ses som ett plank. Sådana är bygglovsfria under vissa omständigheter. Viss max höjd, i närhet till huvudbyggnaden, och inte nära en gräns. Jag har inte siffrorna i huvudet nu.

Att den är öppningsbar tror jag inte påverkar bedömningen. Om du ex. bygger ett inglasat uterum med skjutdörrar så blir det bygglovpliktigt, eller möjligen attefalssutbyggnad, om det har skjutdörrar eller fasta vägar. Har du bara ett tak så är det helt bygglovsfritt upp till 15 kvm, om skärmtaket byggs i anslutning till huvudbyggnaden.

• Gilla
Tänka och 1 till
  • Laddar…
Inom 3,6 meter från huset får du bygga plank (eller skjutdörrar av glas) utan bygglov om höjden är max 1,8 meter.

• Gilla
Tänka och 1 till
  • Laddar…
haavard haavard skrev:
Inom 3,6 meter från huset får du bygga plank (eller skjutdörrar av glas) utan bygglov om höjden är max 1,8 meter.
Oki
Vad skall hen med sjutdörrar som e mindre än 180cm till?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.